Sukkerskatten svekker børsnotert godterikjempe

Det svenske selskapet som eier Candy King, sier at Norge trakk ned resultatene i første kvartal takket være sukkerskatt og manglende påskerabatter på smågodt.

DROPPET TILBUD: Lavpriskjedene har tidligere dumpet prisen på smågodt til 2,90 kroner per hekto. Det skjedde ikke i 2018, og godteriselskapene fikk svi for det.

Foto: Gisle Oddstad VG
Publisert:

Det har blitt tøffere å være i godteribransjen i Norge det siste året. Først kom sukkerskatten, og deretter valgte butikkene å droppe salg på smågodt i påsken.

Det har godteselskapene fått kjenne, og børsnoterte Cloetta, som eier Candy King, sier følgende i sin rapport for første kvartal:

«I Norge gikk salget betraktelig tilbake, spesielt i smågodt-markedet, grunnet den økede sukkerskatten og på grunn av manglende godterikampanjer fra butikkjedene.»

Toppsjefen i selskapet måtte besvare en rekke spørsmål fra investorer i etterkant av resultatfremleggelsen og sa følgende:

– Norge er et stort marked for Candy King og smågodt, så det var et stort negativt slag for oss at butikkene ikke hadde påskesalg på godteri, sa Cloetta-sjef Henri de Sauvage Nolting til investorene sine.

Les også

Slik unngår nordmenn sukkerskatten

I Cloettas kvartalsrapport skriver selskapet at salget av smågodt går tilbake med 3,3 prosent, hovedsakelig drevet at den utfordrende situasjonen i Norge.

Har liten tro på sukkerskatt

Selskapet har god kjennskap til sukkerskatt fra andre markedet Cloetta opererer i, men har lite tro på konseptet.

Kommunikasjonsdirektør Jacob Broberg sier han mener sukkerskatt generelt ikke innføres for å gjøre folk sunnere, men at det handler mer om penger til statskassen.

– Om man skal vurdere en sukkerskatt, mener jeg det må gjøres basert på sukkerinnhold i produktene og ikke på hvilken på varetype, slik at produkter som ikke har sukker i seg, også blir inkludert i skatten, sier Broberg og referer til selskapets sukkerfrie pastiller som omfattes av skatten.

Slik sukkerskatten fungerer i Norge slipper for eksempel kaker unna sukkerskatten, mens sukkerfritt godteri må skattes for.

Broberg peker på England som det han mener er et godt eksempel på sukkerbeskatning.

– Man innførte skatt på sukkerinnhold i brus, noe som førte til at flere av de store brusselskapene reduserte sukkerinnholdet i varen. Da snakker man resultater.

Til tross for at Cloetta møter motgang i Norge, opplever andre markeder vekst, og aksjen er opp 5,79 prosent så langt i år på Stockholm-børsen.

Kommunikasjonsdirektøren nevner Finland som Cloetta også selge godteri i, og sier at landet nylig fjernet sin sukkeravgift etter at EFTAs overvåkningsorgan ESA opphevet avgiften. Han tror det samme skjer i Norge.

NHO Mat og Drikke har allerede klaget Norge inn til ESA. De mener avgiften truer norske arbeidsplasser og fører til økt grensehandel.

Første påskekutt siden 1998

Det andre store børsnoterte godteriselskapet som operer i Norge, Mondelez, leverte resultater for første kvartal denne uken.

Selskapet, som blant annet eier Freia, rapporterer ikke om Norge spesifikt i sin kvartalsrapport, kun om Europa. Men toppsjef i Mondelez Norge Gro Krigsvoll sier at sukkerskatten også har svekket deres salg i likhet med Cloetta.

– Generelt har vi sett en nedgang i salget på de produktene som er mest konkurranseutsatt. Det er ingen tvil om at økningen i særavgiften på sjokolade- og sukkervarer på 83 prosent skader konkurransesituasjonen for vår næring, sier Krigsvoll.

Butikkjedene har i mange år blitt kraftig kritisert for priskrigen på godteri rundt påsketider.

Les også

Frps landsmøte ber stortingsgruppen vurdere å skrote sukkeravgiften

Men Coaletta tror tilbudet vil være tilbake neste år.

– På løsvekt har butikkene hatt prisreduksjon hvert eneste år siden 1998 og det selges vanligvis veldig store volumer i denne perioden. Så dette er nok bare et engangstilfelle, sier selskapets Norges-sjef Jan Adolfsen til E24.

Under Frps landsmøte ble det slått fast at den omstridte sukkeravgiften har fått uheldige konsekvenser – og landsmøte ber stortingsgruppen vurdere å skrote den.

I forslaget fra Møre og Romsdal Frp vises det til at sukkeravgiften har ført til et prishopp i butikkene.

Da Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF landet budsjettenigheten i fjor, ble sjokolade- og sukkeravgiften og avgiften på alkoholfrie drikkevarer økt med rundt 1,8 milliarder kroner.

Les også

Europeisk priskrig på mat – dagligvarebutikker boikotter Nestle

Les også

Milliardfall i omsetningen for Rema 1000

Les også

Brussalget faller kraftig

Her kan du lese mer om