Konkurs kan gi tysk åpning for Norwegian
Norwegian kan få mulighet til å starte langdistanseruter etter konkursen i Air Berlin.
Lavprisselskapet Air Berlin slo tirsdag seg selv konkurs etter at hovedeieren Etihad Airways nektet å finansiere selskapets underskudd.
Konkursen kommer ikke som noen stor overraskelse på analytikere.
– Air Berlin har stått på listen over selskaper som skal gå konkurs ganske lenge. Det som er mest interessant her er at Etihad ikke fortsetter å pøse inn penger i selskapet, sier analytiker Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets til E24.
– Bra for hele bransjen
Men for bransjen som sådan mener han det er bra at selskapet nå går konkurs. Han ser ikke bort fra at det kan kommer flere konkurser.
– Det vi har sittet og ventet på er at det skal skje en konsolidering i Europa. Det vil være bra for hele bransjen fordi det gjør noe med kapasiteten, sier han.
Air Berlin slår seg selv konkurs
Heller ikke hans kollega Hans-Marius Lee Ludvigsen i Swedbank falt av stolen da nyheten om konkursen kom.
– Air Berlin har vært et spesielt case. Det har vært en god del år hvor det mildt sagt har lugget og hovedaksjonær Etihad har holdt det i live, før de nå skrur igjen pengekranen, sier analytikeren til E24.
Kan åpne for Norwegian
Han sier Air Berlin i liten grad konkurrerer direkte med Norwegian, og anslår overlappen på kortdistanse til om lag fem prosent.
– Men konkursen kan åpne for at Norwegian kan overta langdistanse-sloter i Berlin. Det blir en redistribusjon av langdistanse-sloter, men Norwegian vil ikke være de eneste som vil være interessert i de, sier Swedbank-analytikeren.
– Kan dette være starten på en konsolideringsbølge?
– Det er fortsatt mange spillere og behov for og forventning om konsolidering i Europa. Dette kan selvsagt være starten på noe, men sakens spesielle natur gjør nok at implikasjonene for andre selskaper er begrensede.
Alitalia styrer mot konkurs
Lufthansa-forhandlinger
Lufthansa og et ikke identifisert flyselskap er i fremskredne forhandlinger om overtagelsen av deler av Air Berlins virksomhet, ifølge Air Berlin og det tyske økonomidepartementet.
Lufthansa leaser allerede deler av Air Berlins flyflåte, skriver Bloomberg.
Tyske myndigheter har gitt et midlertidig lån på 150 millioner euro for å sikre den operative driften til Air Berlin.
Air Berlin har de siste seks over gått med et samlet underskudd på 2,7 milliarder euro og bygget opp en gjeld på 1,2 milliarder euro. Inntil nå har hovedeierens kapitaltilførsler holdt selskapet flygende.