Ekspert tror SAS må kutte mye mer

SAS må kutte ytterligere en tredel av kostnadene dersom det hardt pressede flyselskapet skal kunne bli konkurransedyktig, mener professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.

NYE RUNDER: Det stod om livet for SAS da selsakpet forhandlet med de ansatte på overtid i København i november i fjor. Men kostnadskuttene fra den gang er ikke nok, mener professor Frode Steen ved NHH.
  • NTB
  • E24
Publisert:

Fredag la SAS fram et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner i første kvartal i selskapets regnskapsår.

Det svake resultatet var både varslet og ventet og kommer etter omfattende kostnadskutt på 3 milliarder svenske kroner i fjor høst.

Les også: SAS tapte 630 millioner svenske kroner

Selskapet har helt siden begynnelsen av 1990-tallet forsøkt å kutte kostnader, og spareplanen fra november blir helt sikkert ikke den siste, sier Steen til Dagbladet.

– SAS har kanskje 30 prosent igjen å kutte for å nå kostnadsnivået til Norwegian per flysete. Hvis de vil gjøre seg konkurransedyktige i forhold til Ryanair må de kanskje kutte mer enn 50 prosent, sier Steen.

Gjør lønnskutt

Den store avtalen SAS fikk de ansatte med på i fjor høst innebærer at de ansatte jobber mer, samtidig som lønnen kuttes med opptil åtte prosent.

I tillegg kuttes flere frynsegoder, blant annet gjøre det kutt i diettgodgjørelsen.

Les også: Store kutt for SAS-ansatte: Dette må de ofre

Likevel holder ikke dette, mener Steen.

Det er ikke tilstrekkelig å kutte i lønns- og pensjonsavtalene til de ansatte. De må også gjøre noe med driftskostnadene for ledelsesnivået i selskapet, mener han.

Steen mener at selskapet samtidig må kvitte seg med gjenstående gamle og kostbare fly, og erstatte dem med nye som bruker mindre drivstoff.

Selger unna

Omstruktureringen av SAS innebærer også at selskapet selger unna virksomhet.

Torsdag ble det klart at det skandinaviske flyselskapet selger Ground Handling til Swissport.

Noen dager tidligere ble det kjent at SAS selger unna flymotorer for 700 millioner kroner. Motorene skal leies tilbake.

Til sist jobber SAS med et salg av Widerøe, som etter planen skal skje i løpet av året.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Sveitsere vil kjøpebakketjenesten til SAS

  2. Dropper outsourcing: SAS beholder bakketjenestene i Oslo, København og Stockholm

  3. Kraftig resultatforbedring fra SAS: Stadig flere blar opp for Plus-billetter

  4. Konsernsjefen om resultatet:«Langt fra fornøyd»

  5. SAS outsourcer norske bakketjenester til Widerøe