Kvartalsrapporter

Sterkt fjerde kvartal fra SAS: Men nå tror sjefen at markedet bremser

SAS avsluttet regnskapsårets 2018/2019 langt bedre enn først fryktet etter vårens pilotstreik. Samtidig varsler toppsjef Rickard Gustafson at veksten bremser kraftig i takt med svake kronekurser og bremsende nordiske økonomier.

DEN NYE STOLTHETEN: SAS har mottok nylig dette første av totalt åtte nye Airbus A350–900 langdistansefly. Flytypen er Airbus’ nyeste og mest avanserte langdistansefly og er som Boeings Dreamliner bygget med svært avanserte materialer og teknologi.

SAS
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Etter vårens pilotstreik, en svekket kronekurs i Norge og Sverige og dyrere drivstoff så det lenge ut til at resultatene fra SAS i år kom til å bli markant dårligere enn fjoråret.

Da SAS slapp resultatene for sitt fjerde kvartal (august-oktober) torsdag kommer det frem at årsresultatet er betydelig svakere enn fjoråret, men et overraskende sterkt fjerde kvartal bedrer situasjonen.

At det skulle gå så bra i fjerde kvartal trodde hverken SAS selv eller markedet for bare kort tid siden.

Etter pilotstreiken i våres, som SAS regner med kostet 615 millioner svenske kroner, så kuttet selskapet prognosen fra å forvente et overskudd til å si at «det blir utfordrende» å nå et positivt justert resultat.

Den 11. november overrasket imidlertid SAS med å si at bedre passasjertall og økte enhetsinntekter bidro til at selskapet trodde på et justert resultat for året på mellom 700 og 800 millioner svenske kroner.

SAS hadde i de tre første kvartalene levert et justert resultat på −440 millioner svenske kroner. Gitt det nye november-anslaget, burde justert resultat i fjerde kvartal ende på mellom 1,14 og 1,24 milliarder.

Fasiten viser at selskapet endte med å levere et justert resultat i kvartalet på 1,23 milliarder. Slik ser resten av nøkkeltallene for kvartalet ut:

  • Ifølge konsensustall fra InFront hadde analytikeren for øvrig ventet et fall i omsetningen fra 13,50 til 12,68 milliarder. Fasit viser 13,46 milliarder.
  • Resultat før skatt var ventet å falle fra 1,10 milliard til 789 millioner. Fasit viser 1,10 milliard.
  • Resultat etter skatt var ventet å falle fra 857 til 623 millioner. Fasit viser 861 millioner.

Resultatene for hele året (november 2018 – oktober 2019) ser slik ut:

  • Omsetningen økte fra 44,72 til 46,74 milliarder svenske kroner
  • Justert resultat falt fra 2,14 milliarder til 786 millioner
  • Resultat før skatt falt fra 2,05 milliarder til 794 millioner
  • Resultat etter skatt falt fra 1,60 milliarder til 621 millioner

SAS-sjefen tror han kan spare flere milliarder

– Fjerde kvartal ble riktig bra og jeg erkjenner at det endte bedre enn vi selv trodde da kvartalet startet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS på telefon med E24 torsdag morgen.

SAS har både pekt på bedre passasjertall og økte enhetsinntekter som bidragsytere til selskapets noe uventede opptur i fjerde kvartal. Samtidig med SAS-oppturen fortsetter hestekuren i Norwegian.

Selskapet har satt i gang en lang liste med tiltak for å kutte underskuddet, ta ned den store veksttakten og sikre fremtidig lønnsomhet. Et av grepene har vært å kutte ruter med for dårlig lønnsomhet og selskapet varslet nylig at de dropper langdistanserutene fra København og Stockholm.

– Får dere en opptur takket være situasjonen i Norwegian og siden de reduserer kapasiteten?

– Kanskje på marginalen, men i det store bildet ser jeg et kvartalsresultat som er 400 millioner bedre enn ventet og 800 millioner bedre inntekter enn ventet. Vi hadde flere kunder, mer fornøyde kunder og vi har levert en mer stabil operasjon med færre avvik. Det reduserer kostnadene våre, sier Gustafson og fortsetter:

– Vi har klart å styrke vår posisjon i markedet, men samtidig er vi altså ikke fornøyd med årsresultatet.

SAS varslet for en tid tilbake et effektiviseringsmål på 3,0 milliarder innen utgangen av 2020. Selskapet har levert de 900 millionene som de skulle i år i programmet og de siste 600 millionene skal leveres neste år.

– Vi leverer på den pakken vi lovet og har redusert kostnadsnivået med 2,4 milliarder så langt. Samtidig kan vi ikke nøye oss med dette og vi må jobbe med vår konkurransekraft i den lengre horisonten, sier Gustafson.

SAS-sjefen pekte i sommer på noen sentrale områder som skal gi besparelser fremover, men først nå vil han gi et tall på hva dette kan gi av forbedringer.

Etter hvert som SAS får levert flere Airbus-fly og går over til en ren Airbus-flåte i kjernevirksomheten vil de dra nytte av det kostnadsmessig. Selskapet skal i tillegg ta grep for å ta i bruk mer teknologi for å effektivisere driften, redusere unødvendig redundans i systemet og videreutvikle produksjonsplattformen.

– Vi har ikke gitt dette tallet før, men frem mot 2023 tror jeg disse områdene vil gi ytterligere 1,5 til 2,0 milliarder svenske kroner i forbedringer, sier Gustafson.

Les på E24+

Børskommentar (+): Det beste med dagens Norwegian-nyhet er at Geir Karlsen ikke slutter

Varsler oppbremsing

– SAS hadde et helårsresultat som endte betydelig lavere enn fjoråret, som ikke er tilfredsstillende. Dette skyldes motvind fra høyere drivstoffkostnader, valutabevegelser i vår disfavør og en streik, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en børsmelding og fortsetter:

– Til tross for disse utfordringene sørget SAS sitt attraktive kundetilbud, forbedringer i driftseffektiviteten og redusert markedskapasitet, særlig i fjerde kvartal, for at man fikk et positivt resultat for året.

Totalt har faktorene som ga SAS «motvind» redusert årsresultatet med 1,35 milliarder svenske kroner, ifølge SAS-sjefen. Snaut halvparten kommer altså fra pilotstreiken.

Etter å ha klart å levere et overskudd i år går SAS nå over til et nytt prognosemål for 2020. Selskapet skriver at de forventer en netto driftsmargin (EBIT) etter avskrivninger på mellom 3,0 og 5,0 prosent for det nye regnskapsåret. Til sammenligning leverte selskapet 2,5 prosent i året som har gått.

Selskapet hadde for 2019 nedjustert sin prognose for kapasitetsveksten til −1 prosent. For 2020 venter selskapet en vekst på 5,0 prosent.

Samtidig settes et effektiviseringsmål for 2020 på 600 millioner svenske kroner. Det er ned fra 900 millioner i år.

SAS-sjefen varsler samtidig at utfordrende markedsforhold gjør at selskapet «venter et økt tapt i første kvartal» 2020 sammenlignet med i fjor.

– De usikre økonomiske utsiktene og den tiltagende oppbremsingen i viktige økonomier vil påvirke etterspørselen fra kunder negativt. De vedvarende svake svenske og norske kronekursene målt mot euro og dollar forblir en utfordring, sier Gustafson og fortsetter:

– For det kommende året ser vi derfor en betydelig lavere vekst, både fra etterspørsel og tilbudssiden.

Les også

Norwegian selger argentinsk datterselskap

Her kan du lese mer om

  1. Kvartalsrapporter
  2. Aksjelive
  3. luftfart
  4. Luftfart
  5. Scandinavian Airlines (SAS)
  6. Rickard Gustafson
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. SAS-aksjen stiger etter positivt resultatvarsel

  2. SAS venter virus-tap på 193 millioner kroner

  3. Sterkere resultat enn ventet fra Telia

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian vil kutte mer kapasitet i 2020

  6. Største børsfall for SAS på ti år etter tallslipp