Internasjonale resultater

Netflix spår svakere vekst enn ventet

Netflix leverer blandet drops i rapporten for andre kvartal. Aksjen svinger i etterhandelen.

OLIVIER DOULIERY / AFP / NTB
  • Anders Lang-Ree
Publisert:

Til tross for at antallet nye abonnenter overgikk forventningene, falt Netflix-aksjen i etterkant av at kvartalsrapporten ble publisert tirsdag kveld. De fleste hadde imidlertid øynene rettet mot selskapets spådommer for tredje kvartal, ifølge CNBC.

Netflix venter nå 3,5 millioner nye abonnenter i perioden juni til september, mens analytikerne hadde ventet 4,87 millioner, ifølge kanalen.

Antallet betalende abonnenter globalt økte samtidig med 1,54 millioner for Netflix i andre kvartal, fremgår det av rapporten. Til sammenligning økte antallet nye abonnenter med 4 millioner i første kvartal.

På forhånd ventet analytikerne en økning 1,14 millioner abonnenter, ifølge Bloomberg. Selskapet selv meldte på sin side i april at de forventet en vekst på 1 million nye abonnenter i andre kvartal.

Aksjen svinger

Justert inntjening per aksje landet på 2,97 dollar, som var svakere enn ventede 3,14 dollar per aksje.

Samtidig steg omsetningen til strømmegiganten fra 7,16 milliarder dollar i første kvartal til 7,34 milliarder dollar i andre kvartal. Det er hakket mer enn det som var ventet i forkant.

Reaksjonen på kvartalsrapporten har vært blandet i markedet. Netflix-aksjen begynte med et fall på over 2 prosent rett etter at kvartalsrapporten ble offentliggjort, men har siden snudd opp. I 23-tiden er kursen opp 0,48 prosent i etterhandelen.

En stor del av innholdet Netflix produserer har blitt forskjøvet til andre halvdel av dette året og ut i neste år på grunn av pandemien.

I et brev til aksjonærene skriver også selskapet at pandemien har skapt «klumpete» brukervekst – og viser til den store forskjellen mellom fjoråret og dette.

Netflix hadde en voldsom vekst i antall nye abonnenter i pandemiens tidlige fase, og fikk 10 millioner nye abonnenter i samme periode i 2020. Nå, ett år etter, er det altså klart at veksten har avtatt, både som følge av at covid-restriksjonene har blitt dempet og økende konkurranse fra andre aktører.

Satser på spill

Nylig kunngjorde Netflix at de vil starte med en satsing på spill neste år. Spillene skal vises side om side med TV-serier og filmer hos den amerikanske strømmegiganten. I første omgang skal det fokuseres på mobilspill, varsler selskapet nå.

Spillene vil bli inkludert i tjenesten uten ekstra kostnad for abonnentene.

– Vi mener tiden er inne for å lære mer om hvordan våre medlemmer verdsetter spill, skriver selskapet i brevet til aksjonærene.

Les også

Netflix vil satse på spill

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Internasjonale resultater
  2. Netflix
  3. Strømmetjenester
  4. Resultatrushet

Flere artikler

  1. Snap med kraftigste vekst på fire år

  2. Bredt tek-fall på Wall Street etter inflasjonssnakk fra sentralbanksjefen

  3. Kahoot mer enn doblet inntektene

  4. Twitter knuste forventningene: Dro inn over én milliard dollar i reklameinntekter

  5. Yara dobler utbyttet: – Fornøyd med utviklingen