Nye miljøkrav til skipsfarten

Oslo Børs-rederier satset milliarder på eksosrensing – så kollapset veddemålet

Både rederier og investorer kastet seg over veddemål på at nye regler for skipsfarten skulle gi superprofitt i år. Det har ikke blitt noe av, og analysesjef tror den store inntjeningen bare er å glemme. – Ikke like lukrativt som det virket, sier John Fredriksens tørrlasttopp om skjebnevalget.

TANK OG TØRRLAST: John Fredriksen-selskapene Golden Ocean og Frontline, Arne Fredly-selskapet Hunter Group og Tor Olav Trøim-selskapet 2020 Bulkers var blant Oslo Børs-rederiene som tok sjansen på installering av såkalte scrubbere.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix, Terje Pedersen / NTB scanpix, Vidar Ruud / NTB scanpix
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

De nye utslippsreglene for skipsfarten, IMO 2020, som var ventet å skape en shipping-storm i år, splittet rederiene.

Noen valgte å satse på å installere eksosrenseanlegg, kalt scrubbere, eller kjøpe nye skip med scrubbere på. Andre var skeptiske og besluttet å bytte til en ny drivstofftype med mindre svovel isteden.

Det var bredt ventet at de førstnevnte ville bli de store økonomiske vinnerne, med forventninger om en svær «scrubber-premie», ettersom disse skipene fortsatt kunne bruke tungolje med mye svovel. Denne var ventet å være mye billigere enn det IMO 2020-godkjente drivstoffet med mindre svovel.

Denne massive lønnsomheten må imidlertid rederiene som satset flere hundre millioner kroner hver på eksosrensing se langt etter.

Kaoset slo til på starten av året med langt bedre inntjening for scrubber-skip, gjerne over 20.000 dollar, eller rundt 200.000 kroner, dagen for noen skip. Men siden mars har veddemålet vært skadeskutt med lite forskjell i inntjeningen for skip med og uten scrubbere.

Tilbakebetalingen økt med flere år

Prisdifferansen på VLFSO og HFO (bunkersolje med veldig lavt innhold av svovel og høyt innhold av svovel, red.anm.) ligger nå på i overkant av 70 dollar per tonn, bratt ned fra i underkant av 400 dollar ved årsskiftet.

Det betyr at et tankskip (VLCC) med scrubber seiler inn rundt 3.000 dollar mer per dag, mens et tørrlastskip (Capesize) får rundt 1.500 dollar mer.

En scrubber er oppgitt å koste rundt 1,5 til 2 millioner dollar. I tillegg kommer installasjon, potensielt tapt inntekt ved å ta skipet ut av arbeid i en periode og rentekostnader på eventuell gjeld som tas opp for å kjøpe dem.

Prisinnstrammingen betyr derfor at tilbakebetalingstiden på scrubberne har økt kraftig for rederiene.

Denne var ved årsskiftet på rundt et halvt til ett år per scrubber, mens det nå vil ta rundt 5 til 8 år å betale tilbake, avhengig av skipstype, ifølge beregninger gjort av Cleaves Securites.

– Ikke like lukrativt som det virket

Det største veddemålet blant Oslo Børs-selskapene inngikk Arne Blystad-tilknyttede Star Bulk.

Tørrlastrederiet forlot Oslo Børs i vår, men er fortsatt notert i New York.

Selskapet bladde opp med om lag 210 millioner dollar, eller rundt to milliarder kroner, for å installere scrubbere på 114 av sine 116 skip.

Men ikke alle gikk like hardt ut.

John Fredriksens tørrlastrederi, Golden Ocean, installerte scrubbere på i overkant av 20 skip i forbindelse med IMO 2020.

– Vi tok et balansert veddemål og installerte bare 30 prosent av flåten vår med scrubbere, påpeker toppsjef Ulrik Andersen.

Samtidig fremhever han at Golden Ocean installerte alle scrubberne i forbindelse med planlagt tørrdokking og dermed hadde mindre kostnader.

– Det betyr at vi forventer å få positiv avkastning på investeringen over tid. Men selvfølgelig er det ikke like lukrativt som det virket for 18 måneder siden.

Dette skjedde: Corona-senket

Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities forklarer utviklingen med det sterke oljeprisfallet i kjølvannet av coronakrisen.

Det nye lavsvovel-drivstoffet korrelerer langt mer med oljeprisen og har derfor blitt senket mye mer i pris enn bunkersoljen med høyt svovelinnhold. Det har gjort at de store prisforskjellene og påfølgende kostnadsbesparelser man ventet for scrubber-skipene ikke har slått til.

Forventninger om at det skulle bli mangel på det nye IMO 2020-drivstoffet med lavere svovelinnhold har heller ikke blitt noe av.

Hannisdahl tror ikke man får se en forskjell på 300–400 dollar per tonn igjen.

En future-kurve for prisforskjellen indikerer nå at den kan være på 77 dollar tonnet i starten av 2021, samt ha et gjennomsnitt på 78 dollar gjennom året.

Les også

Norsk fond dumpet Trøim-rederi før korrupsjonskaoset

Tunge aksjefall

I tillegg til Golden Ocean, var Fredriksen-selskapet Frontline, Tor Olav Trøim-selskapet 2020 Bulkers, Arne Fredly-selskapet Hunter Group, Okeanis Eco Tankers, ADS Crude Carriers og Wallenius Wilhelmsen blant Oslo Børs-rederiene som satset på at scrubbere ville gi et stort økonomisk fortrinn.

Flere eksperter sa ved årsskiftet at scrubber-rederiene var de investorer helst burde ha eksponering mot, og flere satset på disse med håp om aksjehopp.

Det har heller ikke slått til.

De fem førstnevnte selskapene har alle falt rundt 30 prosent på Oslo Børs i år, mens resten har hatt en noenlunde flat utvikling.

– Jeg brukte mye mer tid på å snakke om scrubbere før januar 2020 enn jeg har gjort etter. Jeg tror mange investorer har lagt scrubber-casen i skuffen og håper det kommer tilbake en dag, sier Hannisdahl.

Les på E24+

Alt håp ute for Norwegian-aksjen

– Vært en dårlig investering

En fersk oversikt fra Clarksons Research viser at 19,52 prosent av verdensflåten, målt i dødvekttonn, nå har scrubbere.

Hannisdahl fremhever at «det er få som ville installert scrubbere med den økonomien man ser i dag». Flere rederier har kansellert og utsatt sine scrubber-planer.

Analysesjefen vil likevel ikke kalle det et feilslått veddemål.

– Med den informasjonen man hadde tilgjengelig, så synes jeg det var et fornuftig «bet» på en stor omveltning. I retrospekt har det vært en dårlig investering så langt, men man fikk en del avkastning på slutten av fjoråret og starten av 2020. De som seilte da har ikke fått betalt tilbake hele investeringen, men de tjente gode penger da.

ADS Crude Carriers, som den siste tiden har solgt unna skip, har uttalt at tankrederiet har betalt tilbake 68 prosent av sin investering på 12 millioner dollar.

Les på E24+

Tunge aktører posisjonerer seg for norsk havvind-utbygging

Her kan du lese mer om

  1. Nye miljøkrav til skipsfarten
  2. Shipping
  3. Skipsfart
  4. Oslo Børs
  5. Tørrbulk
  6. Tankskip
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Blystad-rederi utsetter scrubber-installasjoner etter veddemål-kollaps

  2. Shortsmell i Tesla – taper over 20 mrd.

  3. Betalt innhold

    Dette må du vite om Scatec Solar

  4. Annonsørinnhold

  5. Kraftig resultatfall for Subsea 7

  6. Reitan-familien vurderer børsnotering av livsverket