Opera bekrefter budrykter: Kineserne fikk over 90 prosent aksept

Etter at en investorgruppe fikk over 90 prosent aksept for sitt bud på 71 kroner per aksje i Opera Software, ligger nå alt til rette for at det norske programvareselskapet selges til Kina.

MILLIARDBUD: Det var i februar i år at det ble kjent at den kinesiske gruppen Golden Brik Silk Road la inn et bud på alle aksjene i Opera Software. Nå har de fått over 90 prosent aksept.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:,

Det er klart onsdag morgen etter at selskapet nå bekrefter ryktene som svirret i morgentimene, om at det kinesiske oppkjøpstilbudet har fått over 90 prosent aksept, som var et vilkår for tilbudet.

Tilbudet, som har stått siden februar, verdsetter Opera Software til 10,5 milliarder norske kroner.

Det var Reuters som først meldte om at Opera-budet hadde fått nok ja-stemmer, basert på anonyme kilder.

Opera Software skriver i en børsmelding onsdag morgen at aksjonærer som sitter på 90,6 prosent av aksjene og 90,9 prosent av stemmene i selskapet, har takket ja til budet fra investorgruppen som kaller seg Golden Brick Silk Road.

Investorgruppen har tilbudt å betale 71 norske kroner per aksje. Tilbudet verdsetter selskapet til 10,5 milliarder kroner.

Aksjen sluttet i går handelen på 66,7 kroner.

Snaue kvarteret inn i handelen på Oslo Børs onsdag morgen, stiger Opera-aksjen med drøye prosenten til 67,40 kroner.

Det som gjenstår før salget kan gjennomføres er godkjennelse fra myndighetene i USA og Kina, opplyser Petter Lade, kontaktperson for investorrelasjoner i Opera Software til E24.

Når transaksjonen vil gjennomføres vil derfor avhenge av godkjennelsen fra myndighetene. Aksjene som ikke har blitt tendret inn til budet, vil kunne handles fritt på børsen.

Dette er kjøperen

Investorgruppen som nå kjøper Opera består blant annet av den kinesiske IT-kjempen Qihoo 360, Beijing Kunlun Tech og Golden Brick Silk Road Fund Management.

– Om aksjonærene godtar tilbudet og transaksjonen gjennomføres vil det gi oss muligheten til å nå ut til Qihoo360 og Kunlun sin store brukermasse. I tillegg vil Opera få sterkere finansielle muskler til å satse og vokse videre internasjonalt, uttalte Karin Greve-Isdahl, kommunikasjonsdirektør i Opera Software ASA til E24 i februar.

Qihoo 360 eier blant annet Kinas nest største søkemotor og nettleser. Søkemotoren hadde i august 2014 en markedsandel på 30 prosent, og et snitt på 514 millioner aktive PC-brukere og rundt 800 millioner mobilbrukere i måneden, ifølge selskape selv.

– Et kjøp gir veldig mening med tanke på at Qihoo 360 har gjort det klart at de ønsker å vokse innenfor mobil, og en egen browser vil hjelpe dette målet. De lager også smarttelefoner nå, en bedre browser som Opera vil fremskynde dette, men før ryktene blir bekreftet er dette bare spekulasjon, sa IT-analytiker Ming Zhao i kinesiske 86 Research til E24 kort tid etter ryktene om oppkjøp først ble kjent tidligere i år.

Les også

Opera-gründer Jon von Tetzchner kritisk til salg:
– Det er ikke slik en vil la selskapet gå

Les også

Kinesiske selskaper med milliardbud på Opera

Her kan du lese mer om