Kid økte inntektene i andre kvartal

Interiørkjeden Kid økte inntektene med 3,9 prosent til 677 millioner kroner i årets andre kvartal, ifølge en oppdatering.

Investor Bjørn Rune Gjelsten er største Kid-aksjonær.
Nytt fra børsselskapene
  • Anders Nybakken Kvale
  • Hanna Ghaderi
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert:

Nettsalget sto for 11,3 prosent av de totale inntektene i kvartalet, opplyses det.

Like-for-like-salget, som måler veksten når man ser bort fra nyetableringer, økte med 2,9 prosent. Sammenlignet med 2019, økte salget med 28,4 prosent.

For segmentet Kid Interiør, som er butikkene i Norge, økte også inntektene. «Det til tross for en utfordrende start på kvartalet», skriver selskapet i rapporten, og trekker frem den midlertidige nedstengingen av butikker grunnet smitteverntiltak.

Inntektene økte med 1,7 prosent til 414,8 millioner kroner. Det er en nedgang fra 28 prosent foregående kvartal.

Sterk vekst i svensk segment

Kid har totalt 277 butikker, hvorav 148 av disse er i Norge under merkevaren Kid, mens merkevaren Hemtex har 130 butikker i Sverige, og noen i Finland og Baltikum. Oppdelingen av virksomheten ble annonsert fra Kid kjøpte den svenske virksomheten tilbake i mai 2019.

Slik gikk det med segmentene:

  • Kid Interiør økte kvartalsomsetningen med 1,7 prosent til 418 millioner kroner. Like-for-like-salget økte 2,9 prosent, mens netthandelen økte 23,2 prosent.
  • Også Hemtex økte omsetningen i årets andre kvartal. Salget steg med 7,7 prosent til 259,8 millioner svenske kroner. Like-for-like-salget økte med 9,8 prosent, mens salget på nett økte med 5,5 prosent. Så langt i år kan interiørkjeden melde om en inntektsvekst på 7,1 prosent til nær 500 millioner svenske kroner for segmentet, hvor netthandel sto for 45,3 prosent av salget.

Selskapet har tidligere uttalt det har endret markedsføring etter nedstengningen av butikker, og har tatt i bruk coronavennlige «klikk og hent»-løsninger. Økt digital markedsføring har hatt positiv effekt på salget, fremgår det.

Les også

Kid går for første gang i pluss i første kvartal

Gjelsten solgte unna

I mars solgte storeier Bjørn Rune Gjelsten seks millioner aksjer i interiørkjeden. Det tilsvarte over halvparten av hans andel i selskapet, og investoren kunne bokføre 558 millioner kroner etter handelen.

Etter salget inngikk Gjelsten en en såkalt lock-up-avtale for de gjenværende aksjene. Det betyr at han ikke kan selge dem før etter 90 dager, ifølge avtalen.

Kid-aksjen er de siste 12 månedene opp 52 prosent på Oslo Børs, mens oppgangen siden årsskiftet er på 19 prosent.

Markedsverdien er 4,4 milliarder kroner.

Den fullstendige kvartalsrapporten publiseres 20. august klokken 08.00.

Les løypemeldingen her
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Nytt fra børsselskapene
  2. Kid
  3. Oslo Børs

Flere artikler

  1. Kid går for første gang i pluss i første kvartal

  2. Coronaveksten fortsetter for Bjørn Rune Gjelstens Kid

  3. Betalt innhold

    Sandnes-selskap kjøper svensk milliardkjede og blir størst i Norden

  4. Kahoot mer enn doblet inntektene

  5. Rekordresultat for Ellos i Norge