- SAS er nødt til å gjøre dette

Flyselskapet vil spare mye penger på en ny og oppgradert flypark, ifølge eksperter.

- MÅ OPPGRADERE: -Det kan virke rart at et selskap som er i SAS' økonomiske situasjon kjøper nye fly. Men skal de overleve på lang sikt, må flyparken oppgraderes, sier førsteamanuensis Espen Andersen ved BI.
Publisert: Publisert:

- Det kan virke rart at et selskap som er i SAS' økonomiske situasjon kjøper nye fly, sier flyekspert og førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

- Men skal de overleve på lang sikt, må flyparken oppgraderes. SAS har ikke så verst flypark etterhvert, men en del av flyene er gamle og dyre, fortsetter han.

Skandinavias største flyselskap har stort sett vært på sparebluss den siste tiden, men når har de slått på stortrommen.

LES OGSÅ: SAS kjøper nye fly for 20 milliarder

Milliardbestilling

Tirsdag varslet SAS at de har inngått en intensjonsavtale med Airbus om bestilling av 12 nye langdistansefly.

Åtte av flyene er bestilt er av den såkalte Dreamliner-konkurrenten, Airbus A350. I tillegg er det bestilt fire nye A330-300 Enhanced.

Listeprisen på ordren er beregnet til 3,3 milliarder dollar, eller omlag 20 milliarder kroner.

Den nye oppgraderingen gir SAS en ledende langdistanseflåte, ifølge ledelsen.

LES OGSÅ: Hevder Finnair ønsker fusjon med SAS

- Lavere drivstoffutgifter

- SAS er helt klart nødt til å gjøre dette, fortsetter Andersen.

- I flybransjen konkurrerer man på driftsutgifter - primært personell, drivstoff og vedlikehold. SAS har redusert personalkostnadene med omtrent 30 prosent. De nye flyene bruker mindre drivstoff og er billigere å vedlikeholde. De har også trengt å ruste opp langdistanseflyene sine - særlig i business class, fortsetter Andersen.

Flyanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank, er heller ikke overrasket over bestillingen. Han peker på at SAS vil spare mye penger på lavere drivstoffutgifter.

- Konkurrentene oppgraderer flåten med fly som har lavere drivstoffutgifter. Dersom SAS skal være konkurransedyktige, er det denne veien man er nødt til å gå. Dessuten er flyene noe større, og det gir dem dem mulighet til å vokse og bruke flyparken mer effektivt, sier han.

LES OGSÅ:Slik skal SAS gå i pluss i 2013

- God pris

SAS opplyser i pressemeldingen at flyordren skal finansieres gjennom eksportkredittfinansiering og sale/leaseback. Sistnevnte betyr at flyene selges til et leasingselskap, mens SAS leier dem tilbake.

Pedersen mener dette er god løsning for SAS.

- Bankene er ikke villig til å låne dem mer penger, og prismessig er det en grei løsning. Beløpet er stort, men det er en helt nødvendig investering, sier han.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no