Ny shippingkonkurs etter ratekollaps

Konkursspøkelset lurer i tørrlastsektoren etter at fraktprisene har falt til rekordlave nivåer.

I TRØBBEL: Flere tørrlastrederier sliter med å få endene til må møtes.
Publisert:

Svært lave rater har så langt gitt to selskaper trøbbel på én måned i tørrlastsektoren.

Sist ut er kinesiske Winland Ocean Shipping Corp., som i forrige uke søkte om konkursbeskyttelse i USA, melder nyhetsbyrået Reuters.

Slik E24 tidligere har skrevet, faller tørrbulkratene til stadig nye bunnivåer.

Baltic Dry-indeksen, som så sent som fjerde november var på 1.484 poeng, falt i går til 516 poeng.

– Grunnet dagens markedsforhold har den finansielle situasjonen til selskapet og dets datterselskaper forverret seg, og dette har ført til umiddelbare problemer, skriver Winland i sin konkurssøknad.

Nedturen beskrives som den verste på 30 år.

– Ekstremt svakt marked

Tidligere i februar gikk danske Copenship over ende.

– Vi har gjort hva vi kunne for å skaffe til veie kapitalen som var nødvendig for å redde selskapet, men vi har nådd et punkt der det ikke var mer å gjøre, sa Copenship-sjef Michael Fenger i forbindelse med konkursen.

Selskapet driftet rundt 50 små tørrbulkskip.

– Først og fremst har vi opplevd et ekstremt svakt tørrlastmarked. For det andre har flere av våre motparter gitt oss tap, og for det tredje har vi blitt rammet av ulike forsikringssaker.

Kina-problemer

Ekspertene viser til svakere tempo i Kina og ubalanse i markedet for å forklare kollapsen i ratene.

– Kombinasjonen av lavere etterspørsel etter stål fra Kina og det store volumet av ny tonnasje som kommer inn er det som skaper panikk, og som har gitt oss det verste bulkmarkedet siden midten av 1980-tallet, sier styreformann Hsu Chih-chien i Courage Marine.

Den kinesiske importen har falt 19,9 prosent sammenlignet med året i forveien.

I tillegg til dette ligger det, ifølge skipsmegleren Clarksons, inne ordre på capesize- og panamax-skip som tilsvarer henholdsvis 22,3 og 16,7 prosent av den eksisterende flåten.

Les også

Rederier seiler til topps på Oslo Børs

Les også

Fraktratene på det laveste siden 80-tallet

Les også

Fredriksen vil skape tørrbulk-kjempe

Publisert: