Konkurranse barberer Ryanairs overskudd

For andre gang på kort tid nedjusterer Ryanair sin resultatprognose.

GRUNN TIL BEKYMRING: Den harde konkurarnsen gjør at Michael O'Leary må justere ned resultatprognosene for Ryanair.

Bertil Enevåg Ericson
  • Johann D. Sundberg
Publisert:

Konsernsjef Michael O'Leary har begynt å si unnskyld til passasjerer som har fått dårlig behandling og Ryanair har lovet å begynne med kundeservice, men det hjelper ikke.

To måneder etter at det omstridte lavprisselskapet varslet markedet om at de har nedjustert sin prognose for helårsoverskuddet må de gjøre det samme igjen.

Mandag morgen melder Ryanair at overskuddet for regnskapsåret som slutter 31. mars vil havne på mellom 500 og 520 millioner euro.

Det er en nedjustering fra 570 til 600 millioner euro som var prognosen som ble gitt for to måneder siden.

Det fremkommer i Ryanairs siste kvartalsrapport.

Prisene faller

Der forklarer de nedgangen i resultatprognosene med at den sterke konkurransen i luften gjør at billettprisene vil falle med mellom ni og ti prosent i løpet av årets siste kvartal og første kvartal i 2014.

De siste seks månedene hadde Ryanair et overskudd på 602 millioner euro. I perioden klarte selskapet å kompensere et fall på to prosent i billettprisene med en økning på 22 prosent i tilleggsavgifter.

Ryanair blir ofte kritisert for måten de behandler sine ansatte på. I år har de imidlertid også fått stadig sterkere kritikk for måten de behandler sine kunder på.

Konsernsjef Michael O'Leary, som i sin tid kalte kunder som hadde glemt å skrive ut ombordstigningskortet før de kom til flyplassen som dumme, lover nå å forbedre flyselskapets kommunikasjon med passasjerene sine.

Aksjonærkritikk

Det skjedde på selskapets generalforsamling i september hvor Ryanairs rykte blant passasjerene ble kritisert.

En aksjonær mente bedriften var preget av en macho-kultur og at det var vanskelig for de reisende å kommunisere med selskapet. Han mente det var en stor andel av markedet som rett og slett nekter å reise med Ryanair, skriver The Irish Times.

Opprøret og O'Learys løfte om å bedre selskapets rykte for å unngå hendelser som gjør passasjerene sinte kom etter det som omtales som en pr-katastrofe.

Det har nemlig kommet frem at passasjeren Muhammed Taufiq Sattar måtte kjøpte en helt ny billett når han måtte reise hjem til Leicester fra Dublin etter å ha fått beskjed om at hele hans familie var drept i en brann i hjembyen.

Gråtende kunde

Sattar skal gråtende ha tatt kontakt med Ryanairs skranke på flyplassen i Dublin og blitt avkrevd 160 britiske pund, vel 1.500 kroner, for en helt ny billett hjem. Det var ikke mulig for ham å få endret returbilletten han allerede hadde kjøpt og betalt.

Men nå har Ryanair tenkt å forbedre sin kundebehandling, skal man tro en pressemelding selskapet sendte ut i slutten av oktober.

Flyselskapet mener satsingen er så oppsiktsvekkende at de har valgt følgende tittel på pressemeldingsdokumentet - skrevet i store bokstaver:

«RYANAIR INNFØRER KUNDESERVICE»

Flyselskapet ramser opp seks tiltak som skal innføres umiddelbart for at passasjerene skal få en bedre opplevelse av flyreisen.

Kunden skal nå kunne rette opp mindre feil i bestillingen, som for eksempel stavefeil, innen 24 timer etter at bestillingen er gjort på Ryanair.com.

Skal få sove

Og på flyvninger før klokken 08.00 om morgenen og etter klokken 21.00 skal kommunikasjonsanlegget på flyet ikke brukes til annet enn sikkerhetsmeldinger slik at det skal være mulig å ta seg en blund.

Og ikke nok med de: Ryanair lover å dempe belysningen også!

Det utskjelte gebyret for å printe ut boardingkort blir redusert fra 70 til 15 euro for kunder som har sjekket inn online. De som ikke har sjekket inn online, må fortsatt betale 70 euro.

I pressemeldingen fremkom det ikke noen opplysninger om et eventuelt kundeservice-gebyr.

Les også

Nå skal Ryanair begynne med kundeserviceRyanair dømt i FrankrikeRyanair anker til HøyesterettNå skal Ryanair bli snille med gjesteneRyanair med annonsestunt mot Norwegian

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nå skal Ryanair bli snille med gjestene

  2. Nå skal Ryanair begynne med kundeservice

  3. – Hvis Norwegian lykkes vil det fortsatt være idiotisk mye overkapasitet

  4. Annonsørinnhold

  5. Ryanair-sjefen: - Skuffende

  6. – Jeg blir temmelig provosert