Milliardkjeden Europris skal på børs: Sjefen mener de kan bli 50 prosent større

Selv om Europris har tapetsert Norgeskartet med butikker fra nord til sør, mener sjefen at det er plass til langt flere.

MERKER IKKE OLJENEDTUREN: Konsernsjef Pål Wibe i Europris forteller at oljefylkene Rogaland og Hordaland enten vokser på eller mer enn snittet i kjeden. – Vi merker ingen nedgang der nå, sier konsernsjefen.

Marius Lorentzen
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

Europris-sjef Pål Wibe har nå startet på turneen sin for å besøke investorer både i Norge og utlandet i forbindelse med at butikkjeden skal børsnoteres.

Det var den 26. mai selskapet varslet at de ville børsnoteres, og mandag sendte selskapet ut prospekt med prising og flere detaljer. Selskapet håper å notere aksjene sine et sted mellom 43 og 53 kroner aksjen, noe som kan verdsette kjeden for opp til 8,7 milliarder kroner.

E24 treffer Europris-sjefen på vei inn til et investormøte midt i Norges finansmekka på Aker Brygge. Senere på dagen retter Pål Wibe kursen mot London for å treffe flere investorer der. Det er private equity-fondet Nordic Capital som de siste årene har kontrollert over 90 prosent av kjeden, og som nå ønsker å selge seg ned.

Les også

Kværner-kontrakten redder trolig ikke alle arbeidsplassene: – Ingen grunn til å legge det i bero

Europris planlegger å dele opp børsnoteringen i tre deler, der den ene er reservert for ansatte. Der får de som jobber i Europris kjøpe aksjer med rabatt. De andre to delene er rettet mot institusjonelle og retail-investorer.

– Føler du at du har kontroll på alt?

– Jeg har i hvert fall kontroll på businessen, humrer Wibe når E24 treffer han.

Ulike konkurrenter

Han kom inn i Europris i starten av 2014 etter å ha ledet Nille i flere år. I 2013 ble han også kåret til Årets Retail-leder av bransjeorganisasjonen Virke.

– Vil du fortsette som Europris-sjef etter at du har loset selskapet til børshavnen?

– Ja, det vil jeg gjerne og jeg stortrives. For en handelsmann er Europris kjempespennende. Her kan vi prøve oss frem og leke med nye produktkategorier. Det er det som er gøy med handel og som jeg har holdt på med hele livet.

– Hvem er egentlig hovedkonkurrentene deres?

– Det er ingen som tror meg når jeg sier dette, men vi konkurrerer med alle og ingen. Det unike med oss er at vi egentlig ikke konkurrerer med noen. Utenlands er det kanskje engelske B&M, men de kommer ikke til Norge med det første.

Wibe viser til at Europris selger en kombinasjon av dagligvarer, sportsartikler, interiør- og byggevarer. I prospektet pekes kjeder som Rusta, Nile, Jula, Biltema og Clas Ohlson som konkurrenter som opererer i enkelte av segmentene til Europris.

Ståltro på mer vekst

Europris har i dag 223 butikker fordelt over hele landet, men Wibe mener det er plass til langt flere butikker før Norge er mettet:

– Vi har gjort en analyse av «white space» (steder uten dekning av Europris, journ.anm.) og vi mener det er plass til 110 butikker til.

Wibe fordeler at de vil fordele seg med omtrent halvparten i byer og halvparten på små- og tettsteder. I dag er Europris-butikkene en kombinasjon av franchise og selveide butikker, men de nye butikkene blir i hovedsak eid av kjeden selv, ifølge Wibe.

– Vi ser at vi er underdekket i Oslo, Bergen og Trondheim, og vi har heller ikke butikk på Nesodden eller Andenæs – ennå, sier Wibe og peker over Oslofjorden til Nesodden.

– Dere skal hente inn 850 millioner kroner i forbindelse med børsnoteringen, men ingen av de pengene skal gå til å bygge flere butikker. Hvorfor ikke skru opp tempoet?

– Vi er det man kan kalle en veldig kontantgenerende virksomhet. Så vi kan både finansiere veksten, betale utbytte og nedbetale på gjelden samtidig. Vi investerer egentlig relativt lite i hver butikk, så mye av resultatet ender i kontanter. Det gjør at vi kan gjøre alle disse delene uten å hente mer penger.

Europris har satt som mål å betale ut 50 til 60 prosent av overskuddet etter skatt i utbytte til aksjonærene.

– Men det koster noen millioner å sette opp en ny butikk?

– Ja, men det klarer vi å ta. Vi åpner åtte til ti butikker i året, så vi kan holde på lenge og finansiere dette over driften.

Skal ikke drive småbutikker

De siste årene har Europris klart å både vokse i antall butikker og i hvor mye hver butikk omsetter. Wibe forklarer at strategien er den samme når man nå går på børs og at «you never change a winning team».

- Vi skal ha kategorivekst innen sesongvarer, og så skal vi bygge flere butikker. Tempoet skal være det samme som vi har hatt historisk.

Han avviser at Europris vil prøve seg med mer urbane gatebaserte butikkløsninger, som blant andre Elkjøp har prøvd seg på.

– Det vil fortsatt være varehus og det samme konseptet.

Europris tester nå hvordan konseptet deres fungerer på kjøpesentre, og Pyramiden i Tromsdalen utenfor Tromsø er allerede i gang.

– Der har vi testet 1.000 kvadratmeter inne på et kjøpesenter. Det fungerer kjempebra, men vi mener vi må være i nærheten av parkeringsplassen. Man må jo få ut hagemøblene man har kjøpt.

Svensk bom

Europris har foreløpig bare butikker i Norge, og har tidligere prøvd seg ute. I 2006 startet selskapet en satsing i Sverige, men bare tre år etterpå måtte selskapet kaste inn håndkleet:

– De norske eierne var forberedt på tøff konkurranse (...) men ingen hadde forventet seg den dype lavkonjunkturen vi nå befinner oss i. Derfor velger Europris å konsentrere seg på Norge, og ikke sette den fantastiske utviklingen der på spill med de store tapene i Sverige. Det handler om tap på 60 til 70 millioner svenske kroner, sa den daværende Sverige-sjefen i Europris, Thomas Hansen, til avisen Noorköpings Tidningar i 2009.

Ifølge Pål Wibe er det ikke aktuelt å prøve seg igjen med det første:

– Vi utelukker ingenting, men vi har mer enn nok med å vokse i Norge, gjennom å utvikle butikkene og å bygge flere.

– Fungerer Europris-konseptet utenfor Norge?

– Det kan godt hende. Vi har ikke analysert det, men det er ikke sikkert man vokser organisk ute (at man ekspanderer med Europris-navnet, journ.anm.), men det er ikke noe vi har sett så mye på.

Her kan du lese mer om

  1. Europris
  2. Oslo Børs

Flere artikler

  1. Europris-gründer gikk glipp av børsfesten: – Nordic Capital tok oss på sengen

  2. Europris skal på børs

  3. Denne typen butikker har vokst raskere enn netthandelen

  4. Annonsørinnhold

  5. Selger stolper, rekkverk og veilys: Nå skal Saferoad på børs

  6. Blar opp 190 mill. for svensk partnerskap