Rekordkvartal for Mærsk

Containerboomen løftet danske Mærsk til rekordinntjening i første kvartal.

Illustrasjonsfoto. Danske Mærsk er blant kjempene i markedet for containerfrakt til havs. Rederiet bestilte gjennom 2021 flere nye skip. MICHAEL KOOREN / Reuters
Publisert: Publisert:

Containerrederiet Mærsk leverte for årets tre første måneder sitt sterkeste kvartalsresultat noensinne, ifølge rapporten lagt frem onsdag.

  • Resultatet etter skatt endte på 6,8 milliarder dollar, tilsvarende 63,8 milliarder kroner.
  • Omsetningen var på 19,3 milliarder dollar, eller 182 milliarder kroner.

Til sammenligning tjente Mærsk 2,7 milliarder dollar i første kvartal i fjor, med en omsetning på 12,4 milliarder dollar.

– Den stigende inntjeningen er drevet av prisen for å få fraktet varer og av kontrakter som er signert på et høyere nivå, skriver toppsjef Søren Skou i en melding.

Ved en talloppdatering i slutten av april meldte Mærsk at det tror markedssituasjonen fortsetter i andre kvartal, og at selskapet har fått høyere rater i inngåtte kontrakter.

«Forventningene til 2022 er derfor oppjustert til en underliggende ebitda på omkring 30 milliarder dollar, tidligere omkring 24 milliarder dollar», skriver Mærsk.

Selskapet venter underliggende ebit (driftsresultat) på 24 milliarder dollar i 2022, fra tidligere forventning på 19 milliarder dollar.

Flaskehalser

Markedet for containerfrakt til havs har de seneste årene vært preget av for mange skip og svært svak inntjening for rederiene.

Situasjonen gjorde helomvending under coronakrisen, der etterspørselen etter ulike varer skjøt fart, samtidig som fraktkapasiteten ikke holdt følge.

I tillegg har det vært store flaskehalser i havnene, der smitterestriksjoner gjør at mange går på halv maskin – noe som igjen blusset opp i forbindelse med omikronvarianten.

Containerboomen har løftet inntjeningen til rederiene betydelig.

Drewry estimerte tidligere i år at fasiten for verdens containerrederiers inntjening for 2021 ble et driftsresultat (ebit) på 190 milliarder dollar.

For 2022 anslår Drewry et driftsresultat for verdens containerrederier på 200 milliarder dollar.

Massive skipsbestillinger

Historien har vist at gode tider i shipping ofte blir etterfulgt av massiv bestilling av nye skip, som deretter fører til en nedtur når skipene leveres.

Gjennom fjoråret ble det bestilt 563 nye containerskip for 44,6 milliarder dollar, tilsvarende rundt 400 milliarder kroner. Det er en større bestilling enn de foregående fire årene samlet.

I 2022 er det ventet levering av 211 nye containerskip, mens det i 2023 er ventet levering av 328 stykker, ifølge analysebyrået VesselsValue.

– Det er en klar risiko for overkapasitet i markedet i 2023 når mange av disse skipene leveres, og enda tydeligere risiko dersom forsyningstrøbbelet er forbi da, sa Simon Heaney, som jobber med det maritime analysebyrået Drewrys dekning av containermarkedet, til E24 tidligere i år.

Publisert:
Gå til e24.no