Mowi-sjefen har rekordmye fisk i sjøen: På vei mot produksjonsrekord

Mowi har aldri hatt mer fisk i sjøen enn ved årets inngang, ifølge konsernsjef Alf-Helge Aarskog. Han styrer fortsatt mot produksjonsrekord på 430.000 tonn i 2019.

STERKE TALL: Konsernsjef Alf-Helge Aarskog i Mowi la frem sterke tall onsdag, og aksjen steg. Konsernsjefen har rekordmye fisk i sjøen, og selskapet er i rute til ny produksjonsrekord i 2019, noe som kan gi økt inntjening.

Foto: Kjetil Malkenes Hovland, E24
Publisert:,

Onsdag kunne Alf-Helge Aarskog for første gang legge frem et resultat som konsernsjef for Mowi, etter navnebyttet fra Marine Harvest ved inngangen til 2019.

Tallene for fjerde kvartal var sterkere enn året før, og for hele 2018 fikk selskapet frem sitt nest beste operasjonelle driftsresultat noensinne på 753 millioner euro.

Selskapet betalte utbytte på 10,40 kroner for hele 2018, ned fra 12,40 kroner året før.

Les mer: Mowi lover milliardutbytte etter knallresultat

Nå melder konsernsjefen om at mengden fisk i merdene aldri har vært større ved inngangen til året enn i 2019, med 305.000 tonn mot 258.000 tonn på samme tid året før. Dermed ligger han godt an til å nå produksjonsmålet for 2019.

– Vi håper og tror at vi får en bedre produksjon i 2019. Vi vil slakte 430.000 tonn i 2019, mot 375.000 tonn i 2018, så det skulle gi oss bedre inntjening, sier Aarskog til E24.

Hvis Mowi når målet, vil årets produksjon bli selskapets høyeste noensinne. Den tidligere rekorden fra 2015 er på drøye 420.000 tonn.

Mowi-aksjen steg rundt 3,7 prosent til 194,05 kroner etter tallslippet.

(saken fortsetter under figuren)

Satser på dyrere produkter

Da navnebyttet ble varslet i fjor, signaliserte Mowi også en økt satsing på premiumprodukter – det vil si produkter av ekstra høy kvalitet eller med spesielle egenskaper som gjør at selskapet kan ta høyere priser.

Les også

Mowi lover milliardutbytte etter knallresultat

Flere av de store selskapene på Børsen har lignende satsinger. Blant annet sa Yara i fjor at selskapet har økt andelen premiumprodukter fra nesten ingenting til en tredjedel av porteføljen, mens Norsk Hydro har satset på høykvalitets bildeler og lavutslippsmetall.

– Vi bruker avlssystemet og velger ut spesiell fisk. Vi har vår egen stamme, Mowistammen som vi har hatt siden 1964, og vi har eget spesialfôr som vi bruker for å få best mulig kvalitet, sier Aarskog.

– Så har vi utvelgelse på slakteriet og sorterer ut den aller beste fisken, pakker den inn på en fin måte og lager det til slik at konsumenten kan spise den på en god måte. Da blir det bra til slutt, sier Aarskog.

Da selskapet la frem disse planene i november sa Mowi at salget under den nye merkevaren skal øke omsetningen med én milliard euro (9,8 milliarder kroner) innen 2025. Med driftsmargin på ti prosent skal driftsresultatet økes med 100 millioner euro.

Les mer: Marine Harvest-sjefen håper ny merkevare vil gi milliardhopp

Les også

Marine Harvest-sjefen håper ny merkevare vil gi milliardhopp

Lakseaksjene har falt

Etter en periode med høye laksepriser har lakseaksjene på Oslo Børs steget mye, men de toppet seg i november i fjor og har siden falt noe. Mowi-aksjen steg til 194 kroner etter tallslippet onsdag, men ligger fortsatt under toppen på 207,50 kroner i høst.

Men samtidig med oppgangen har også kostnadene steget. Mowi har redusert kostnadene med 61 millioner euro gjennom et kostnadsprogram, men skal Aarskog trappe opp ytterligere og kutte kostnadene med nye 30 millioner euro.

– Vårt selskap tjener gode penger, og det er veldig viktig å holde fokus på kostnader. Nå har vi klart å i alle fall stoppe kostnadsutviklingen, og den trender nedover mange steder. Det ønsker vi å fortsette med, sier han.

– Betyr det at du ser det oljebransjen så for noen år siden, da prisene var veldig høye, at det ikke er gitt at prisene holder seg oppe?

– Jeg tror det alltid er lurt å ha fokus på kostnader, sier Aarskog.

Les mer: Knallår for lakseaksjer – analytikere tror festen fortsetter

Les også

Knallår for lakseaksjer – analytikere tror festen fortsetter

Mer laks på markedet

Mowi pleier ikke å spekulere på lakseprisene fremover, men selskapet har forventninger til at det kommer noe mer laks på markedet.

– Vi tror på et sted mellom tre og syv prosent, så si fire-fem prosent vekst i år globalt. Det er ganske moderat vekst, sier Aarskog.

Så langt ser etterspørselen ut til å stige mer enn mengden laks på markedet, ifølge konsernsjefen.

– Ser du på fjerde kvartal, så hadde vi fem prosent vekst (i volum, journ.anm.), men 12 prosent prisvekst. Så akkurat nå ser det ut som at markedet takler det, sier han.

Usikker på brexit

Aarskog sier at det er vanskelig for selskapet å planlegge for Storbritannias utgang av EU, siden det er så uklart hva som skjer. Men selskapet er godt posisjonert med produksjon i Skottland som selger det meste av produksjonen til England.

– Så må vi bare håndtere dette som best vi kan. Du kan umulig planlegge for alle scenarioer. Spesielt når du ikke vet scenarioene en gang, sier Aarskog.

Mowi selger fisk over hele verden, men Aarskog er avventende til den globale utviklingen med handelsrestriksjoner og forhandlinger mellom Kina og USA.

– Vi er veldig for frihandel. I det store bildet er kanskje frihandel litt under angrep, men vi håper kanskje at vi klarer oss likevel. Vi er godt posisjonert, sier Aarskog.