Nel vil bruke 150 millioner på Notodden: Mangedobler produksjonen etter milliardkontrakt

Nel har hentet penger i markedet etter milliardkontrakten med Nikola. Nå vil selskapet investere 150 millioner på å mangedoble kapasiteten på Notodden.

MANGEDOBLER PRODUKSJON: Norske Nel vil investere 150 millioner kroner i et nytt anlegg på Notodden som mangedobler produksjonen av elektrolysører, etter at selskapet fikk en milliardkontrakt for hydrogenstasjoner med amerikanske Nikola Motor Company og hentet inn 281 millioner kroner i markedet torsdag. Dette er en av Nikolas hydrogenlastebiler.

Foto: Nikola Motor Company
Publisert:

Nel-aksjen steg nesten 20 prosent torsdag, etter at Nikola Motor Company plasserte tidenes største ordre på elektrolysører og hydrogenfyllestasjoner til sine lastebiler i USA.

Nå fører ordren til «flere milliarder» kroner til at det norske selskapet utvider sin produksjonskapasitet for elektrolysører i Norge.

Torsdag hentet Nel inn 281 millioner kroner i markedet, ved å utstede 90 millioner nye aksjer til 3,12 kroner stykket. Pengene skal blant annet finansiere en storstilt utvidelse av selskapets produksjonskapasitet på Notodden.

Selskapet har kjøpt et fabrikklokale for 14 millioner kroner, og skal nå installere nytt utstyr som utvider kapasiteten fra 40 megawatt til opptil 340 megawatt årlig.

Totalt skal Nel levere elektrolysører med en samlet kapasitet på rundt 1.000 megawatt (MW) som del av ordren med Nikola. Hver elektrolysør har en kapasitet på 2,2 MW.

FIKK ORDRE: Nels konsernsjef Jon André Løkke

Foto: Nel Hydrogen

– Tidlig i vinter økte vi produksjonskapasiteten fra 25 megawatt (MW), som vi hadde i fjor, til 40 megawatt. Ved å investere rundt 150 millioner kroner i et tilstøtende bygg som tidligere var eid av Hydro får vi 250 MW i det nye bygget ved en treskiftsløsning, sier Nels konsernsjef Jon André Løkke til E24.

– Hvis vi øker dette til fem skift får vi 300 MW ut av det bygget. Hvis vi har behov for enda mer kan vi starte den gamle linjen igjen, og da ender vi med 340 MW. Men det nye anlegget vil ha en mye lavere kostnadsstruktur, fordi det er helautomatisert, legger han til.

Nel-aksjen falt med rundt syv prosent fra starten av fredagens handel, etter at storaksjonæren F9 Investments solgte 50 millioner aksjer i selskapet til 3,12 kroner stykket.

Børskommentar: Nel har påført seg selv tre riper i lakken etter jubelkontrakten (for abonnenter)

Les også

Nel-aksjen til værs etter milliardkontrakt: – Må kanskje unne oss et lite wienerbrød

Flere gjennombrudd

Nel fikk sitt første store vendepunkt da selskapet i 2017 begynte å levere fyllestasjoner for hydrogen i California i samarbeid med Shell og Toyota.

Selskapet har tidligere inngått en avtale om å bygge, drive og vedlikeholde opptil syv hydrogenfabrikker i Frankrike.

Nylig fikk Nel et stort gjennombrudd i Asia, med sin første kontrakt på en fyllestasjon i Sør-Korea, til 19 millioner kroner. Selskapet venter flere kontrakter i landet, som har planer om å bygge ut 100 fyllestasjoner innen 2020.

Les mer: Nel leverer sin første hydrogenstasjon i Asia: – Et gjennombrudd

– Hvis ikke får vi bygge mer

Nikola har tidligere fått ordre på 800 biler fra bryggeriet Anheuser-Busch, men sier at selskapet til sammen har fått bestillinger på hele 10.000 hydrogenlastebiler.

Les også

Nel leverer sin første hydrogenstasjon i Asia: – Et gjennombrudd

Bare til ordren med Anheuser-Busch trenger Nikola å bygge ut 28 hydrogenstasjoner, noe som alene er verdt rundt fire milliarder kroner for Nel. Den totale verdien av kontrakten er enda høyere, men Nel har ikke kommet med noe tall.

En elektrolysør bruker strøm til å skille ut hydrogen fra vann. Hver elektrolysør har en kapasitet på 2,2 megawatt, og dermed kan selskapet produsere opptil 154 elektrolysører i året.

Det skulle være nok til å forsyne Nikola og eventuelle andre bestillere av nye hydrogenstasjoner, ifølge Løkke.

– Det er det vi håper på. Hvis ikke får vi bygge mer, sier han.

Les mer: Børskommentar: Hvis dette er «gjennombruddet» er det bare å laste opp Nel-aksjer

Her kan du lese mer om