– Det er et nytt risikoelement i aksjemarkedet

Stig Myrseth, investeringsdirektør i Dovre Forvaltning, mener Volkswagen-skandalen illustrerer aksjemarkedets nye risikoelement.

DIESELDJEVEL: Denne versjonen av en Volkswagen-logo dukket opp i Hanau i Tyskland.

Kai Pfaffenbach
  • Johan Nordstrøm
Publisert:

– Gitt det rådende sinnet i folket mot bedrifter som opptrer uakseptabelt, kan vi kun ha sett begynnelsen på marerittet for Volkswagen-konsernet, sier Myrseth til E24.

Det kapitalistiske systemet har endret natur, mener han.

– Etter finanskrisen har det vært et skifte i opinionen, og folk krever at politikere griper inn mot selskaper som driver med juks, svindel, korrupsjon, forurensing og kartellvirksomhet, sier Dovre-sjef Stig Myrseth til E24.

Leder for bærekraftige investeringer i Storebrand, Matthew Smith, er stort sett helt enig med Myrseth.

– Dette er en internasjonal trend vi har sett på lenge i våre bærekraftsanalyser av selskaper, og vi mener at finanskrisen forsterket denne trenden, sier Smith til E24.

ADVARER MOT NYTT RISIKOELEMENT I AKSJEMARKEDET: Stig Myrseth, sjef og grunnlegger av Dovre Forvaltning

Gediminas Zilinskas

Myrseths råd til aksjeinvestorer er å spre investeringene fordi kraftige myndighetsreaksjoner har bidratt til et nytt risikoelement i aksjemarkedet.

Les også

Volkswagen gir amnesti til ansatte som står frem om jukset

Har tapt 24 milliarder euro i markedsverdi

Volkswagen-skandalen, der bilprodusenten trikset med utslipp på dieselbiler, gjorde at investorene flyktet fra aksjen. En kursmassakre fulgte så i Volkswagen-aksjen. Bilprodusenten har tapt 24 milliarder euro i markedsverdi.

FJERNET VW-AKSJEN FRA STOREBRANDS BÆREKRAFTFOND: Matthew Smith, leder for bærekraftige investeringer i Storebrand

Storebrand

– Volkswagen-skandalen var umulig å forutse. Det var en «black swan». Man kan aldri vite hvor den neste skandalen rammer, sier Myrseth.

Smith mener at det alvorligste ved Volkswagen-skandalen er problemet med selskapsstyring og ledelse.

– I utgangspunktet hadde vi vurdert Volkswagen som et godt og bærekraftig selskap. Men etter at det ble avslørt at det var blitt installert jukseprogramvare i VW-biler, fant vi etter kort tid ut at vi måtte ta det ut fra Storebrands bærekraftsfond. Her har de ført en hel verden bak lyset, sier Smith til E24.

Han stiller spørsmål ved at det kan bli installert jukseprogramvare i millioner av biler uten at ledelse på flere nivåer i Volkswagen-konsernet oppdager det og stopper det.
– Det som bekymrer oss mest er at hvis dette kan skje med utslippstester, kan de skje på andre områder innenfor virksomheten til Volkswagen-konsernet, sier Smith til E24.
Han poengterer at de fortsetter å følge Volkswagen tett.

Les også

Tysk storforvalter og Volkswagen-aksjonær krever den nye sjefens avgang

Straffenivået er blitt skyhøyt

Myrseth mener at samfunnets toleranse av svindel og dårlig oppførsel i næringslivet er på et historisk lavt nivå.

– Det virker som det er blitt en kritisk masse i opinionen. Man forventer at politikere og myndigheter presser bedriftene til å opptre ansvarlig, sier Myrseth.

Han peker på at myndigheter og politikere er blitt mer aktivistiske og at reguleringspresset øker i mange bransjer, og dersom et selskap gjør noe galt, er straffenivået skyhøyt i dag sammenlignet med tidligere.

Det er usikkerhet hvor store bøter og utgifter Volkswagen-konsernet vil få som følge av triksingen.

Flere har tatt til orde at Volkswagens dieseljuks kommer til å koste mellom 15 og 20 milliarder euro, som tilsvarer over 180 milliarder kroner.

Finansanalytikerne i Credit Suisse estimerte i oktober kostnadene til et sted mellom 23 og 78 milliarder euro. Volkswagen satte tidlig i prosessen av 6,5 milliarder euro, altså over 60 milliarder kroner, for å dekke nødvendig service og for å vinne tilliten til kundene tilbake. Men det kan bli tøffere: Ytterligere 800.000 biler kan være rammet og selskapet frykter at kostnadene kan øke med neste 20 milliarder kroner i forhold til hva de tidligere har anslått.

Tidligere har skandalen kun omfattet selskapets dieselbiler, fordi det er jukset med utslippsnivåene av NOx, nitrogenoksider. Men nå mistenker altså selskapet at det også er uregelmessigheter knyttet til CO₂-utslippene.

Les også

Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Underliggende sinne

De børsnoterte selskapene forventes nå i stadig større grad å opptre som ansvarlige samfunnsborgere og ikke bare profittmaksimerende foretak.

Han trekker også frem at opinionen forventer at politikerne griper inn slik at det blir satset en mer bærekraftig energiproduksjon.

– Tipset til store selskaper er å ha samfunnsansvar og forretningsetikk og moral høyt oppe på agendaen, sier Myrseth.

Den store utløsende faktoren var finanskrisen, der folk opplever at næringslivet ikke har båret sin del av byrden, mener Myrseth.

– Det er et underliggende sinne mot næringslivet, og en av årsakene er finanskrisen der myndighetene reddet finansnæringen og bankene og sendte regningen videre til skattebetalerne, sier Myrseth.

Les også

VW-ingeniører innrømmer CO2-juks

Stillhetskultur

Eva Joly stilte spørsmål om det virkelig bare er et par ingeniører som har kjent til jukset, i et intervju med E24 nylig.

– VOLKSWAGEN VALGTE Å JUKSE: Korrupsjonsjeger og advokat Eva Joly.

Kristofer Sandberg

Den profilerte korrupsjonsjegeren og tidligere fransk presidentkandidaten Eva Joly peker på at Volkswagen-konsernet krediteres for å ha stor respekt for lov og orden. Samtidig har selskapet laget forfalskningsprogrammer som føler når bilene blir testet.

– Volkswagen hadde en av verdens beste merkevarer, nå er selskapet i livsfare grunnet manglende etikk og moral. Volkswagen valgte å jukse og fortsette forurensingen som er farlig for helsen, sa Joly til E24.

Hun spurte hvor mange mennesker i Volkswagen som har besluttet at heller enn å gjøre motoren bedre og bidra til å gjøre luften renere, valgte man å lage forfalskningsprogrammer. Og hun svarte selv:

– Det er ikke bare et par mennesker som er involvert. Her har det vært en stillhetskultur, sa Joly til E24.

Les også

Tyske myndigheter vil undersøke 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»

Les også

Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp
** NAF: Viktigere med bilfiks enn gavekort

Les også

VW-ingeniører innrømmer CO2-juks

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

  2. Volkswagen kastes ut av bærekraftsfond

  3. Vimpelcom-knekk for Telenor-aksjen: Nå kan selskapet bli utestengt av Storebrand

  4. Volkswagens topp-ingeniører etterforskes av tyske myndigheter

  5. Volkswagen leverer historisk lavt kvartalsresultat