Investorer kaster seg på container-bonanza: – Ratene er gjennom taket

Vareboom til sjøs og flaskehalser i havnene har sendt inntjeningen til værs i fraktmarkedet. På Oslo Børs hopper investorer på ratefesten.

TRAVELT: Prisen på containerfrakt har skutt fart. Her fra havnen i Long Beach, California.
Containerboomen
  • Asgeir Aga Nilsen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Småsparere laster opp med containeraksjer i kjølvannet av oppturen i fraktmarkedet, viser tall fra Nordnet og DNB Markets.

Også større investorer har fattet interesse for containerfesten.

– Det er veldig enkelt. Ratene er gjennom taket. Og MPC er det eneste stedet man kan spille feeder-containermarkedet direkte på Oslo Børs, sier investor Morten Astrup til E24.

Han har gjennom selskapet Surfside Holding en posisjon på halvannen million aksjer i det Oslo Børs-noterte containerrederiet MPC Container Ships, som spesialiserer seg på fraktruter med mindre skip.

Såkalte feeder-skip er mindre enn de største containerskipene som seiler på hovedrutene mellom kontinentene, og er egnet til å betjene mindre havner og regionale ruter.

Vareboom og flaskehalser

Prisen på frakt av containere sjøveien har blitt mangedoblet under pandemien.

Årsaken er blant annet at etterspørselen etter forskjellige varer har skutt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke har holdt følge.

Ifølge bransjeorganisasjonen Bimco har coronapandemien ført til store ubalanser i markedet hvor blant annet elektronikk, møbler og andre varer fraktes sjøveien.

Noen av de største fraktrutene går fra Asia til USA eller Europa.

Etter at importen til amerikanske havner fra Asia falt i første halvår i fjor snudde situasjonen fullstendig. I andre halvdel av året steg importen med 22 prosent sammenlignet med 2019, og satte nye rekorder, ifølge Bimco.

Les også

Raskt tankstup etter Suez-åpning

Den brå helomvendingen i markedet har blant annet ført til globale problemer med mangel på containerskip og en kraftig oppgang i leieprisen på skipene, ifølge shippingorganisasjonen.

Samtidig har det oppstått kø og forsinkelser i havnene.

– Det har bygget seg opp over tid. Da covid-19 var et faktum i fjor, kuttet rederiene kapasiteten kraftig og flåten var inaktiv, forklarte senioranalytiker Eirik Melle i Danske Bank nylig.

– Men volumene kom kjapt tilbake på våren, og selv om skipene blir gjenaktivert så er det en tidslagg som gjør at du ikke helt klarer å holde tritt. I tillegg har det vært flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner har gjort at de har gått på halv maskin, sa han.

Privatinvestorer lastet med containeraksjer

Aktører som danske A.P. Møller-Maersk og tyske Hapag-Lloyd er blant gigantene i markedet. På Oslo Børs er MPC Container Ships det eneste rene containerrederiet.

Investor Morten Astrup.

Astrup sier han har vært aksjonær en stund, men kjøpt mer i det siste. Han har fått følge av en rekke småinvestorer den siste måneden.

Privatkundene i DNB Markets kjøpte aksjen for netto 40 millioner kroner i mars, hvilket gjør den til fjerde mest kjøpte aksje.

Bård Kittelsrud, leder for meglerhusets aksjehandel på nett, sier at kundene begynte å få interesse for containeraksjen i november.

– Så har det eksplodert fra november. Men det har ikke vært nok handel til at dette er en aksje som er mye omsatt hos oss. Det som var spesielt i siste måned var at det var veldig mye kjøp.

Les også

Egypt kan be om 1 milliard dollar fra «Ever Given»-eiere etter Suezkaos

Kittelsrud trekker frem kraftig kursoppgang, et hett containermarked og hendelsene i Suez-kanalen som mulige grunner til kundenes interesse.

– Som en tradingaksje har den vært interessant, sier han.

Hos Nordnet sitter over 5.800 kunder med aksjen, ifølge investeringsøkonom Mads Johannesen. I mars var omsetningen i aksjen på 360 millioner og nettokjøpt for 43 millioner.

– Fantastiske rater

MPC-aksjen er opp 75 prosent så langt i år. Astrups aksjepost er på dagens kurs verdt drøye 17 millioner kroner.

– Det er bedre enn i banken i alle fall, sier han om avkastningen.

Han nevner flere årsaker til et sterkt marked for varefrakten til sjøs.

– Det er blanding av at det er forsinkelser i verdikjeden i forbindelse med covid og at folk pusser opp hjemme – over hele verden.

Les også

Forvalter Marius Borthen knuste Børsen – har femdoblet fondet

Astrup peker også på lav flåtevekst.

– I feeder-containermarkedet har det ikke vært bygget så mye de siste årene. Den forrige boomen var for 14 år siden. Det tar i hvert fall to år å få bygget markedet tilbake igjen.

– Hvis man tenker seg at man får fantastiske rater i to år betaler det ned skipene ganske greit. Da bør du helst ha en flåte som ikke er kliss ny. Når ratene er ekstremt gode så er det ikke så farlig om båtene er litt gamle, sier han.

MPC melder mandag morgen at det på grunn av det sterke markedet venter et driftsresultat før avskrivninger (ebitda) på 120 til 140 millioner dollar for helåret 2021, opp fra tidligere guiding på 90 til 120 millioner dollar.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Containerboomen
  2. Containerfrakt
  3. MPC Container Ships
  4. Nordnet
  5. Aksjehandel
  6. DNB Markets

Flere artikler

  1. MPC Container Ships kjøper Songa Container for 1,8 mrd.

  2. Oppkjøpstopp rir containerbølge på Oslo Børs

  3. Shippingtopp tror container-boom kan vare i flere år: – Markedet er ekstremt attraktivt

  4. Containerrederiene på vei mot historisk overskudd på 700 mrd.

  5. Containerboom ga beste start på et shippingår siden finanskrisen