Kampen om luften

Bain Capital blir største eier i Icelandair: Investerer minst en halv milliard

Amerikanske Bain Capital øker eksponeringen sin mot luftfart. Fondet blir nå største aksjonær i Icelandair med god margin, og har muligheten til å øke eierandelen ytterligere.

Illustrasjonsbilde
  • Marius Lorentzen
Publisert:

Icelandair og Bain Capital inngikk onsdag en bindende avtale om at Bain skal kjøpe 5,66 millioner nye aksjer i Iceland for 1,43 islandske kroner per stykk.

Med dagens valutakurs tilsvarer investeringen 562 millioner kroner. For den summen sikrer Bain Capital seg 16,6 prosent eierandel i flyselskapet.

Bain har samtidig sikret seg rettigheter (warrants) til å kjøpe ytterligere 25 prosent flere aksjer i en tidagers periode etter at Icelandair legger frem resultatene for andre kvartal 2022, altså neste sommer.

Prisen på de ekstra aksjene vil være den samme som prisen de nå betaler, pluss et rentepåslag på 15 prosent per år.

Dette vil i så fall innebære en ekstrainvestering på om lag 231 millioner kroner, som gir en totalinvestering på rundt 800 millioner kroner i det islandske selskapet og en eierandel på drøye 20 prosent.

Investeringen er annonsert i en børsmelding fra flyselskapet. Avisen MBL har også omtalt nyheten.

Tar plass i styret

Icelandair har som resten av luftfarten vært i en gigantisk krise det siste halvannet året, takket være coronapandemien.

Icelandair har som så mange andre flyselskap også måttet ta tøffe grep, inkludert salg av eiendeler og flere prosesser for å sikre frisk finansiering og kapital.

Bain Capital er et av verdens ledende oppkjøpsfond og har rundt 130 milliarder dollar under forvaltning.

Investeringen i Icelandair er ikke den første Bain har gjort i bransjen. På nettsidene sine opplyser Bain at de også har investeringer i Virgin Australia og Trans Maldivan Airways.

Bain Capital blir etter investeringen den største aksjonæren i selskapet.

Ifølge aksjonærlistene til selskapet er det pensjonsfondet Brú Lífeyrissjóður starfs sveit som i dag er største aksjonær med 4,77 prosent av aksjene.

Les også

Geir Karlsen om å bli Norwegian-sjef: – En prosess som har gått fort

Investeringsavtalen må godkjennes av Icelandair-aksjonærene på en ekstraordinær generalforsamling 23. juli, og gitt at den godkjennes vil styremedlem Úlfar Steindórsson tre av og bli erstattet av en som representerer Bain Capital i styret.

– Vi er glade for å ha en ledende global investor med dyp bransjekunnskap anerkjenne vårt arbeid og forpliktelse til å sikre Icelandairs lyse fremtid, sier konsernsjef Bogi Nils Bogason, konsernsjef i Icelandair Group i meldingen.

– VI er glade for å legge Icelandair Group inn i våre diversifiserte portefølje av luftfartsinvesteringer og til å støtte Islands «flag carrier» i det neste kapittelet i selskapets 84-årige historie, sier Matthew Evans, direktør i Bain Capital Credit.

– Mens en full innhenting av det floralt reise- og turistmarkedet trolig vil ta noe tid, deler vi ledelsens tro på at Iceland har en høyst konkurransedyktig forretningsmodell (...) som gjør selskapet godt posisjonert til å kapitalisere på attraktive muligheter som kommer etter hvert som gjeninnhentingen fortsetter, fortsetter han.

– Konkurransen hardner til

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs sier at han spør seg hva Bain Capital vil med Icelandair ettersom konkurransen over Atlanterhavet ser ut til å intensivere seg, til tross for at Norwegian har lagt ned sin langdistansevirksomhet.

– Interessant at et stort amerikansk investeringsfond går så tungt inn i Icelandair. Det er jo ingen tvil om at konkurransen hardner til når Play nå er på plass, samt at europeiske og amerikanske lavpris- og nettverksflyselskap har Sagaøya på radaren med nye flyruter og mer kapasitet, sier Elnæs om nyheten.

Play er et nytt islandsk flyselskap som konkurrer med Icelandair. Flere av nøkkelpersonene bak Play var også med i Wow Air, det islandske lavprisselskapet som ble startet i 2012 og gikk konkurs i 2019.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Icelandair
  3. Bain Capital
  4. Luftfart
  5. Flyselskaper
  6. Iceland
  7. Hans Jørgen Elnæs

Flere artikler

  1. E24-podden: Morna Schram – Karlsen Ready for takeoff

  2. Betalt innhold

    X-faktorene som kan gi flyaksjonærene frysninger

  3. Widerøe bygger videre på Bergen-huben: Åpner ruter til Alicante og Færøyene

  4. Betalt innhold

    Norwegian tar en unødvendig stor sjanse

  5. Norwegian leverer overskudd etter restruktureringen: Tør ikke spå hvordan 2021 blir