Nå går denne borekjempen i graven

Analytiker opplyser at eierne kvittet seg med rekordmange rigger i tredje kvartal. Blant dem er Transoceans Deepwater Pathfinder.

PENSJONIST: Transoceans Deepwater Pathfinder sendes i graven etter nesten 20 års tjeneste.

Foto: Wikimedia
Publisert:

Tiden har rent ut for ultradypvannsboreskipet Deepwater Pathfinder og flere av dets søstre, som nå sendes til skraping etter å ha ligget uvirksomme over en periode på flere år.

Og de er ikke alene. Analytiker David Smith hos Heikkinen Energy Advisors sier til Bloomberg at riggselskapene har kvittet seg med flere rigger i tredje kvartal enn noensinne gjennom en lignende tremånedersperiode.

Deepwater Pathfinder ble lagt i såkalt kaldt opplag utenfor Trinidad og Tobago etter at oljeprisene begynte å falle på sensommeren 2014. Dette skal ha kostet rundt fem millioner dollar i året – en slags opsjon på eventuell bedring i markedet.

I andre halvdel av september ble det imidlertid kjent at eieren Transocean pensjonerer Pathfinder og fem andre rigger, et grep som samtidig utløser nedskrivninger på 1,4 milliarder dollar.

– Dypvann kommer til å spille en betydelig redusert rolle på den globale oljeproduksjonsscenen relativt til hva industrien forventet så sent som for tre år siden, sier analytiker Thomas Curran i FBR Capital Markets til nyhetsbyrået.

«Game of chicken»

I en rapport fra forrige måned estimerte Nordea at riggeierne har skrapet omtrent 32 prosent av den globale flåten, sammenlignet med toppnivået i 2014. De mente dermed at det kunne være på tide å se på investeringer i riggoperatører igjen (deriblant i Transocean).

Spørsmålet er om riggeierne klarer å innse at investeringene de har gjort i riggene nå er tapt.

– Sammenlignet med kostnadene knyttet til å kjøpe eller bygge en ny rigg, er opsjonskostnaden ved å holde den i en tilstand der den kan reaktiveres for en fornuftig pris ganske lav, sier tidligere konsernsjef Chris Beckett i Pacific Drilling.

Jo eldre riggene er, og jo lengre de har ligget i opplag, jo dyrere blir det imidlertid å sende dem tilbake i arbeid. Dette kan ha beseglet skjebnen til Deepwater Pathfinder, som ble bygget ved Samsung-verftet tilbake i 1998.

Hos FBR Capital Markets frykter man at det hele kan utvikle seg til en nervekamp:

Dersom oljeprisene begynner å stige og riggetterspørselen øker, kan dette bidra til fornøyet håp hos riggeierne – som igjen medfører et overheng i markedet som tynger ratene.

Les også

Riggkjempe vil kjøpe Songa

– Den normale reaksjonen vil være å holde fast på hva du enn måtte ha, og dermed sparke i gang et nytt «game of chicken» når det kommer til skraping. Ideelt sett ønsker du å dukke opp igjen som boreselskapet som har ofret minst når musikken starter å spille. Dette er spillet alle forsøker å spille, sier Thomas Curran.

Mer olje fra land

Bakgrunnen for forventningene om lavere dypvannsaktivitet er ikke minst at flere lete- og produksjonsselskaper har snudd sitt fokus mot skiferoljeproduksjon med forventede lavere kostnader, blant annet i Texas og New Mexico.

Denne uken kom det ferske data fra amerikanske myndigheter som viser at USAs råolje- og petroleumseksport nådde et rekordnivå i første halvår.

Råoljeeksporten økte med mer enn 300.000 fat per dag gjennom årets seks første måneder, til 784.000 fat per dag.

USA eksporterte råolje til 26 land gjennom første halvår i år, sammenlignet med 17 land i tilsvarende periode i fjor. Canada er fortsatt største mottager av denne oljen, mens Kina økte importen og ble med det amerikanernes nest største oljekunde.

Les også

Trøims riggsatsing har handlet for 22 milliarder: – Vi skal ikke vokse bare for å vokse

Les også

Borr Drilling kjøper rigger for 10,4 milliarder kroner

Les også

Transocean tar milliardsmell