Denne feilen gjorde DNB

Kjøperne av tilsammen 9 DNB-produkter fikk oppgitt feil informasjon om hvor mye markedet måtte stige for at investeringen skulle gå i null.

ETTER DOMMEN: Kommunikasjonssjef i DNB, Thomas Midteide (t.v.) og Ivar Petter Røeggen etter domsavsigelsen i Røeggensaken i Høyesterett før påske.

Håkon Mosvold Larsen
  • Kristin Norli
  • Johann D. Sundberg
Publisert: Publisert:

Onsdag varslet DNB-sjef Rune Bjerke at banken er rede til å betale ut flere hundre millioner til kunder som har tapt på spareprodukter.

Dette skjer i etterkant av dommen i den såkalte Røeggen-saken.

DNB har i etterkant av den kjente småsparerens seier i Høyesterett kartlagt om flere kunder har fått samme feilinformasjon, og har funnet ut at det gjelder tusenvis av kunder.

Denne feilen gjorde DNB:

I en tabell som Røeggen fikk utdelt på et løst ark da han gjorde sin investering, var det listet opp beregninger knyttet til lånefinansieringen og hva som skulle til for å gå i null.

I denne tabellen var kronesatsen korrekt, men prosentsatsene var ikke riktige.

- Dette ga et feilaktig bilde av hvor mye markedet måtte stige for at investeringen skulle gå i null, sier kommunikasjonssjef Thomas Midteide i DNB til E24.

- Tusenvis av kunder

I kombinasjon med at informasjonen som ble gitt generelt var for optimistisk på produktets vegne, påpekte Høyesterett i Røeggen-saken at DNB hadde gitt feil informasjon i denne tabellen.

Like etter at dommen falt begynte arbeidet i DNB med å finne ut om den feilaktige tabellen hadde blitt gitt ut til andre kunder.

Det hadde den.

Den er gitt til de andre kundene som kjøpte de to produktene som Røeggen-saken dreide seg om, men i tillegg til kunder som har kjøpt sju andre spareprodukter.

- Trolig dreier det seg om flere tusen kunder. Sakene som ligger i nemnda i seg selv, vil føre til en utbetaling på 60 millioner kroner. Og hvis vi legger til alle de andre som har krav på og som vil få kompensasjon, prater vi om flere hundre millioner kroner, sier Bjerke til NRK.

Ni produkter

Tilsammen er det ni spareprodukter der tabellen er blitt sendt ut til kundene.

- Vi har jobbet med dette gjennom påsken og har nå klart et team som skal ta unna henvendelsene, sier Midteide. Han sier banken nå håper å få unna sakene så fort det lar seg gjøre.

- Forventer dere noen reaksjon fra investorer og eiere?

- Jeg tror alle kan være enige om at når vi har gjort en feil så må vi rydde opp, og det er det vi gjør nå.

- Dette vil ikke øke tapsguider som vi har gitt til markedet tidligere, legger Midteide til.

Røeggen-saken

Ivar Petter Røeggen tapte penger etter å ha kjøpt et såkalt garantert spareprodukt av DNB i 2000. Han vant fram i Bankklagenemda og tingretten, mens banken dro det lengste strået i lagmannsretten.

Før påske vant Røeggen en knusende seier i Høyesterett.

Røeggen lånte en halv million kroner av DNB for å kjøpe et spareprodukt av samme bank. Produktet skulle i verste fall ikke gi avkastning, men heller ikke noe tap.

Seks år senere sto Røeggen tilbake 230.000 kroner fattigere etter store overføringer til banken i form av låneutgifter, provisjoner og omkostninger.

Publisert:

Flere artikler

  1. DNB-sjefen lover å gjøre oppetter Røeggen-dommen

  2. DNB tar 450 millioner i tap etter Røeggen-saken

  3. Fant feil i 9 produkter kjøpt av flere tusen nordmenn: DNB betaler til «Røeggen-kunder»

  4. Kjøpt garantert spareprodukt?: Røeggen-saken: Slik klager du!

  5. Røeggen: Jeg er veldig fornøyd