Elkem satser på elbil-boom: – Kundene har ekstremt aggressive vekstplaner

Industrikjempen Elkem satser på silikonprodukter til elbilindustrien, og på to år har omsetningen gått fra null til nær 300 millioner kroner. Nå håper selskapet på en åpning i det enorme kinesiske markedet.

SATSING: Elkem håper å ta en sentral posisjon i elbilbølgen. Her er Teslaer oppstilt foran et service-senter i Brooklyn, New York.

Foto: Spencer Platt AFP
Publisert:

Som flere andre industriselskaper satser Elkem på at spesialiserte produkter skal gi en bedre eller mer stabil pris enn i råvaremarkedene, der prisene svinger mellom høye topper og dype bølgedaler.

Denne uken møtte det norsk-kinesiske selskapet investorer og analytikere ved den første kapitalmarkedsdagen siden den kinesiske eieren Bluestar tok Elkem tilbake til Oslo Børs i mars.

Les børskommentar: (+) Er historiske Elkem en av de billigste aksjene på Oslo Børs?

Vekstplaner, drift og finansielle mål ble presentert. Og blant de viktigere satsingene på slike spesialprodukter er silikon til elbilindustrien, spesielt forseglinger og sammenføyninger til batteripakkene.

Les også

Industrigiganten har hatt kinesisk eier i syv år: – Ikke grunnlag for bekymringene

Elkem er en betydelig produsent av både silisium (på engelsk silicon) og silikon (silicone).

Sistnevnte brukes blant annet i kosmetikk, energi, luftfart, bilbransjen, byggebransjen, og helsevesenet. Produktene kan være ulike former for belegg, tetningsmasse og bindemidler.

Les også: Elkem har funnet vei rundt Trumps tollmur mot Kina

Fra null til nærmere 300 millioner

– Du trenger ikke gå lenger enn to år tilbake før vi ikke hadde noe salg til batteri i det hele tatt, og så jobbet vi med en leverandør av elektriske kjøretøy over en ganske lang periode, med å kvalifisere produktene våre, forteller Inge Grubben-Strømnes, direktør i karbondivisjonen i Elkem.

SILIKON: Forretningsområdet Elkem Silicones produserer rundt 320.000 tonn silikoner årlig. Blant vekstprosjektene er silikon til batteripakker i elektriske kjøretøy.

Foto: Elkem

– Så var det først i fjor vi hadde meningsfylte inntekter fra det, og i år ligger vi på rundt 30 millioner euro (292 millioner kroner) i inntekter fra silikon til elbil-batterier, sier han til E24.

Les også: Slik skal Elkem vokse etter børs-comebacket

– Hvem leverer dere til?

– Det var det vi ikke kan si. Men du ser kanskje hva slags bil som er på presentasjonen, sier Grubben-Strømnes, med henvisning til presentasjonsmaterialet. Der vises bildet av en Tesla.

– Hvordan blir veksten fremover?

– Vi forventer vekst med de kundene vi har. De har jo ekstremt aggressive vekstplaner. Og så er det lett for oss i Norge å glemme at det viktigste markedet for elbiler i verden er i Kina. Og der er veksten enorm, sier Elkem-toppen.

Men foreløpig har ikke selskapet salg av silikon til elbilbatterier i Kina, ifølge Grubben-Strømnes.

– Vi har til kabler, som også er et viktig segment. Men vi forventer å komme inn hos de viktige bilprodusentene. Da skal veksten være veldig god, sier han.

Ser størst vekst i batteripakker

Selskapet lener seg på estimater om at 22–30 prosent av nye lette kjøretøy i 2030 vil være elektriske, og at det er antatt betydelig vekst i elektriske busser, spesielt i Kina.

Ifølge Elkem går det med 5 til 11 kilo med silikon i hver elbil. Frédéric Jacquin forteller at silikon til kabler utgjør rundt en tredjedel av dette, mens to tredjedeler er i batteripakken.

Jacquin er direktør i Elkem Silicones. Han har tatt med seg et eksemplar av førstnevnte produkt til Oslo.

– Dette en EV-kabel. Den er større enn de klassiske. Du har silikonlaget på utsiden, fordi du trenger beskyttelse fordi du har høy spenning.

EKSEMPLAR AV KABEL: Inge Grubben-Strømnes, direktør i Elkems karbondivisjon (t.v.) og Frédéric Jacquin, direktør i Elkem Silicones har tatt med et av produktene kledd med silikon.

Foto: Asgeir Aga Nilsen/E24

Elkem benytter silikon til produksjon av gummiprodukter. Innen dette området utgjør kabler i dag rundt 20 prosent, forteller Jacquin.

– Det er allerede en betydelig del. Men dette er helt klart noe som akselererer, takket være elektriske kjøretøy.

Vekstpotensialet ligger likevel først og fremst i leveringene til batteripakker, fremholder Elkem-toppene

– Når du snakker om vekst i silikon til elektriske kjøretøy vil to tredjedeler være til batteripakker, sier Jacquin.

Ifølge Grubben-Strømnes er det snakk om årlige vekstrater på 25 prosent.

– Det forutsetter at vi starter å ta markedsandeler i Kina også, sier han.

Les også

Handelskrigen påvirker Elkem-resultatet

Les også

Elkem satt igjen med over én milliard kroner på bunnlinjen

Les også

– Vi liker ikke at det blir innført handelshindringer

Her kan du lese mer om