XXL-direktør angret på exit: – Den verste beslutningen jeg har tatt
Etter bare to måneder i ny jobb i Finland, skjønte Tommi Jylha-Vuorio at han måtte tilbake til XXL.
NETTHANDEL-TOPPER: Digitaliseringsdirektør Tommi Jylha-Vuorio diskuterer julehandelen med den relativt ferske netthandeldirektøren Karoline Gjerde i XXLs butikk på Alna senter.
I 2018 har det forsvunnet ledere ut på rekke og rad fra sportskjeden XXL.
Det var i starten av mars at selskapet slapp nyheten om at finansdirektør Krister Pedersen og innkjøpsdirektør for det norske markedet Lars Rugaas forlot sportskjeden etter henholdsvis 7 og 11 år.
I april ble det kjent at også netthandeldirektør Tommi Jylha-Vuorio går av etter over fem år i selskapet, til fordel for Finlands største netthandel Verkkokauppa.
Da man trodde det toppet det seg med at mangeårig toppsjef Fredrik Steenbuch forlot selskapet i oktober, sammen med salgs- og markedsføringssjef Jarle Bråten, gikk det to måneder før nyansatt toppsjef Ulf Bjerknes gikk av etter skuffende resultater.
Kun én av disse har kommet tilbake.
– Det er den verste beslutningen jeg har tatt, sier Tommi Jylha-Vuorio om valget om å slutte i selskapet, vel tilbake på XXLs hovedkontor på Alna i Oslo.
Les også: (+) Derfor skjelver sportsbransjen
Slutter etter 11 år på topp: – Lenge siden jeg har vært motivert
– Det er lov å angre
Lederflukt fra sportsgiganten: Mistet tre direktører på én måned
Har halvert ledergruppen
TUNGT ÅR: IR-sjef Tolle Grøterud sier det siste året har vært tungt med tanke på lederflukten, men at de når har fått på plass en mer beslutningsdyktig og digital ledergruppe.
Knuse butikkens flaskehalser
Men Jylha-Vuorio kom ikke tilbake til samme jobb etter u-svingen i Finland. I mellomtiden hadde selskapet forfremmet Karoline Gjerde til netthandel-direktør, som har hatt lederstillinger i XXLs netthandel-satsing siden 2015.
– Det har vært mye å lære, og mye å sette seg inn i, og jeg har heldigvis hatt Tommi å lene meg på, sier Gjerde.
Hun sier noe av det viktigste man har gjort i XXL, er å ikke gjøre som ledelsen alltid har gjort.
– Vi har sluttet å stole på magefølelsen, slik retail lenge har vært styrt. Beslutningene våre skal være datadrevet, det er ekstremt viktig.
Det betyr ikke at erfaring ikke lenger er noe verdt.
Jylha-Vuorios nye rolle handler om å gjøre de fysiske butikkene klare for fremtiden.
– Det handler om automatisering, kasseløse butikker og løse andre flaskehalser med teknologi slik at selgerne kan gjøre det de faktisk er flinke på, og bruke kunnskapen sin.
Han mener det til syvende og sist handler om å fjerne friksjon i butikken, noe som inkluderer kø, ventetid og irritasjon.