Ekspert tror SAS må kutte mye mer
SAS må kutte ytterligere en tredel av kostnadene dersom det hardt pressede flyselskapet skal kunne bli konkurransedyktig, mener professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole.
Fredag la SAS fram et underskudd før skatt på 823 millioner svenske kroner i første kvartal i selskapets regnskapsår.
Det svake resultatet var både varslet og ventet og kommer etter omfattende kostnadskutt på 3 milliarder svenske kroner i fjor høst.
Les også: SAS tapte 630 millioner svenske kroner
Selskapet har helt siden begynnelsen av 1990-tallet forsøkt å kutte kostnader, og spareplanen fra november blir helt sikkert ikke den siste, sier Steen til Dagbladet.
– SAS har kanskje 30 prosent igjen å kutte for å nå kostnadsnivået til Norwegian per flysete. Hvis de vil gjøre seg konkurransedyktige i forhold til Ryanair må de kanskje kutte mer enn 50 prosent, sier Steen.
Gjør lønnskutt
Den store avtalen SAS fikk de ansatte med på i fjor høst innebærer at de ansatte jobber mer, samtidig som lønnen kuttes med opptil åtte prosent.
I tillegg kuttes flere frynsegoder, blant annet gjøre det kutt i diettgodgjørelsen.
Les også: Store kutt for SAS-ansatte: Dette må de ofre
Likevel holder ikke dette, mener Steen.
Det er ikke tilstrekkelig å kutte i lønns- og pensjonsavtalene til de ansatte. De må også gjøre noe med driftskostnadene for ledelsesnivået i selskapet, mener han.
Steen mener at selskapet samtidig må kvitte seg med gjenstående gamle og kostbare fly, og erstatte dem med nye som bruker mindre drivstoff.
Selger unna
Omstruktureringen av SAS innebærer også at selskapet selger unna virksomhet.
Torsdag ble det klart at det skandinaviske flyselskapet selger Ground Handling til Swissport.
Noen dager tidligere ble det kjent at SAS selger unna flymotorer for 700 millioner kroner. Motorene skal leies tilbake.
Til sist jobber SAS med et salg av Widerøe, som etter planen skal skje i løpet av året.
Les også: