Polaris Media investerer i strømselskapet Elekt: – Et stort og spennende marked

Elekt sikter mot 30.000 strømkunder, og prises til 150 millioner i en ny emisjon. Inn på eiersiden kommer Polaris Media, ledet av strømgiganten Fjordkrafts tidligere styreleder Per Axel Koch.

BLAR OPP: Polaris Media og konsernsjef Per Axel Koch seiler i medvind på Oslo Børs. Nå vil selskapet satse på strømbransjen.
Publisert:

Polaris Media har investert 15 millioner kroner gjennom en fersk emisjon i den heldigitale strømleverandøren Elekt, og får en eierandel på ti prosent.

– Elekt er et veldig spennende selskap, som vi har fulgt en god stund, sier Polaris Media-sjef Per Axel Koch til E24.

Prisingen på 150 millioner kroner representerer en kraftig økning siden mai i fjor, da fiskekassemilliardærene i Bekken-familien og investeringsfondet Sarsia Seed kjøpte seg inn til en verdsettelse på 85 millioner.

Tidligere Aker-topp Leif Arne Langøy og eks-banksjef Finn Haugan er også inne på eiersiden, sammen med energiselskapene Fosen Kraft og Ren Røros.

– Schibsted har gått inn i Tibber, og nå satser dere på Elekt. Hvorfor er medieselskaper så opptatt av strømsalg?

– Strøm er et stort og spennende marked med store endringer på gang, særlig når det gjelder digitalisering og forenklet distribusjon, og dette er områder hvor medieselskaper sitter på mye relevant erfaring og kompetanse, sier Koch.

Kommer fra den største konkurrenten

Helt siden oppstarten for et drøyt år siden har Elekt profilert seg med å være en aktør som avslører «lureriet» hos den etablerte strømbransjen.

– Strømbransjen har lenge kamuflert egen mangel på konkurransekraft ved bruk av lure- og lokketilbud. De toneangivende strømselskapene skaffer seg betydelige merinntekter ved å lure kundene og bevisst tåkelegge prisingen av sine produkter, sa Elekt-sjef Arnt Inge Sætern til E24 i februar i fjor.

Norges største strømleverandør er Fjordkraft, der Koch satt som styreleder fra 2018 og frem til våren 2021.

– Føler du deg truffet av kritikken fra selskapet som dere nå har investert i?

– Nei, jeg gjør ikke det. Fjordkraft er et bra selskap, som har jobbet mye med åpenhet og transparens rundt produktene sine, og jeg vet at de har ønsket den siste tids økte oppmerksomhet rundt dette velkommen, sier Koch.

NY INVESTOR: Elekt-gründerne Tom R. Johansen (t.v.) og Arnt Inge Sætern (t.h.) får Polaris Media, her ved investeringsdirektør Håvard Olstad (midten) inn på eiersiden.

Mener kritikken var uberettiget

Høsten 2020 gikk Forbrukerrådet til angrep på strømbransjens skjulte påslag og «juksepriser», og trakk frem Fjordkraft som en av verstingene.

Selv mener Koch at mye av kritikken mot selskapet fra forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket var «uberettiget».

– Vi tok det naturligvis alvorlig, men syntes samtidig at vi hadde gjort mye for å legge til rette for å bedre de forholdene som ble påpekt. Samtidig bidro det til å skape en diskusjon om åpenhet rundt produktvilkår som jeg tror har vært sunn for bransjen, sier Koch.

Han mener mange av strømproduktene på markedet har vært for kompliserte og vanskelige å forstå for kundene.

– Jeg følte aldri at vi satt og lurte noen, slike begreper blir feil. Men det er klart at den siste tidens ekstreme prisøkning på strøm har økt folks bevissthet rundt hva de betaler for, og da er det spesielt viktig med tydelige og enklere produkter, som jeg opplever at Elekt tilbyr, sier Koch.

Kraftig kundevekst

Elekt har et mål om 30.000 kunder innen utgangen av 2022.

– Veksten i nye abonnenter ligger foran i planen, og vi tror på fortsatt sterk vekst fremover, sier Koch.

Til sammenligning har nevnte Tibber tidligere annonsert et mål om 400.000 betalende kunder ved utgangen av 2021.

Fjordkraft-konsernet hadde en nordisk kundebase på nær 1,1 millioner kunder ved utgangen av tredje kvartal i fjor.

E24 skrev nylig at Elekt har kuttet det månedlige fastbeløpet for sine kunder til null, og tar et helt marginalt påslag over spotprisen for strøm, på ett øre per kilowattime.

Dermed skal selskapet kun tjene penger på salg av valgfrie tilleggstjenester.

– Tiden for å tjene penger på strømsalg er over, sa Sætern til E24 i starten av desember, og spådde samtidig at fire milliarder kroner de neste årene ville overføres fra bransjen til kundene.

– Det lover ikke godt for Fjordkraft hvis Elekt får rett?

– Jeg tror definitivt at økt konkurranse vil presse påslagene for å levere strøm videre nedover. Men jeg tror også at dette vil være mest utfordrende for de mellomstore aktørene, som ikke har stordriftsfordelene til Fjordkraft, sier Koch.

All time high

Polaris-konsernet eier totalt 61 mediehus i Norge og Sverige, med Adresseavisen, Fædrelandsvennen og Gøteborgs-Posten som de tre største.

Det siste året har aksjen steget nær 74 prosent på Oslo Børs til ny toppnotering på Oslo Børs. Schibsted er selskapets største eier, med 29 prosent av aksjene.

– Vi gjør det godt, har penger å investere og ønsker å skape nye inntektsområder, sier Koch.

E24 er et heleid datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte journalister i E24 eier aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjespareprogram.

Rettelse: I en tidligere versjon av denne saken sto det at Elekt har passert 30.000 kunder. Det riktige er at selskapet har et mål om å nå dette antallet i 2022. Saken ble oppdatert klokken 18.21 12. januar 2022.

Les også

Nytt strømselskap vil avsløre konkurrentenes «prisjuks og lureri»

Les også

– Tiden for å tjene penger på strømsalg er over

Les også

De sladrer på konkurrentenes «juksepriser»: Strømutfordrer prises til 85 millioner

Les også

Petter Stordalen selger seg ut av Tibber for 350 millioner kroner

Publisert:
Gå til e24.no