NÅ: Merkel åpner Hydro-anlegg

Tysklands forbundskansler Angela Merkel åpner torsdag Norsk Hydros nye milliardanlegg. Nå skal selskapet produsere langt flere bildeler i lettmetall.

PÅ HYDRO-BESØK: Erna Solberg og Angela Merkel står til høyre for Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg under åpningen av det nye anlegget i Tyskland torsdag.

Foto: Kjetil Hovland Malkenes
Publisert:,

GREVENBROICH (E24): I en fabrikkhall i aluminiumsgaten gjør Tysklands forbundskansler Angela Merkel seg klar.

Hun skal åpne Norsk Hydros nye milliardanlegg for bildeler i lettmetall, sammen med sin norske kollega Erna Solberg (H), som også er til stede.

- Det er ikke tilfeldig at både jeg og Angela Merkel er her i dag, sa Solberg da hun entret talerstolen.

Hun sier at Hydros investeringer i Tyskland vil bidra til lettere biler med lavere utslipp, noe som både styrker det norske selskapets konkurransekraft og skaper tyske arbeidsplasser.

- Det er en vinn-vinn-situasjon for både Tyskland og Norge, sier Solberg.

Du kan se talene til Angela Merkel, statsminister Erna Solberg og Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg under åpningen i videoruten nede i saken.

Merkel en fjær i hatten

Det at Merkel har funnet tid til å åpne anlegget til 1,23 milliarder kroner i Nordrhein-Westphalen lengst vest i Tyskland er et tegn på hvor viktig aluminium er som fremtidens metall, ifølge Norsk Hydro.

- Aluminium har en 100 år lang historie i Tyskland, og det som er bra er at den fortsetter, sa da ogs forbundskansler Merkel fra talerstolen.

Hun påpekte at Paris-avtalen gjør det nødvendig å redusere klimautslipp, og sier at egenskapene i aluminium kan bidra, siden metallet lettere kan gjenvinnes enn mange andre metaller.

- Aluminium er et lettvektsmetall, men det veier tungt i næringslivet, sier Merkel.

KANSLERBESØK: her åpner Angela Merkel Hydros nye anlegg i Grevenbroich i Westfalen i Tyskland.

Screengrab: Hydros TV-overføring fra arrangementet

Konkret er det snakk om en tredje produksjonslinje ved et anlegg det norske selskapet har eid siden 2002, hvor det har vært produsert aluminium i rundt hundre år.

Anlegget lager valsede produkter, som er flatrullete produkter av aluminium. Konkrete eksempler er aluminiumsfolie og aluminiumsplater som brukes i bildører og panser.

Norsk Hydro har stor tro på at lett aluminium kan erstatte tungt stål i biler og gjøre dem lettere og mer effektive.

Blant anleggets kunder finner vi storprodusenter som Audi, BMW, Mercedes-Benz, Citroën og Peugeot.

E24 har tidligere omtalt hvordan Norsk Hydro nå posisjonerer seg for vekst innen elbiler, samt mer energieffektive biler, på grunn av strengere klimakrav.

Les mer: Klimakrav kan gi opptur for Hydro

– Et «big bang»

Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg har tidligere fortalt E24 at det var et viktig øyeblikk da Ford skiftet ut stål med aluminium i pickupen F-150, som er blant USAs mest populære bilmodeller.

– Det var et «big bang,» sa Brandtzæg.

I tillegg til F-150 har den nye Ford Expedition et større innslag av aluminium som bidrar til å kutte bilens vekt med 136 kilo.

Andre biler som har kuttet vekten ved å bruke lettmetallet aluminium er Audi A6 og BMW 5-serien.

Les også

Slik skal Hydro tjene mer

Strengere klimakrav

Alle de store økonomiene i verden har innført eller planlegger strengere krav til drivstoffeffektivitet i biler, inkludert EU, USA, Japan, Sør-Korea, Kina og India, ifølge en oversikt fra kredittbyrået Moody's.

Andelen aluminium i biler kan øke opptil 30 prosent de neste ti årene, ifølge en studie analysefirmaet Ducker Worldwide har gjort forEuropean Aluminium.

For å møte denne globale trenden, som krever lettere biler, har Hydro gjort en rekke investeringer i ny teknologi og økt kapasitet.

Les mer: Hydro investerer 24 milliarder på fire år

Kraftig økt kapasitet

Ved å etablere en tredje produksjonslinje ved Grevenbroich-anlegget øker Hydro sin kapasitet innen bilkarosserier med 150.000 tonn i året.

Selskapet har også investert 150 millioner i oppgraderinger på anleggene i Sunndal, Høyanger, Årdal og Karmøy for å møte bilprodusentenes strenge kvalitetskrav.

POLITISKE VENNINNER: Erna Solberg og Angela Merkel er på plass for å åpne Hydros nye milliardinvestering i grevenbroich i Tyskland. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Foto: Tobias Schwarz AFP

I Høyanger og Årdal tar selskapet i bruk ny teknologi for å kunne produsere blokker i aluminium som fraktes til Tyskland og rulles til plater som brukes i dører, panser, tak og bagasjedører på biler.

I hver nyprodusert europeisk bil er det nå mellom 150 og 200 kilo aluminium, ifølge Hydro.

Les også

Hydro skal investere 24 milliarder på fire år

Solberg møter Merkel

Etter åpningen av anlegget skal Merkel ha et bilateralt møte med Erna Solberg, hvor de to har mulighet til å diskutere aktuelle temaer som søndagens franske presidentvalg, Brexit, Donald Trumps presidentskap og forholdet til Russland.

De to statslederne kjemper begge for å bli gjenvalgt i nasjonale valg i september. I Norge holdes valget den 11. september og Tyskland den 24. september.

Merkel og hennes kristendemokratiske parti har den siste tiden ligget godt an på meningsmålingene. Sosialdemokratene fikk drahjelp av Martin Schulz som ny leder, men «Schulz-effekten» ser ut til å ha avtatt noe den siste tiden.

For Erna Solberg virker gjenvalget noe mer usikkert. Høyre har falt svakt på meningsmålingene de siste månedene, og ligger nå like over 23 prosent, og i øyeblikket har regjeringen og støttepartiet ikke flertall i stortinget, ifølge et snitt av målinger gjort av pollofpolls.no.