Her koster Stressless en årslønn

I Norge er Stressless en folkestol. I Kina er den statussymbol for de rike.

STATUSSYMBOL: I Shanghai har den norske møbelprodusenten Ekornes fot fotfest med sin velkjente Stressless stol.
Publisert:

Har du en Stressless i stuen?

Da er det fryktelig mange kinesere som misunner deg.

For i Kina er Stressless et statussymbol som rike kinesere graver dypt i lommen for å skaffe seg.

Der en typisk Stressless koster rundt 15.000 i Norge, må en kineser ut med langt over 50.000 kroner i butikken i Shanghai.

En årslønn i Shanghai

I Shanghai, som er et av pressområdene med høyeste lønninger i det gigantiske landet, er gjennomsnittslønnen beregnet til 10.000 dollar i året - eller omtrent det en typisk Stressless-modell koster. Og lønnsnivået i Shanghai er langt høyere enn i resten av Kina.

Markedsdirektør Runar Haugen i Ekornes bekrefter overfor E24 at Kina er et marked hvor prisnivået på Stresslessen ligger betydelig høyere enn i Norge.

- Norge er faktisk det markedet hvor prisen er lavest, sier Haugen.

Ifølge Haugen har dette en sammenheng med hvilken del av markedet man sikter seg inn mot.

I Norge er Stressless et produkt for massemarkedet, mens utbredelsen er begrenset i Kina.

- Vil vise at de bruker penger

I Kina er det lov å vise at man har mye penger, sier Rune Haugen.

I tillegg er det ganske mange kinesere som er blitt velstående og som har lyst til å bruke penger.

- De folkene som har mye penger vil gjerne bruke de på en måte som viser at de har mye penger. Der borte er det lov å vise at man har mye penger, sier Haugen.

- Stressless er lite utbredt og eksklusivt i det kinesiske markedet. Det samme ser vi på andre europeiske varer som for eksempel biler, sier Haugen.

Lite viktig for Ekornes

Ifølge Haugen er salget av Stressless i Kina fortsatt beskjedent i omfang og mye av den ekstra høye prisen går bort i distribusjon og andre kostnader på vei til de kinesiske kundene.

- For å være helt ærlig, så er ikke det kinesiske markedet så viktig for oss, sier Haugen.

Kina er ikke det eneste landet hvor Stressless, og andre europeiske produkter, er ettertraktede og oppnår høyere priser enn i hjemmemarkedet.

- Ofte vil norske og europeiske varer være eksklusive og ettertraktet blant de mer kjøpesterke, sier Haugen.

- Og når skal dere begynne å satse på massemarkedet i Kina?

- Da er det om å gjøre at vi klarer å gjøre merkevaren kjent og mer tilgjengelig for folk flest. Vi gjør det nok på et tidspunkt, men ikke de første tre til fem årene, sier Haugen.

LES OGSÅ:

Publisert:

Her kan du lese mer om