Norwegian har funnet ny leasingkunde i Kina

Norwegian fortsetter arbeidet med å disponere sine enorme flyordre. Nå har selskapet funnet en kinesisk kunde som skal lease de to nyeste leveransene fra Airbus.

Et Airbus A320neo

Foto: Airbus
Publisert:,

Flyselskapet Norwegian melder om at leasingselskapet deres, Arctic Aviation Assets, fredag har levert det første av to stykk Airbus A320neo-fly på en langsiktig leasingavtale.

Det er snakk om en ny leasingkunde for Norwegian: Kinesiske Qingdao Airlines.

– Vi er glade for å støtte Qingdao Airlines’ pågående vekst i det kinesiske markedet med disse nye drivstoffeffektive flyene, skriver Norwegian i meldingen.

Tidligere har Norwegian leid ut fem fly av samme type til Hongkong Express, men i november meldte Norwegian har solgt disse til SMBC Aviation Capital.

Nå er det altså flyleveranse nummer seks og nummer syv som skal til Qingdao.

– Det er i Kina det skjer og jeg tror det kommer mer salg eller leasingavtaler med kunder i Kina eller Asia fremover, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til E24 fredag.

– De flyene Norwegian har i bestilling hos Airbus (A320/321neo) og Boeing (737Max) er de mest ettertraktede flytypene i markedet, og de kan selges eller leases ut til høyere priser enn andre flytyper av samme størrelse. Slike «narrow body»-flytyper vil stå for mesteparten av veksten av nye fly, og de fleste vil bli satt i drift i de asiatiske markedene, fortsetter han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Børskommenter: Nå har Norwegian fløyet rett inn i vinterstormen

Venter fortsatt på 188 fly fra fabrikkene

Norwegian bestilte opprinnelig 100 fly i A320neo-familien fra Airbus i gigantordren fra 2012. Ifølge ordreboken til Airbus har Norwegians leasingselskap per 31. oktober 2018 mottatt fem av fem bestilte A320neo, men nå leveres altså to til.

Norwegian selv har dermed 63 gjenstående leveranser av A320neo, pluss 30 av den større varianten A321LR som har lengre rekkevidde.

I tillegg til Airbus-ordrene har Norwegian store bestillinger hos Boeing.

I februar mottok Norwegian det siste av de 100 737–800-flyene de hadde i bestilling, og som fortsatt utgjør kjernen av flåten. I tillegg bestilte Norwegian i 2012 110 Boeing 737Max8, samtidig med Airbus-ordren. Av disse er 15 levert og 95 gjenstår (per utgangen av november).

Les også

Norwegian har passert Lufthansa og Qantas: Nå er de nest største utlending i Los Angeles

Vil selge opp til 140 fly

I april varslet Norwegian-ledelsen at de vurderte å selge unna opp til 140 fly, og i høst har selskapet fortalt at de er i samtaler om å opprette et joint venture (felleseid) selskap sammen med en partner, som kan bidra med finansieringen slik at Norwegian ikke må bære alt alene.

Norwegians enorme vekst har også kostet dyrt, og selskapet måtte tidligere i år hente inn frisk kapital fra eierne gjennom en milliardemisjon. Nå spekulerer flere, inkludert flere av landets ledende aksjeanalytikere, i om selskapet vil trenge en ny emisjon innen kort tid.

– Jeg tror at det jobbes hardt for å få på plass avtaler som gir en bedre balanse og likviditet for Norwegian som går inn i de tunge vintermånedene (for bransjen, journ.anm.)., sier Elnæs.

Norwegian har ikke planer om å benytte de 70 Airbus A320neo-flyene selv, så disse vil trolig kunne bli solgt. De 30 A321LR har Norwegian indikert at de vil bruke, for eksempel i satsingen i Sør-Amerika, men disse kan bli flyttet inn i joint venture-selskapet.

Etter hvert vil Norwegian også ha behov for å selge unna de eldste Boeing 737-flyene, etter hvert som Boeing leverer de neste Max-variantene. Dette har Norwegian også begynt å gjøre:

Så langt har Norwegian nemlig solgt åtte Boeing 737–800 fly (seks fly i en avtale fra august og to til i en avtale fra oktober) og fem Airbus A320neo. Airbus-salget var det eneste som ga en regnskapsmessig gevinst til egenkapitalen, ifølge Norwegians børsmeldinger.

Boeing-flyene har ikke gitt noen ekstra gevinst, ifølge meldingene, og har dermed blitt solgt til verdien de er bokført til i regnskapet.

Norwegian har aldri opplyst hva gevinsten på Airbus-flyene var eller salgsprisen på noen av flyene, men har opplyst om hvor mye penger de får inn etter at gjelden på de 13 flyene er dekket.

Les også

Gir tommel opp for Bank Norwegians Europa-satsing

Les også

Tomme flyseter senker Norwegian på Børsen

Les også

– Konkurrentene kommer og det ser vi

Her kan du lese mer om