Rihanna-kritikk kostet Snapchat seks milliarder kroner

Nok et angrep fra kjendisverden ble dyrt for Snapchat.

DYREKJØPT LÆRDOM: Snapchats aksjeverdi falt med flere hundre millioner dollar etter at Rihanna reagerte kraftig på en Snap-reklame.

Foto: Ludovic Marin AFP
Publisert:,

Torsdag sendte artisten Rihanna sjokkbølger langt inn i de innerste hjørnekontorene hos Snapchat.

Snapchat ble kritisert av Rihanna for å ha kringkastet en reklame som spurte brukerne om de helst vill daske Rihanna eller slå Chris Brown.

Bloomberg og Fortune kobler fallet til kritikken fra artisten fra Barbados.

– Ikke min favoritt

Rihanna skriver i en post på Instagram at reklamen lager humor av hennes historie med vold i nære relasjoner.

– Snapchat vet at dere ikke er min favoritt app der ute, men jeg prøver bare å finne ut hva som er poenget med dette. Jeg ønsker å si det er ignoranse, men jeg vet at dere ikke er så dumme, skrev Rihanna.

Les også

Twitret hun ned Snapchat-aksjen?

Kritikken var ikke bare sviende i sin anklage om å gjør partnervold til underholdning, men også finansielt har kritikken rammet selskapet hardt.

Ifølge CNN falt verdien på selskapet med hele 800 millioner dollar torsdag, eller omtrent 6,1 milliarder norske kroner, eller i underkant av fire prosent.

Snap har i etterkant beklaget annonsen, fjernet den fra nettverket, og sier det nå undersøker hvordan den i det hele tatt kan ha blitt laget.

Slag i magen

Strategisjef Daniel Ives i GBH Insight sier til CNN at Rihanna-saken er alvorlig for Snap.

– Dette er et avgjørende år for Snap som beveger seg i riktig retning strategisk. Rihanna-saken er et slag i magen for selskapet som er nødt til å sørge for å minimere slike hendelser fremover.

Det er ikke første gang kjendiser sender Snap-aksjen ned.

Kylie Jenner klaget nylig på Snaps nye design, noe som sendte aksjen seks prosent ned.

Snap går gjennom flere endringer, og annonserte nylig at de sier opp 120 utviklere, ifølge Reuters.

Her kan du lese mer om