Fortsatt passasjervekst for Norwegian

Norwegian kan glede seg over mindre negativ yield-utvikling og 2.489.974 sommerreisende i juli.

OPPTUR: Norwegian-sjef Bjørn Kjos kan smile etter at selskapet viste fremgang på alle punkter i juli.

Stian Lysberg Solum
Publisert:,

Det er en økning på drøyt 360.000 passasjerer sammenlignet med tilsvarende måned ifjor.

Norwegian er et selskap i betydelig vekst, og det gjenspeiler seg ikke bare i det totale passasjerantallet.

Les også: Spår Norwegian-hopp tross mindre inntjening per sete

Inntektsgivende setekilometer (RPK) økte med 38 prosent til 4.380 millioner, mens den totale kapasitetsøkningen var på 34 prosent.

Samtidig kan Norwegian-sjef Bjørn Kjos glede seg over at flyene er fullere. Den såkalte fyllingsgraden er opp 2,3 prosentpoeng til 88,2 prosent.

- Økningen i passasjertrafikk, produksjon og passasjerer er primært drevet av etableringen av nye kortdistansebaser og langdistanseoperasjoner til Nord-Amerika og Sørøst-Asia, skriver selskapet i en kommentar.

Samtidig opplyser selskapet at den norske knallsommeren har virket inn på nordmenns reiselyst.

- Trafikktallene er påvirket av usedvanlig vær i Nord-Europa, hvilket har påvirket sene bestillinger.

Minste fall på et år

Selskapet har siden oppstarten av langdistanseflygningen slitt med fallende yield. Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.

Denne faller 11 prosent i juli, til 0,47 kroner.

Inntekten per sete per kilometer (RASK) falt i samme periode ni prosent til 0,41 kroner.

Yielden er påvirket av tøffere priskonkurranse i luftfartsmarkedet, men Norwegian har også opplevd en mekanisk effekt som følge av at selskapet flyr lengre. Jo kortere distanse fløyet, jo bedre yield.

Les også: Slik skal Norwegian fylle Dreamliner large

Dermed er det egentlig mest effektivt å sammenligne utviklingen med månedene etter at selskapet startet langdistanseflygnignene, og i dette lyset er juli-tallet sterkt:

Fallet er det minste siden juli 2013, da nedgangen også var på elleve prosent. For å finne sterkere utvikling, må man tilbake til juni 2013.

Det største fallet år over år kom i mars i år, da yielden var ned 27 prosent.

DNB Markets skrev i et notat før trafikktallene ble lagt frem at de ventet et yield-fall på 13 prosent.

Her kan du lese mer om