Bostyrer: Norwegian-datter har ikke penger til utestående lønn

Samtidig som bemanningsselskapet Norwegian Air Resources ikke betaler ansatte for utført arbeid, skylder Norwegian datterselskapet 120 millioner kroner, ifølge en rapport fra KPMG. Revisorkjempen er nå oppnevnt som bostyrer for selskapet.

Norwegians datterselskap kan ha gått konkurs uten nok eiendeler til å betale utestående lønn, ifølge KPMG-rapport.
Turbulensen i Norwegian
  • Svein Olav Sæter
Publisert: Publisert:

Norwegian slo datterselskapet Norwegian Air Resources UK (NAR) konkurs i januar, da det ble klart at Norwegian legger ned langdistansesatsingen.

De ansatte i bemanningsselskapet har nå fått beskjed om at NAR ikke har penger til å betale utestående lønn, ifølge en pressemelding fra fagforeningen for piloter i Storbritannia, BALPA. Saken ble først omtalt i Dagens Næringsliv.

– Ansatte har fått beskjed fra bostyrer KPMG at selskapet ikke vil betale utestående lønn. Piloter krever svar på hvorfor de blir stående igjen med absolutt ingenting, skriver fagforeningen.

Ifølge en rapport skrevet av KPMG, bostyrer for NAR, skylder selskapet de ansatte tilsvarende 38 millioner kroner.

I tillegg til de 38 millionene forlanger fagforeningen svar på hvor det blir av etterlønnen de mener ansatte var lovet.

– I november i fjor lovet NAR at alle piloter skulle få tre måneders etterlønn i tilfelle konkurs. Hvorfor har Norwegian brutt løftet? spør BALPA i pressemeldingen.

Les også

Norwegians redningsplan kan tyvedoble antallet aksjer

Skylder datterselskap 120 millioner

– Siden det mest sannsynlig ikke er noen eiendeler i selskapet, er det usannsynlig at noe beløp blir utbetalt til de ansatte, skriver David Pike fra KPMG i rapporten.

Den samme rapporten påpeker samtidig at selskapet NAS Invest skylder det britiske bemanningsselskapet over 120 millioner kroner, men at summen er høyst usikker.

Fagforeningen BALPA skriver i et brev til Norwegian at fordringen lett hadde dekket det de mener Norwegian skylder de ansatte.

Fordringen stammer fra oppgjøret mellom Norwegian og bemanningsselskapet OSM Aviation. Selskapet var arbeidsgiver for pilotene før Norwegian tok over i juli.

Les også

Braathens nye flyselskap skal hete Flyr

Må søke myndighetene om etterlønn

Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian.

Norwegian tar ikke selv stilling til hvilke datterselskap som skylder hvilke hva. De henviser til bostyrer KPMG som ansvarlig for å finne ut av hva NAR nå kan ha krav på.

– Norwegian jobber tett med KPMG for å bistå i deres arbeid med å avklare hvilke fordringer NAR kan ha, sier Esben Tuman, kommunikasjonsdirektør i Norwegian, til E24.

Selv om pilotene hadde rett på tre måneders etterlønn fra selskapet, gjelder ikke dette i Storbritannia når arbeidsgiveren går konkurs.

– Det er viktig å understreke at de ansatte i NAR ikke er i en overtallighetssituasjon, men at hele selskapet blir avviklet, sier Tuman, og opplyser om at Norwegian er uenig i påstanden om at tre måneders etterlønn i tilfelle konkurs ble lovet av NAR.

De ansatte kan likevel søke myndighetene i Storbritannia om etterlønn, utestående lønn og mer. Myndighetene har opprettet en egen side for akkurat NAR-konkursen.

Ansatte kan likevel ende opp med mindre utbetalt, da myndighetene kun betaler utestående lønn åtte uker tilbake i tid og etterlønnen får et tak på 26.000 kroner i måneden.

Les også

Leasingselskapene sier nei til Norwegians plan for å redde selskapet

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Konkurs
  4. Luftfart
  5. KPMG
  6. OSM Aviation

Flere artikler

  1. Britisk pilotforbund krever ubetalt lønn etter bonusavsløring

  2. Italienere protesterer mot Norwegians harde kutt

  3. Amerikansk Norwegian-datter konkurs

  4. Norwegian har startet konkursprosess for nok et datterselskap

  5. Irsk dommer gir Norwegian mer pusterom: Bostyrer får en måned ekstra