ICE trapper opp mobilkampen: Lanserer datarulling i Norge

Mobilselskapet ICE vil slutte å nullstille datakvoten din hver måned hvis du fortsatt har litt til overs. Med dette kommer utfordreren med nok et stikk til Telenor og Telia.

TRAPPER OPP: Eivind Helgaker, administrerende direktør i ICE Norge og Ice Communication Norge.

Foto: ICE.net
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Oppdatering: Dagen etter at Ice annonserte sitt nye rollover-tilbud, kom Telenors lavprisselskap Talkmore på banen med et tilsvarende tilbud. I ettertid har også Telenor lansert tilbudet for Telenor- og Djuice-kunder. Telia har også lansert datarulling for Telia- og OneCall-kunder.

I den intense konkurransen som nå preger mobilmarkedet kommer ICE med et nytt tilbud for å friste nye kunder inn og for å få flere til å bli.

Selskapet innfører nemlig data «rollover» til alle privatkunder fra og med mars.

Det betyr at hvis du har data til overs på kvoten din på slutten av måneden, vil denne bli overført til neste måned. Hos konkurrentene blir alt nullstilt. Tjenesten gjelder også for datapakker man kjøper ekstra, men rullingen har en begrensning som avhenger av størrelsen på abonnementet ditt.

Hvis du har et abonnement på tre gigabyte i måneden, vil du maksimalt kunne rulle videre tre gigabyte, slik at du maksimalt kan sitte med dobbel datakvote til enhver tid.

For kunder som har et litt varierende forbruk kan det likevel fungere fint. «Rollover»-tilbudet har ikke eksistert på denne måten i Norge før, men er kjent i utenlandske markeder, som USA.

– Dataen du har kjøpt er din

ICE-sjef Eivind Helgaker avviser at dette er et grep for å veie opp for at ICE ennå ikke tilbyr fri roaming i EU og EØS til sine kunder, slik en rekke andre operatører gjør.

– Vi kommer med fri roaming vi også om ikke lenge, sier Helgaker.

Les også

Har fått marsjordre fra Brekke: Må levere vekst og kostnadskutt

– Så hvorfor lanserer dere akkurat dette?

– Det som er morsomt med dette er at dette viser hvilken operatør vi skal være. Tradisjonelt har man i bransjen forsøkt å unngå at eksisterende kunder får de nye, gode tilbudene. Men det snur vi opp ned på. For dette gjelder for alle, uten at du må aktivere det, sier Helgaker og skyter inn:

– Den dataen du har kjøpt er din.

Det er nå gått et par år siden mobilbransjen i Norge og resten av verden gikk fra å skille abonnement mellom hvor mye man kunne ringe og sende meldinger for, til bare å skille på datakvoten.

– Ligger det ikke mye marginer for dere i mobilbransjen at folk nettopp ikke bruker opp hele kvoten?

– Jo, nettopp. Men vi mener dette er en kjempeinvestering for å få fornøyde kunder, og for å rekruttere inn kunder som er lei gebyrer og liten skrift, sier Helgaker.

De store mister kunder

E24 har siden nyttår omtalt hvordan Telia og Telenor i fjor mistet 100.00 hver. Ingen av de to klarte heller å holde på kundene sine gjennom de andre merkevarene som de eier.

Telia-sjef Abraham Foss uttalte i et intervju med E24 at de fleste av kundene han mistet hadde gått til ICE. Telia er likevel ikke åpenbart bekymret, fordi ICE leier nettilgang av dem på den ene siden, og fordi de ikke vil starte en priskrig.

Les også

Telia tapte 100.000 kunder, men tjente mer penger allikevel

Flere E24 har snakket med i mobilbransjen peker på at det trolig er ICE og Hello som har sikret seg de fleste kundene som forlot Telia og Telenor. Samtidig mener flere av marginene blir svært små med de prisene ICE og Hello tilbyr.

ICE-sjef Eivind Helgaker vil ikke kommentere tall spesifikt eller gi noen indikasjon på hvor mye de har vokst det siste året.

– Men vi har opprettholdt en veldig god vekst i markedet, og vi tror det beste for oss som operatør er å skille seg ut i markedet, sier Helgaker.

Tapte bedriftskunder

Selv om ICE har vokst i privatmarkedet er det ingen hemmelighet at de har slitt i bedriftsmarkedet. Da Telia kjøpte Tele2 Norge på starten av 2015 tok ICE over Network Norway fra Tele2 med Konkurransetilsynets velsignelse. Der var det rundt 100.000 kunder, men en god andel av disse skal ha blitt borte.

– Vi har mistet kunder i prosessene, men vi begynner å se at når vi nå har grunnmuren på plass så kan vi også bygge oss opp en sterk posisjon, sier Helgaker.

Prosessen han viser til er overgangen ICE har gjennomført ved å flytte alle kundene sine over fra Telias systemer til ICE sine egne systemer. ICE-kundene vil fortsatt bruke Telia-nettet der ICE ikke har dekning, men overføringen har vært et nødvendig steg for å gjøre ICE klare til å aktivere 4G-nettet sitt for mobil (tale) etter hvert som det bygges ut nasjonalt.

ICE sitt eierselskap, AINMT Holding, jobber for tiden med en børsnotering. Det vil trolig skje i løpet av året, men detaljene om hvilken børs, prising og dato er ikke kjent.

Selskapet har i flere omganger hentet frisk kapital i markedet for å finansiere utbyggingen av sitt nasjonale 4G-nett i Norge.

Les også

Telenor øker utbyttet, men tynges av milliardnedskrivning

Les også

– Vi har ikke en kunde å miste

Les også

Telenor-sjef Sigve Brekke: – Telenor kan være borte om ti år

Her kan du lese mer om

  1. Ice
  2. Telenor
  3. Telia Norge

Flere artikler

  1. Mobilgründer i Ålesund starter nytt selskap: Vil bli først med «fri data» til bedrifter

  2. Mobilmygg bryter opp markedet: Nå får nordmenn bestille fri data

  3. Brenner penger i høyt tempo

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Nå starter en stille 5G-kamp om hjemmene der fiberen ikke går

  6. Vil tekkes unge med kjendiser og fri musikkstreaming