Kaja tok grønnsakspølsene til Rema 1000. Så lanserte de sine egne

Gründer føler seg ført bak lyset etter at Rema inngikk avtale med Leiv Vidar.

PØLSAK: Slå sammen «pølse» og «grønnsak», så får du navnet på Kaja Vangs grønnsakpølse-produkt. Vang fikk ideen til produktet i 2014.

Privat
  • Ingvild Sagmoen
  • Kristin Norli
  • Karl Wig
Publisert:,

– Det er ganske provoserende, når jeg som gründer har jobbet døgnet rundt i to år for å få på plass dette produktet, sier Kaja Vang til E24.

I 2014 fikk hun ideen om å lage pølser og kjøttboller som inneholder grønnsaker, «Pølsak» og «Bollsak».

I løpet av våren 2016 fikk hun Pølsak inn i et utvalg Meny- og Jokerbutikker fordelt rundt i landet, og i en lokal Rema 1000-butikk på Jevnaker hvor hun bor.

Beskjeden fra Rema 1000 var at det ville bli mulig å distribuere i alle Rema-butikker på sikt, ifølge Vang.

Dette benekter Rema 1000 - som avfeier at Vangs idé var utgangspunktet for at de nå lanserer sine egne grønnsakspølser.

– Det er veldig leit at utvikleren av Pølsak opplever det på denne måten, men vi kan forsikre henne om at hennes pølse ikke er inspirasjonskilden til vårt nye pølseprodukt, sier Remas kategoridirektør for ferskvarer, Ole Førre Skogstø, til E24.

Inngikk Leiv Vidar-samarbeid

I forrige uke lanserte nemlig Rema 1000 to helt nye produkt: pølser med 30 prosent grønt – fra produsenten Leiv Vidar – og kjøttboller med grønnsaker fra Rema 1000s eget merke.

Vang mener de nye produktene ligner mistenkelig mye på hennes egen idé:

– Første kontakt med Rema rundt pølse med grønnsaker var høsten 2015, sier hun.

– I februar i 2016 leverte jeg vareprøver til hovedkontoret hos Reitan-gruppen. Det var korrespondanse via telefon og e-post frem til jeg leverte varer i en lokal Rema butikk, forteller Vang.

På sine nettsider skriver Leiv Vidar, som altså lager Remas ferske lansering, at de i snart ett år har samarbeidet med dagligvaregiganten om et prosjekt for å utvikle pølser med grønnsaker.

Vang fikk først vite om grønnsakspølsene fra Leiv Vidar da de ble presentert i et bransjeblad i forrige uke.

– Det er ikke det at jeg ikke ønsker konkurranse, men jeg synes ikke dette er måten Rema bør gjøre det på, sier hun til E24.

– Man kan la seg inspirere, og det er fint at andre ser potensial i en idé jeg har brukt mye tid på. Men jeg synes ikke noe om at man kan ta hevd på andre sine ideer på denne måten.

(saken forstetter udner bildet.)

FIKK SMAKE: Kjendiskokk Eyvind Hellstrøm testet Pølsak-pølsene da han var på besøk på Kaja Vangs restaurant Oldemors Karjol våren 2015. Seansen ble sendt på TV3.

Privat

Avviser pølse-løfte

Regional salgssjef i Rema 1000 Kurt Bråten bekrefter at han har hatt kontakt med Vang om grønsakspølsene.

– Hun har ringt meg, og det stemmer at hun har sendt vareprøve med pølsene. Men jeg har ikke sett dem, og jeg har ikke smakt dem, sier han.

Les også

Høyesterett forkastet potetgull-anke

– Har du forespeilet henne en lansering av pølsene?

– Overhodet ikke. Det har ikke vært diskutert i det hele tatt, sier salgssjefen.

Remas kategoridirektør Ole Førre Skogstø sier at samarbeidet med Leiv Vidar skjedde uavhengig av Vangs Pølsak-idé.

– Løk, potet og fiber fra gulrot er grønnsaker som flittig har blir brukt i all tid, skriver Skogstø i en e-post sendt E24, og fortsetter:

– Leiv Vidars bedrift i Sverige, Lindvalls Chark, kjørte forsøk med gulrotpølser allerede i 2010. De lanserte også en slik pølse i markedet i 2015. Dette er forløperen til pølse-produktet Rema 1000 og Leiv Vidar har lansert denne høsten.

Førre Skogstø avviser at Rema 1000 har knabbet Vangs pølse-idé.

– At flere tenker i samme baner når nye trender sprer seg i Europa, ser vi ikke som noe merkelig.

Han fremholder videre at det å ta Vangs «pølsak» inn i butikken var et «hyggelig, lokalt initiativ» fra den lokale kjøpmannen på Jevnaker, og at Remas ansvarlige for pølseprodukter sentralt aldri var orientert.

– Det er kun vår kategori- og innkjøpsavdeling som vurderer og godkjenner distribusjon av produkter til Rema 1000-butikker

Vang har ikke vært i kontakt med Rema etter at hun fikk vite om samarbeidet med Leiv Vidar.

FÅR STØTTE: Kaja Vang får støtte i sosiale medier av komiker Sigrid Bonde Tusvik.

Skjermdump Instagram

Selv hadde hun ikke hørt om et slikt produkt da hun lanserte sin idé.

– Ideer starter ofte med et problem. Hos meg var det mitt andre barn som ikke ville spise grønnsaker, og som gjorde meg litt frustrert. Jeg fant ut at jeg skulle gjemme litt grønnsaker i pølser. Da det fungerte, tenkte jeg: Hvorfor er det ingen som har gjort dette før?

– Som David mot Goliat

Vang syntes det var rart at produktet ikke fantes, og bestemte seg rett og slett for å lage dem selv.

I samarbeid med Brandbu pølsemakeri ble Pølsak og Bollsak skapt.

– Da produksjonen var ferdig og logo klar, fikk jeg varemerkeregistrert produktene i Patentstyret. Jeg forsøkte også å patentere ideen, men det var vanskelig i og med at Pølsak ikke er en teknisk ting, forteller Vang.

I første omgang har Vang fokusert på distribusjonen av Pølsak. Kjøttbollene med grønnsaker skal ut i produksjon i høst, og hun planlegger da å jobbe med distribusjonen av Bollsak-produktet.

Les også

Dejlig å være Rema 1000 i Danmark: Nærmer seg lavpristoppen i Danmark

Norgesgruppen var svært positiv til Pølsak ved første møte, så det var naturlig for Vang da å jobbe mot Meny-butikker, noe hun har gjort denne sommeren.

Norgesgruppen ønsker fortsatt å selge produktet i sine butikker, og Vang har en god dialog med dagligvarekjeden om videre samarbeid.

– Mindre leverandører hos dagligvarebransjen har en utfordring, sier hun.

– Det er som David mot Goliat. Jeg er neppe alene om å skape nye produkter for å bli kopiert av de store bedriftene, sier Vang.

Hun har fått støtte i sosiale medier etter at hun gikk ut med sin versjon av saken der.

Blant annet har komiker Sigrid Bonde Tusvik skrevet følgende under et bilde på Instagram: «Hey Rema1000! Litt spesielt å stjele konseptet til (Kaja Vang) som fant opp pølsak for lenge siden og sendte dere smaksprøve for å være hyggelig???(...)»

Les også

Sørlendinger håver inn på omstridt palmeolje

Les også

Omsetningsrekord i Norgesgruppen

Les også

Sagene bryggeri inngår avtale med Rema 1000

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarebransjen
  2. Rema 1000
  3. Gründere

Flere artikler

  1. – Det er helt spinnvilt, og tydeligvis etterlengtet

  2. Rekordsommer for lokalbrygget øl

  3. Ølsalget hos Rema 1000 fortsetter å falle

  4. Annonsørinnhold

  5. Historisk finansiering for norsk selskap som ikke har lansert et produkt

  6. Holta satser på hjemmebane