Analytiker om Tencent: – Kjøper kun selskaper de tror vokser

At det «multinasjonale monsteret» Tencent blir hovedaksjonær i Funcom kan tolkes som et positivt signal for småaksjonærene, ifølge teknologianalytiker Salvador Baille.

Funcom-sjef Rui Casais kan ha fått en «utrolig mulighet til å ekspandere» etter at kinesiske Tencent kjøpte seg opp i selskapet.

Pressebilde / Funcom
Publisert:,

Funcom-ledelsen jubler over at den kinesiske giganten Tencent kjøper opp 29 prosent av selskapet.

Markedet jubler også. Mandag ettermiddag er Funcom-aksjen opp nesten 20 prosent.

Tek-analytiker Salvador Baille, som er daglig leder i rådgivningsfirmaet Intelis, er ikke overrasket over oppkjøpet.

– Det multinasjonale monsteret Tencent har allerede eierandeler i Snapchat og Spotify. De har lenge kjøpt innhold i form av spill, musikk og film, sier Baille.

– Spill er er en del av Tencents kjernevirksomhet og DNA, konkluderer han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er den norske spillindustrien

– Et positivt signal

Eierskapet i Funcom «betyr ikke så mye akkurat nå», mener Baille, fordi Tencent fortsatt ikke har negativ kontroll over spillselskapet.

– Hvis Funcom fortsetter å levere gode tall, er det ikke utenkelig at Tencent kjøper ut resten av aksjonærene, men det er ikke deres policy, sier Baille.

Han forklarer at Tencent pleier å kjøpe minoritetsandeler for å sikre seg positive kontantstrømmer, men at oppkjøpet kan være en god nyhet for resten av aksjonærene.

– Tencent kjøper kun selskaper de tror vokser. Hvis Tencent har gjort hjemmeleksene sine, kan oppkjøpet i Funcom tolkes som et positivt signal for resten av aksjonærene. Et signal på at kineserne tror Funcom vil vokse.

Salvador Baille, konsulent og foredragsholder innen innovasjon og teknologi.

Privat

Det faktum at Tencent er dominerende på spill i Kina, kan i seg selv være en vekstdriver for Funcom.

– Oppkjøpet er også en utrolig mulighet til å ekspandere i Kina og andre land der Tencent har innflytelse, sier Baille.

Redeye-analytiker: – En uvanlig stor post

Analytiker Tomas Otterbeck i Redeye er den eneste analytikeren som følger Funcom, men er betalt av selskapet for å gjøre analyser.

Dermed har ikke Redeye, som følger mange av Nordens største spillselskaper, lov til å gi kjøpsanbefalinger, kun analyser.

– Jeg vil kalle dette en uvanlig stor post, den vi ser i Funcom i dag, sier Otterbeck til E24, men legger til at Tencent tidligere har gått inn med større beløp i lignende selskaper, deriblant svenske Fatshark hvor Tencent investerte rundt 500 millioner svenske kroner.

– Tencent har ofte kjøpe minoritetsposter i selskaper, deriblant svenske Paradox Interactive og Fatshark. Så vidt jeg vet har Tencent en ganske passiv rolle i selskapene de investerer i, og ser på det som et strategisk partnerskap.

Han mener den norske rederifamilien Jebsen, som solgte sin aksjepost til Tencent, har vært en «langsiktig og bra eier». Likevel gir Tencent en «stor merverdi», spesielt med tanke på Asia.

– Dette vil ha stor betydning for Funcom. Selv om Tencent er størst på mobilspill, har jo selskapet også online multiplayer-spill som  League of legends og Crossfire i porteføljen, sier Otterbeck.

Funcom-sjef Rui Casais leker seg med et Conan-sverd på hovedkontoret i Oslo sentrum.

Eirik Elvevold / E24

På innsiden av Hollywood

Salvador Baille i Intelis tror Tencent har store ambisjoner om å bli det kinesiske svaret på Disney. Selskapet har blant annet begynt med videostrømming i Asia og produksjon av Hollywood-filmer som Wonder Woman i USA.

Å ha en hovedaksjonær på innsiden av Hollywood kan også ha verdi for Funcom, som eier rettighetene til Conan-universet og lager spillene til nyutgivelsen av science fiction-filmen Dune.

– Tencent kan bruke makten sin til å gjøre det enklere å utvikle spill basert på Hollywood-filmer. For eksempel spill om Wonder Woman, sier Baille.

Baille tror at Tencent på sikt vil lansere videostrømming i vesten - eller kanskje kjøpe en andel av Netflix.

– Det er ikke utenkelig hvis Netflix fortsetter å vokse. Det vil ikke vært dumt for noen av partene. Netflix, som har finansiert seg selv med børsnotering og «junk bonds» med høy risiko og høy rente, trenger penger.

Les på E24+ (for abonnenter)

Funcom-sjefen snudde et selskap i krise. Nå vil han vokse igjen – uten å måtte sparke sine egne venner

Her kan du lese mer om