Ryanair om Norwegians USA-trøbbel: - Kongressen burde skamme seg
Bjørn Kjos & co. får støtte fra lavprisrival.
Norwegian, som fremdeles venter på permanent flytillatelse for sitt langdistanseselskap, får nå støtte fra en av sine konkurrenter.
Og det er ikke hvem som helst som kaster seg inn i debatten:
Den profilerte Ryanair-sjefen Michael O'Leary uttaler i et intervju med Seattle Times at han fullt ut støtter Norwegians argumentasjon.
- De flyr med 787-er. De skaper amerikanske arbeidsplasser. Det er en skam. Kongressen burde skamme seg, sier O'Leary til avisen.
Kjos om USA-konkurrentene: - Latterlig
Årsaken til at O'Leary befant seg i Seattle, er en ny avtale med Boeing. Det irske lavprisselskapet bestilte nylig opp til 200 nye 737 Max 200-maskiner, i en avtale verdt opp til 17 milliarder euro.
Vil også til USA
Den ferske flybestillingen er en del av Ryanairs offensive satsning: Selskapet ser for seg trafikkvekst på 62 millioner passasjerer til 150 millioner innen ti år.
Innen den tid skal også Ryanair lansere langdistanseruter over Atlanterhavet.
- Vi har forretningsplanen klar for transatlantiske, billige flyvninger, sa O'Leary til irske medier for noen dager siden.
Årsaken til utsettelsen er problemer med å skaffe en flyflåte som er egnet til å trafikkere distansen. Alle de store flyprodusentene har tykke ordrebøker og lang leveringstid på sine toppmodeller.
Ifølge O'Leary er det imidlertid snakk om tid.
- Det er vanskelig å forutsi fremtiden, og det er usannsynlig at det kommer til å skje innen de neste fem årene. Men jeg vil bli skuffet dersom det ikke skjer innen en periode på kanskje fem til ti år, sier han.
Norwegian utvider
Norwegian har som kjent flere 787-maskiner, som i dag flyr til USA med rettighetene til Norwegian Air Shuttle.
Det er datterselskapet Norwegian Air International (NAI) - basert i O'Learys hjemland Irland - som venter på behandlingen av en permanent flytillatelse.
Tidligere denne måneden besluttet det amerikanske transportdepartementet (DOT) å forlenge behandlingen av søknaden om permanent flytillatelse, etter innsigelser fra amerikanske pressgrupper og bransjeaktører i både USA og Europa.
Transportunioner advarer USA mot Norwegian
Samtidig fortsetter Norwegian å utvide sitt langdistansenett.
Senest tirsdag kom det melding om at selskapet lanserer nye direkteruter, mellom København og Orlando og mellom Gatwick og Orlando. Fra neste vår øker Norwegian blant annet antall ukentlige avganger mellom Oslo og Los Angeles fra én til to.
Les også: