«Bare» 400 mill. igjen i Telenors gründer-investering

I 2016 punget Telenor ut 3 milliarder på å kjøpe markedsføring- og teknologiselskapet Tapad. Nå skrives verdien ned igjen.

TJENTE GODT: Are Traasdahl tjente milliarder på å selge Tapad til Telenor. Nå er verdien av selskapet nedskrevet til bare 400 millioner kroner.

Foto: Thomas Nilsson VG
Publisert:

Telenor slapp onsdag resultatene sine der det blant annet varsles om økte utbytter .

Telenor gjør også noen store endringer som påvirker bunnlinjen i regnskapet:

Selskapet skriver nemlig opp igjen verdien av den danske virksomheten med 1,2 milliarder kroner, mens eierskapet i markedsføringsteknologiselskapet Tapad skrives ned med ytterligere 1,7 milliarder.

Dermed har selskapet skrevet ned 2,7 milliarder totalt etter å ha brukt 3,0 milliarder på å kjøpe selskapet i 2016 . Den nye nedskrivningen i Tapad skjer ett år etter at Telenor skrev ned Tapad-investeringen med en milliard kroner.

«Videre svekkelse»

E24 skrev i februar i fjor hvordan nesten halve Tapad-kjøpet var skrevet ned på ett års tid . Telenor har nå bokført Tapad til 400 millioner kroner i regnskapet.

Telenor forklarer selv den nye nedskrivningen med en «videre svekkelse» i Tapads annonseringsvirksomhet i USA og en lavere enn ventet vekst i datasegmentet.

– Det realiserbare beløpet av Telenors investering i Tapad has blitt estimert basert på diskonterte kontantstrømmer fra nåværende inntektsstrømmer, utdyper Telenor.

Gründeren fikk 1,5 mrd.

Tapad ble grunnlagt i 2010 av gründer Are Traasdahl.

Selskapet har utviklet en teknologi for å nå kunder med reklame på tvers av alle de digitale enhetene som brukes i dag.

Da selskapet ble solgt til Telenor i 2016, satt Traasdahl igjen med nesten 1,5 milliarder kroner.

Tapad-kjøpet ble gjort et drøyt halvår etter at konsernsjef Sigve Brekke hadde tatt over etter forgjengeren, og Brekke forsvarte milliardkjøpet av Tapad fra Are Traasdahl og de andre gründerne slik:

– Det første er at vi får tilgang til deres teknologiske plattform og deres kunnskap om digitalisering. Dette blir stadig viktigere (...) Grunn nummer to er at dette selskapet er verdensledende når det gjelder å selge annonseenheter, altså eksempelvis på mobil, nettbrett eller PC. Dette er viktig kunnskap for oss, sa Brekke til E24 den gangen.

Les også

Lavere kostnader og mer utbytte

Les også

Milliardavtale kan være på trappene: Telenor bekrefter mulig salg i Øst-Europa

Les også

Sikter mot nytt milliardkutt i 2018

Her kan du lese mer om