Første år med underskudd siden 2014: – Vi er ikke fornøyd i det hele tatt

Bjørn Kjos fikk en kjempesmell på tampen av året og 2017 endte dermed i underskudd for flyselskapet Norwegian. Selskapet gikk i fjor med underskudd for første gang siden 2014.

Konsernsjef og storaksjonær i Norwegian, Bjørn Kjos.

Foto: NTB scanpix
Publisert:,

Konsernsjef og storaksjonær Bjørn Kjos har allerede beskrevet 2017 som «et drittår», og når regnskapet for fjerde kvartal ble sluppet torsdag morgen ble fasiten omtrent som sjefen hadde indikert.

Etter årets ni første måneder hadde Norwegian bygget seg opp et samlet resultat før skatt på 364,3 millioner kroner.

Men takket være et underskudd før skatt på hele minus 1,43 milliarder kroner i fjerde kvartal, ender resultat før skatt for hele 2017 på minus 1,07 milliarder kroner.

Det er enda svakere enn analytikernes forventning, som var at Norwegian skulle gå -884 millioner med underskudd før skatt i fjerde kvartal.

Aksjen får da også hard medfart fra start, og åpner ti prosent ned på Oslo Børs.

Ellers i fjerde kvartal økte omsetningen med hele 30 prosent til 7,84 milliarder kroner, mens brutto driftsresultat (EBITDA) endte på -651,9 millioner, mot et overskudd på 1,36 milliarder ett år tidligere. Omsetningen endte 100 millioner høyere enn ventet, mens EBITDA endte 400 millioner under.

Selskapets omsetning økte med 19 prosent i 2017 til 30,95 milliarder kroner, men økte kostnader tynger resultatet, og etter skatt gikk Norwegian med et underskudd på -298,6 millioner, mot et overskudd på 1,14 milliarder året før.

– Vi er ikke fornøyd i det hele tatt med dette resultatet. Samtidig var 2017 preget av global vekst, nye ruter, høy fyllingsgrad og fortsatt flåtefornyelse, sier Bjørn Kjos, konsernsjef i Norwegian og fortsetter:

– I 2017 fikk vi flere store internasjonale kundepriser som aldri ville vært mulig uten alle våre dedikerte kolleger, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Sliter med kostnadene

Norwegian-sjefen ser imidlertid lysere på 2018, noe han også uttalte under et pressetreff i januar i år, der han var åpen om at 2017 hadde vært tøft. Bjørn Kjos pekte blant annet på at selskapet nå ikke mangler piloter som i 2017.

– Norwegian har et bra utgangspunkt for 2018, med godt billettsalg og et stadig større interkontinentalt rutenett som kombinert med det store europeiske rutenettet gjør Norwegian stadig mer konkurransedyktig. Dessuten har vi en langt bedre bemanningssituasjon sammenlignet med i fjor. Den største globale veksten vil avta i andre halvdel av 2018 når 32 av totalt 42 Dreamlinere er satt i trafikk, sier Norwegian-sjef Kjos.

Selv om Norwegian har fått mye på plass det siste året sliter selskapet fortsatt med kostnadsnivået, som blir fulgt med argusøyne av analytikere og investorer. I fjerde kvartal gjorde enhetskostnaden (per setekilometer) før drivstoffkostnader et nytt hopp på seks prosent mot samme periode i fjor.

Dermed økte selskapets enhetskostnad fra 0,32 til 0,34 kroner per setekilometer i fjerde kvartal. Tilbake i samme periode i 2013 var kostnaden på 0,28 kroner. Legger man på drivstoff endte kostnadene på 0,44 kroner.

Ser man på inntektssiden var enhetsinntekten (per setekilometer) 0,31 kroner før ekstra inntekter, og billettinntektene var dermed langt ifra nok for å dekke selskapets løpende kostnader.

For hele 2017 endte enhetskostnaden på 0,33 eller 0,43 hvis man inkluderer drivstoff, mens enhetsinntekten endte på 0,39.

Et lystegn i dette dystre bildet er imidlertid ekstrainntektene fra gebyrer, setereservasjon og ombordsalg (ancillary revenues), som økte med 18 prosent i fjerde kvartal til 153 kroner per passasjerer, og åtte prosent til 145 kroner for hele 2017.

Les også

Nå har dette østeuropeiske lavprisselskapet passert Norwegian

Varsler kraftig vekst neste år også

Selv med økte kostnader i 2017, varsler Norwegian at de skal klare å få de samlede enhetskostnadene ned til mellom 0,405 og 0,41 kroner per setekilometer i 2018, gitt en drivstoffpris på 575 dollar per tonn, en dollarkurs på 7,75 og en eurokurs på 9,00, med forbehold om at dagens planlagte ruter holder seg.

Selskapet skriver at de guider for en kapasitetsvekst (målt i antall tilgjengelige setekilometer, ASK) på hele 40 prosent i 2018.

I 2017 vokste Norwegians kapasitet med 25 prosent, det samme som trafikken (antall passasjerkilometer), slik at belegget (fyllingsgraden) holdt seg stabil på snaue 88 prosent.

Les også

Norwegians halehelter svinner hen

Les også

SAS og Norwegian med nei til Rygge-comeback

Les også

George Soros shorter Norwegian

Her kan du lese mer om