Schibsted slår forventningene: – Planlegger ny børsnotering i april

Mediegiganten leverer bedre enn analytikerne forventet. Samtidig varsler konsernsjefen børsnotering av den internasjonale virksomheten i april. 

RESULTATLØFT: Resultatet stiger og inntektene faller for Schibsted i tredje kvartal.

Foto: Vegard Wivestad Grøtt NTB scanpix
Publisert:,

Schibsted-konsernet fikk et bedre resultat enn analytikerne hadde ventet i årets tredje kvartal, mens omsetningen kom inn noe under forventningene.

Mediegiganten fikk et resultat på 429 millioner kroner i kvartalet, en nedgang fra 553 millioner kroner i samme periode i fjor.

Det var ventet et resultat på 380 millioner kroner, ifølge SME/TDN.

– Det er hyggelig å kunne rapportere at vår virksomhet utvikler seg sterkt. Marketplaces øker inntektene og EBITDA-marginen. Dette er drevet av økt inntjening i nøkkelmarkedene Frankrike, Spania, Brasil og Norge, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar.

Brutto driftsresultat (ebidta) var på 865 millioner kroner i perioden, opp fra 783 millioner kroner for i fjor, og det var over ventede 836 millioner.

Omsetningen endte på 4,36 milliarder kroner, en oppgang fra 4,16 milliarder, men noe under ventede 4,46 milliarder.

Børsnoterer i april

Kvartalsresultatet kommer en måned etter Schibsted uttalte at selskapet ville splittes i to. Der den internasjonale virksomheten utenfor Norden vil skilles ut i selskapet MPI.

– Planen er at første handelsdag i MPI vil skje i april 2019, og vi har bestemt oss for å notere MPI på Oslo Børs, sier Ryssdal.

For de delene av Schibsted som skal skilles ut endte tredje kvartal positivt, med unntak av den franske virksomheten. Her sank EBITDA-marginen til 54 prosent, fra 59 prosent i samme periode i fjor. Driftsresultatet falt i samme periode med tre millioner euro til 37 millioner.

Den spanske delen av selskapet øker driftsresultatet (EBITDA) med 20 prosent til 13 millioner euro. Marginen øker samtidig til 13 prosent, fra 11 prosent i samme periode i fjor.

Brasilianske OLX som Schibsted eier 50 prosent av, legger også frem et godt resultat. EBITDA-marginen økes til 24 prosent, fra minus 18 prosent i samme kvartal i fjor.

Kraftig resultatfall for mediene

Når selskapene splittes vil tidligere NHO-sjef Kristin Skogen Lund komme inn som ny administrerende direktør i Schibsted. Med seg på lasset får hun alle mediebedriftene i Norden, samt Finn.no, Blocket i Sverige, finske Tori og låneportalen Lendo.

Blant mediebedriftene som er innlemmet i Schibsted Media opplever selskapet en resultatnedgang på 14,8 prosent til 186 millioner kroner.

– At vi har lavere inntekter i publishing er ingen overraskelse, og årsaken er godt kjent for oss alle: print. Selv om volumutviklingen på print er noe bedre enn ventet, fortsetter kurven å peke nedover. Og det vil den fortsette å gjøre i flere år fremover, sier Schibsted Media-sjef Raoul Grünthal i en kommentar.

Det er igjen VG som leverer best av mediebedriftene. Driftsresultatet før skatt og avskrivinger endte på 94 millioner kroner, en økning fra 87 millioner i fjor. Det er bare tre millioner kroner mindre enn driftsresultatet for alle de abonnementsbaserte avisene og svenske Aftonbladet til sammen.

Svensk kollaps

De abonnementsbaserte avisene, som inkluderer blant annet Aftenposten, Svenska Dagbladet, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad øker driftsresultatet før skatt og avskrivinger til 75 millioner kroner, opp fra 62 millioner kroner i fjor.

I medieavdelingen er det svenske Aftonbladet som virkelig blør penger. Avisen leverer et driftsresultat før skatt og avskrivinger på 22 millioner kroner, et fall fra 67 millioner i samme periode i fjor.

Hovedårsaken til fallet opplyses å være et inntektsfall for papiravisen. Dette skal ikke bli godt nok kompensert av den digitale utviklingen blant annet på bakgrunn av lavere annonsesalg enn ventet i juli og august.

Venter 15–20 prosent vekst årlig

Schibsted planlegger at inntektene skal vokse 15–20 prosent årlig på «mellomlang- til lang sikt», skriver selskapet i rapporten for tredje kvartal.

Den positive veksten i Brasil ventes å fortsette i 2019 og kommende år, selv o, marginene kan variere i kvartalene beroende på investeringsfaser.

Selskapet regner med tap i investeringsfasen på 40–45 millioner euro (380–428 millioner kroner) i 2018, sammenlignet med 78 millioner i 2017. Forventningen var tidligere på 40–50 millioner euro.

– Det reduserte tapet drives av alle aktiva på bakgrunn av økt inntektsgenerering i kombinasjon med mindre behov for annonsering i trykket form, skriver selskapet i rapporten.

E24 er et datterselskap av VG, som igjen eies av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted gjennom konsernets aksjesparingsprogram.

Her kan du lese mer om