Norwegian skal selge unna fly

Norwegian setter i gang en rekke tiltak for å jekke ned kostnadene.

HENTER PENGER: Norwegian får John Fredriksen på laget når selskapet henter 3 milliarder i en emisjon.

Foto: Marcos Brindicci Reuters
  • Eivind Bøe
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert:,

Norwegian skriver i en melding at selskapet vil fokusere på lønnsomhet fremfor vekst. Flysalg er blant tiltakene Norwegian iverksetter for å redusere kostnadene.

En rekke tiltak skal bidra til at kostnadene reduseres:

  • Salg av fly og mulig etablering av et nytt eierselskap for deler av flyparken
  • Utsettelse av flyleveranser
  • Kostnadsprogrammet #Focus2019, der målet er å redusere kostnadene med minst to milliarder kroner i 2019
  • Optimalisering av basestruktur og ruteprogram
  • Kompensasjon fra motorprodusenten Rolls Royce knyttet til motorproblemer på selskapets Dreamliner-operasjon


Les børskommentar: (+) Har virkelig IAG helt mistet interessen for Norwegian?
Toppsjef Bjørn Kjos sier i meldingen at Norwegian har vært gjennom en lengre periode med kraftig ekspansjon. Han sier veksten nå vil avta og selskapet vil ha et økt fokus på å redusere kostnader og investeringsforpliktelsene.
– Gjennom fortrinnsrettsemisjonen vil selskapets balanse styrkes og selskapet vil ha økt fleksibilitet til å støtte denne utviklingen fremover. Vi er meget godt fornøyd med at våre største aksjonærer støtter Norwegians planer og strategi i et stadig mer konkurranseutsatt marked. Nå skal vi konsentrere oss om å optimalisere vår internasjonale virksomhet og redusere kostnader for å øke lønnsomheten, sier Kjos i meldingen

Les også

Norwegian henter tre milliarder i en emisjon

Henter tre milliarder

I en børsmelding tirsdag melder Norwegian at det skal hente tre milliarder i en emisjon. Det John Fredriksen-kontrollerte selskapet Sterna Finance åpner lommeboken og er med på eiersiden.

Pengene skal også styrke selskapets finansielle fleksibilitet og skape takhøyde for selskapets utestående obligasjoner sammenlignet med selskapets forretningsplan.

Kapitalinnhentingen er strukturert som en fullt ut garantert tegningsrettsemisjon, der dagens aksjonærer vil få tegningsretter som gir rett til å tegne aksjer.

Les også: (+) Hvem blir arvingen etter Bjørn Kjos?

Toppsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise er forpliktet til å tegne seg opp for 343 millioner kroner gjennom HBK Holding (300 millioner) og Sneisungen (43 millioner).

Den delen av emisjonen som ikke garantert av dagens aksjonærer vil bli garantert av et syndikat bestående av DNB Markets, Danske Bank og Fredriksen-selskapet Sterna Finance.

Les også

Sissener om Fredriksens grep i Norwegian: – Et morsomt trekk

Les også

Norwegian henter tre milliarder i en emisjon

Les også

Frykter brudd på lånevilkårene: Slik kan Norwegian ordne opp

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian henter tre milliarder i en emisjon

  2. – Fredriksen-systemet er fantastisk bra å ha med som garantist

  3. Fondsforvalter vil vurdere Norwegian-investering: – Må ha solid egenkapital

  4. Annonsørinnhold

  5. – Interessant investering når de gjør disse grepene

  6. Derfor går Kise ut av Norwegians valgkomité