Store sprik på kjøtt og pizza: Rema 1000 rykker fra

Avstanden bare øker mellom Rema 1000 og konkurrentene. Prisforskjellene er størst på kjøtt og frossen-pizza, frukt og grønt.

Matkjedene: Kjedene som er med i testen. Rema 1000 ligger fortsatt foran. Kiwi detter denne gangen litt lenger bak enn tidligere.
  • Nina Andersen
  • Sven Arne Buggeland
  • Øyvind Engan
  • Øystein Larsen-Vonstett
  • Jørn Kaalstad
Publisert:

I oktober 2011 og mars 2012 pustet erkerivalen Kiwi Rema i nakken. Da var prisforskjellen fattige 0,4 prosent. Nå er Kiwi 3,7 prosent dyrere enn vinneren av VGs matbørs.

- Herlig! Vi skal jo være den billigste matkjeden. Dette er morsomt og lønnsomt både for oss og kunden, sier ferskvaredirektør i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg.

Også Rimi og Coop Prix taper terreng i forhold til Rema. Det samme gjelder supermarkedene. Lindberg hevder at de økte prisforskjellene er bevisst strategi.

- Hver eneste dag jobber vi for å bli enda mer kostnadseffektive, slik at prisavstanden til konkurrentene skal bli større, sier Remas ferskvaredirektør.

Kiwi er ikke like fornøyd med VGs siste matbørs.

Se prisforskjellene:Spar 11.000 kroner i året på å handle riktig

- Stemmer ikke. - Deres total stemmer ikke med de målingene vi gjør hele tiden. Vi er nærmere Rema nå enn tidligere, sier adm. direktør i Kiwi, Jan Paul Bjørkøy.

Matbørsen viser at enkeltprodukter som kyllingfilet, entrecôte og pizza gjør store utslag: Kiwi tar 106 kroner for en «hjemmelagd» Grandiosa. Rema tar 90 kroner.

- Pizzaen må være tilbud, og det slår veldig ut på totalen. Vi har ikke tilbudsvarer. Og vi opererer med like priser landet rundt, i motsetning til andre, sier Kiwi-sjefen.

Bjørkøy er veldig glad for at Kiwi fremdeles er billigst på frukt og grønt. Mens Lindberg hos konkurrenten lover å kutte prisen, i hvert fall på en grønnsak:

Rema selger bare løk i strømpe i Oslo-butikkene VG besøkte. Da blir prisen på to store løk 12,50 kroner. Like mye løk i løsvekt hos Kiwi koster 2,12 kroner.

- Det er til å grine av, sier Lindberg hos Rema.

Rimi følger hakk i hæl bak Kiwi.

På pallen. - Vi skal være blant de tre beste. Der er vi nå, sier ICA Norges kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis, som er svært fornøyd med Rimis plassering i matbørsen.

Han sier Rimi har fornyet butikkene siste året og har inntrykk av at kundene liker endringene. Friis mener at prisforskjellene i VGs matbørs totalt sett er små.

- Det er tøft å konkurrere, og det er tilfeldigheter som avgjør prisutslagene, mener kommunikasjonsdirektøren i ICA Norge, som altså eier Rimi-kjeden.

Coop Prix er dyrest av de fire lavpriskjedene.

Pressesjef Kristin Paus i Coop Norge mener at den prosentvise prisforskjellen som er oppgitt for Coop Prix, ikke stemmer med kjedens egne målinger.

- Ellers gjør prisene på frukt og grønt stort utslag i testen. Disse varierer sterkt fra uke til uke, og her har vi dessverre vært uheldig med tidspunktet for testen, sier Paus.

Spar, kommer ut som den billigste fullsortimentskjeden. Kjedesjef Elisabeth Mæland Fosse rimelig fornøyd med sin plassering i VGs matbørs. *

- Vi skal være det beste lokale supermarkedet, med gode priser på vårt normalsortiment. Samtidig skal vi hver uke ha rå kampanjer på produkter folk flest kjøper, sier Fosse.

Meny er som Spar også i Norgesgruppen, og kommer hakket etter Spar*. Det er adm. direktør Vegard Kjuus strålende fornøyd med. Han har inntrykk av at forbrukerne ønsker mer kvalitet.

Les også:Her er det billigst!

Jobber hardt. - Samtidig jobber vi hardt med å ha konkurransedyktige priser hver uke, på de 3000 sammenlignbare merkevarene som finnes, sier Meny-direktøren.

På vegne av ICA Supermarked - som kommer nest sist i VGs matbørs - sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis at det koster å satse på kvalitet, service og lokalmat.

- Høyere kostnader gir dyrere varer enn i lavprismarkedet. Men vi tror kundene vil ha kvalitet, utvalg og service og vil fortsette med den strategien, sier Friis.

Coop Norge trekker frem samme poenget for Coop Mega.

- Men prisgapet vi ser her, særlig på frukt og grønt, vil vi ikke være bekjent av, sier pressesjef Kristin Paus og varsler umiddelbar gjennomgang av prisene.

NB: Lavprisbutikkene har gjerne 3500 vareartikler, mens supermarkedene kan ha over 10.000 ulike artikler og har gjerne større innslag av ferskvarer og betjente disker.

Les også:Norsk tap i osteduell

To butikker

Stadig flere benytter seg av to butikker - en til hverdags og en til helgehandelen.

Det kommer frem av et prosjektnotat fra Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) fra januar.

83 prosent av oss benytter nærmere dagligvarebutikk til hverdagshandel, mens bare 57 prosent bruker nærbutikken til helgehandelen.

Når vi helgehandler, er vi mer opptatt av varekvalitet og stort utvalg. Da er vi villige til å reise et stykke for å kjøpe mat i en fullsortimentsbutikk.

Konkurrentene

VGs matbørs omfatter de fire konkurrerende lavpriskjedene - og fire supermarkeder innenfor samme eiergruppe.

Derfor har vi med Ica Supermarked i stedet for Bunnpris, selv om Bunnpris har en markedsandel som er 0,6 prosent større.

Her er butikkjedene - med markedsandel 2011 i parentes:

  • REMA 1000 eies av Reitangruppen og har 500 butikker (21,3 prosent)
  • KIWI eies av NorgesGruppen og har 547 butikker (15,2 prosent).
  • MENY eies av NorgesGruppen og har 174 butikker (9 prosent).
  • SPAR eies av NorgesGruppen og har 276 butikker (6,8 prosent).
  • COOP PRIX eies av Coop Norge og har 291 butikker (6,6 prosent)
  • RIMI eies av ICA Norge og har 307 butikker (6,3 prosent).
  • COOP MEGA eies av Coop Norge og har 107 butikker (5,7 prosent).
  • ICA Supermarked eies av ICA Norge og har 79 butikker (3,2 prosent).


Paraplykjedene

Fire paraplykjeder styrer dagligvaremarkedet. Under disse er det igjen ca. 25 ulike butikkjeder.

  • NorgesGruppen er den største paraplykjeden, med en markedsandel på 37,4 prosent.
  • Coop er nest størst, med 23,4 prosent markedsandel.
  • Rema 1000 er tredje største, med 21,3 prosent av markedet.
  • ICA Norge er minst, med 14,1 prosent av markedet.

Kilde: Nielsen/Dagligvarerapporten 2012

*NB: I VGs store matbørs, publisert i papir mandag denne uken ble prisen på Pizza Grandiosa Vår Hjemmelagde hos Spar oppgitt å være 109,90 kr. Kjeden hadde imidlertid en kampanjepris på 65,90 kr. på denne varen som VG ikke visste var landsdekkende.

Totalsummen for Spar blir derved endret slik at kjeden kommer ut som landets billigste fullsortimentsbutikk i denne matbørsen. Denne rettelsen er gjort i oversikten her på nett, men resultatet for Spar er derfor anderledes enn i papirutgaven. Vi beklager feilen.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kiwi får juling, Rema vinner for tredje år på rad: Her er julematen billigst

  2. Coop Prix vant - så økte de prisene

  3. Rema vinner landet rundt

  4. - Svensk påvirkning en katastrofe

  5. Rema og Coop reagerer sterkt på prisforskjeller