Over tredobling på fire måneder: Vanvittig Boozt-gevinst for Andresen

Johan H. Andresens investeringsselskap sitter med eventyrlig gevinst i Boozt.com etter en heftig coronadrevet kursoppgang for nettbutikken.

DRESSMANNEN: Johan H. Andresen seiler opp som Norges nye motekonge på nett etter en gullkantet investering i Boozt.com

Gorm Kallestad, NTB Scanpix
  • Lage Bøhren
Publisert:

Mens det norske klesimperiet Varner strever med omsetningssvikt og omstilling fra fysiske butikker til netthandel, seiler Johan H. Andresen opp som Norges nye digitale motekonge.

Andresens investeringsselskap, Ferd, kom inn som såkalt hjørnestensinvestor da det svenske netthandelsselskapet Boozt.com ble notert på Stockholm-børsen i 2017, og er i dag tredje største eier med 8,6 prosent av aksjene.

Etter noen labre år på børs har aksjen skutt i været de siste månedene. Salg av klær og sko på nett har økt kraftig i kjølvannet av coronavirusets utbrudd, og Boozt-aksjen er opp 250 prosent siden bunnen i april til en markedsverdi på 7,5 milliarder kroner.

Dermed sitter Ferd på verdier for 645 millioner kroner, og en anslått gevinst på i underkant av 400 millioner kroner.

Les også

Dette er vinnerne og taperne blant norske kleskjeder

Attraktivt nordisk marked

Boozt kunne vise til inntektsvekst på hele 27 prosent i andre kvartal, og oppgraderte samtidig forventet vekst for året fra 10–20 prosent til 20–25 prosent.

Selskapet mer enn doblet lønnsomheten i andre kvartal, med justert driftsmargin på 11,5 prosent sammenlignet med 5,2 prosent i samme periode i fjor.

Ledelsen skal ha forklart dette delvis med at Boozt fikk kjøpe store volumer med sterkt nedsatte produkter fra mange leverandørers overskuddslager, som så ble solgt med god margin.

Les også

Ferd tar sjansen på børsraketten Quantafuel

Hos Ferd har Julie Wiese vært sentral i Boozt-investeringen.

– Trenden mot økt handel på nett var tydelig allerede i 2017, og vi vurderte flere investeringsmuligheter innen netthandel før vi landet på Boozt. Selskapet hadde hatt en imponerende reise fra oppstart og var allerede i 2017 en av de største spillerne innen mote på nett i Norden. Vi så at selskapet hadde en relativt lav markedsandel i et stort marked på rundt 250 milliarder kroner, hvor online-penetrasjonen vokste raskt, sier Wiese.

Les også

Vil på børs med hydrogensatsing: – Virker som det er litt medvind der ute

FØLGER OPP BOOZT: Julie Wiese i Ferd Capital.

Ferd

– Vi likte også at Boozt var et datadrevet selskapet. Det vil si at alle beslutninger som gjelder drift og innkjøp baserer seg på data selskapet samler og analyserer. Ledelsen hadde også gjort store investeringer i den egenutviklede plattformen og et fullautomatisert lager som muliggjorde effektiv drift, sier hun.

Tar markedsandeler

Boozt er langt fra det eneste netthandelsselskapet som har skutt fart på børs etter corona. For eksempel er storebror Zalando opp 150 prosent de siste fem månedene.

Mens Zalando har hele Europa som marked har Boozt konsentrert seg om Norden, der man finner noen av de ivrigste shopperne av klær og sko per capita i hele verden.

Det har også resultert i at Boozt-kundene legger igjen nesten dobbelt så mye penger per ordre sammenlignet med Zalando og andre europeiske konkurrenter som Asos og Nelly.com.

Fra sentrallageret i Malmø garanteres levering til 90 prosent av Norden enten samme eller påfølgende dag som kunden trykker på «Kjøp». I gjennomsnitt handlet hver Boozt-kunde for 808 kroner i 2019, noe som ga en profitt på 107 kroner per ordre. Av dette beløpet ble 81 kroner direkte reinvestert i ny vekst gjennom markedsføring.

– Vi ser ar Boozt tar markedsandeler fra konkurrenter, både online og offline. Vi tror konsumentene foretrekker å ha mange merkevarer å velge mellom når de handler på nett, og dette vil være en fordel for Boozt, sier Wiese.

Samtidig støtter hun ledelsens prioritering av vekst fremfor margin i på mellomlang sikt, siden det vil styrke selskapets relative konkurransekraft etter hvert som det vokser og skalerer.

– Dette vil gi bedre marginer over tid og i det lange bildet tror vi at marginpotensialet i Boozt er betydelig høyere enn dagens nivå, sier Wiese.

Les også

Strømmer til børs tross corona: Mot høyeste antall noteringer siden finanskrisen

Fortsetter å vokse i Norge

Boozt nærmer seg en årlig omsetning på fire milliarder kroner, opp fra 1,4 milliarder kroner i 2016. Per andre kvartal 2020 hadde selskapet generert et driftsresultat på 96,3 millioner de siste 12 månedene, og et overskudd på 53 millioner.

Boozt opplyser ikke salgstall per land, men E24 kjenner til at selskapet omsatte for over en halv milliard kroner i Norge i 2019, tilsvarende en vekst på 23 prosent mot året før.

Dermed passerte nettbutikken etablerte norske kjeder som Carlings, VIC og Høyer, samt Zara Norge.

Ifølge tall fra Virke svekket den norske klesbransjen som helhet seg med 2,9 prosent i 2019, til 30,1 milliarder kroner i omsetning, i hovedsak som følge av nedlagte fysiske butikker.

Her kan du lese mer om

  1. Investorenes aksjekjøp
  2. Coronaviruset
  3. Netthandel
  4. Nettbutikk
  5. Johan H. Andresen
  6. Boozt
  7. Zalando
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Varner investerer i moteselskapet Villoid – verdsettes til 90 millioner

  2. Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

  3. Betalt innhold

    Hva må til for å «deffe» XXL?

  4. Annonsørinnhold

  5. – Hvis vi ikke klarer dette, kommer Amazon og tar oss

  6. En liten fjellkommune bruker mer på netthandel enn resten av landet