Lundin og Statoil legger barentsplan på is

Har avsluttet samtalene om felles terminal for felter i Barentshavet.

SIER NEI: Konsernsjef Ashley Heppenstall i Lundin Petroleum ønsker ikke å forplikte seg til infrastrukturinvesteringer for Alta og Gohta. Dette kan være dårlig nytt for Statoil.
  • Anders Park Framstad
Publisert:

Lundin Petroleum-sjef Ashley Heppenstall går onsdag langt i å utelukke bygging av en felles terminal for selskapets funn på Alta og Gohta og Statoils Johan Castberg.

I et intervju med Bloomberg opplyser Heppenstall at selskapene aldri kom videre fra de innledende samtalene, og at disse nå er lagt på is.

Han mener at funnene ligger for langt fra hverandre, og at svenskenes funn i tillegg er for usikre til å forsvare investeringer i en terminal på land.

– Diskusjoner med Statoil på det nåværende tidspunktet er vanskelig sett fra vårt ståsted, fordi vi ikke egentlig kan hjelpe dem. Vi må bore mer på Alta og Gohta og først få en oversikt over hvor mye vi har, sier Heppenstall til nyhetsbyrået.

Den lunkne responsen fra svenskene er nok et skudd for baugen for utbyggingen på Johan Castberg, som først ble utsatt i 2013.

Statoil begrunnet da utsettelsen med regjeringens skatteskjerpelse overfor oljebransjen, samt usikkerhet knyttet til ressursestimater og investeringsnivå på prosjektet.

Selskapet har senere utsatt konseptvalget på feltet ytterligere, og uttalt at skuffende resultater fra letebrønnene som har blitt boret rundt Johan Castberg gjør at dette ikke alene forsvarer utbygging av en oljeterminal.

Ikke lønnsomme

Siden den første utsettelsen er oljeprisen mer enn halvert. Utbygging i Barentshavet er i utgangspunktet krevende, og lønnsomheten gitt dagens lave oljepris er usikker.

Et alternativ til å bygge en terminal, kan være en løsning med en flytende produksjons-, lagrings- og lossingsenhet. Dette er rimeligere enn å bygge fast infrastruktur, men har mindre politisk støtte.

Ifølge E24s oversikt over de norske oljefeltenes lønnsomhet, basert på data fra konsulent- og analysebyrået Rystad Energy, har Johan Castberg en anslått lønnsomhetspris på 71,3 dollar per fat. Alta og Gohta har en lønnsomhetspris på 72 dollar.

Et fat nordsjøolje (brent spot) ligger onsdag på 46,61 dollar.

Det er i utgangspunktet ventet at konseptvalget på Johan Castberg vil foreligge til sommeren.

Les også

Oljeprisfallet setter 1,5 millioner fat i fare

Les også

Med denne utviklingen må Statoil låne mye penger for at staten skal få sitt

Les også

Disse norske oljefeltene står i fare på grunn av lav oljepris

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Lundin Petroleum
  2. Equinor

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Gir opp felles oljeterminal i nord

  2. - Statoil vil utsette Johan Castberg enda en gang

  3. Lundin-sjefen roser Statoils milliardkutt - men kjører solo på nabofeltet

  4. Betalt innhold

    Vil utsette Castberg med et drøyt år

  5. Betalt innhold

    Forberedt på ny Castberg-utsettelse