Venter fortsatt fall for Hennes & Mauritz

Mørke utsikter foran kleskjedens årsresultat onsdag.

SKUFFER: Hennes & Mauritz har hatt tunge tider de siste månedene.

Foto: Regis Duvignau Reuters / NTB Scanpix
Publisert:

Den svenske klesgiganten Hennes og Mauritz (H&M) leverer sitt årsresultat onsdag morgen.

Knekk etter knekk i butikkjedens omdømme de siste månedene får ekspertene til å vente et fortsatt fall for den synkende kjempen.

H&M leverte skuffende kvartalstall i desember. Kjeden solgte for 58,5 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal, som er fire prosent lavere enn på samme tid i fjor.

Aksjen stupte 16 prosent i etterkant av tallslippet, i det verste fallet selskapet har opplevd siden mars 2000.

– Det er et vanskelig case, og blant analytikere har det i det siste gått sport i å være mest mulig negativ. Det blir spennende å høre hva de tenker fremover, sier investeringsdirektør i Odin, Vegard Søraunet.

Odin-fondene er selv H&M-aksjonær og har forholdt seg rolig til tross for børsras.

– H&M har hittil vært en tung investering for oss. Vi har sittet stille i båten den siste tiden, og venter ny informasjon på kapitalmarkedsdagen i midten av februar før vi konkluderer. Om de klarer å snu en dårlig trend vil tiden vise. Med estimater ned over 20 prosent siste måned har det i alle fall blitt lettere å slå forventningene.

Årets store event

Odin-direktøren sier det knyttet store forventninger til kapitalmarkedsdagen 14 februar i Stockholm.

– Det blir årets store event i Stockholm, de har jo ikke gjort noe slik tidligere, så dit skal vi, sier han.

Mens H&M-merkets nettsalg og salget av gruppens andre merker hadde en god utvikling, var det siste kvartalet svakt for varemerkets fysiske butikker, forklarte konsernet i salgsoppdateringen.

Søraunet mener dette kan skyldes butikkene lokasjon.

– I dag har selskapet for mange butikker i modne markeder, og for få butikker i fremvoksende markeder, så det blir spennende å se hva de tenker å gjøre med den saken.

Til tross for økt netthandel, mener Søraunet at H&Ms fremtid også ligger i den fysiske verden.

– De satser jo på nett, og har nå kuttet fraktkostnaden, men dette gjør jo at allerede dårlige marginer presses ytterlige. Nettsalg blir viktig for H&M, men like viktig er det å mestre balansen mellom butikk og nett, for jeg tror H&M også i fremtiden skal ha butikker.

Det ventede fallet etter det oppdaterte kvartalsresultatet er på hele 35 prosent, ifølge SME Direkt.

Les også

Vil kaste sjefen i kriserammede H&M: – De fleste andre hadde fått sparken med slike resultater

Porteføljeforvalter Erik Sjöström i Skandia sier til Bloomberg at det er et helt lass med utfordringer H&M må løse før de vil vurdere å investere igjen.

– Det er så mye de må gjøre at jeg ikke tror de kommer til å løse dette kjapt, sier Sjöström.

Ville sparket konsernsjefen

Analytiker Daniel Schmidt i Danske Bank forklarte til Dagens Industri i november hvorfor hans bank anbefaler å selge H&M-aksjer: Varemerket H&M sliter.

– Det er bare å merke seg at presset i detaljhandelen er svært høyt for tiden. Jeg tror du fortsatt må investere for å holde tritt, sier Schmidt.

En anonym analytiker sa til samme avis at kleskjeden skulle ha sparket konsernsjef Karl-Johan Persson for lenge siden, om det ikke var for de familiære koblingene.

– Skulle styrelederen ha gitt sin egen sønn sparken? Det er et ganske innviklet spørsmål, sier analytikeren til avisen, som samtidig påpeker at det ikke er Karl-Johan Persson som er årsaken til problemene H&M står overfor.

Søraunet tror et lederbytte kunne vært positivt for aksjen.

– Persson har sittet på topp i over åtte år nå, så det er med andre ord på tide å bevise at han fortjener stillingen. Jeg tror aksjen hadde skutt fart ved et lederbytte.

Les også

H&M stenger butikker i Sør-Afrika etter vandalisme

Professor: Få klarer å snu

NHH-professor Tor W. Andreassen ønsker ikke å spekulere på hva det var som gikk galt for Hennes & Mauritz, men viser på generelt grunnlag til Harvard-professor Clayton
Christensen, en av verdens ledende eksperter på vekst og innovasjon.

Christensen har sett at selskaper i voldsom vekst og som begynner å falle, sliter med å komme seg over på en ny vekstbølge.

– Bare 6 prosent av dem klarer å komme seg tilbake etter et fall, for når de først faller har de løpt forbi så mange stoppskilt på veien at det blir «too little, too late». Det verste som kan skje er at du får en sånn vekst og så begynner å stupe. Man skal være veldig lydhør for markedet, sier Andreassen.

Les også

Kjøpte seg opp da klesgigantens aksje stupte

Les også

Brenner jevnlig tonnevis med helt nye klær i Sverige

Les også

Stordalen: – H&M er et av verdens beste selskaper

Her kan du lese mer om