Norwegian kaster årets overskuddsmål: – Det gir vel en idé om hva man kan vente

Norwegian gjør et lite kutt i antall avganger, men flyr fortsatt til Nord-Italia. Analytikerne hadde håpet på mer detaljer fra selskapet, og ser flere ulike scenarioer fremover.

En Boeing 787–9 Dreamliner tilhørende Norwegian avbildet på Gatwick-flyplassen tidligere i år. Disse flyene skal nå gå sjeldnere over Atlanterhavet som følge av corona.

Marius Lorentzen / E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– At de trekker guidingen gir vel en idé om hva man kan vente, sier Pareto Securities-analytiker Kenneth Sivertsen etter at Norwegian torsdag la frem trafikktallene.

Flyselskap etter flyselskap verden over har kommet med resultatvarsler og kuttplaner i kjølvannet av coronavirusutbruddet, så nå var det omtrent bare Norwegian igjen.

I torsdagens trafikkrapport kom selskapet også med et varsel om at de ikke lenger står ved resultatprognosen for 2020, samt et varsel om rutekutt på langdistanse.

Da resultatprognosen kom 13. februar – før utbruddet hadde blitt så alvorlig – varslet Norwegian at de siktet mot et uspesifisert overskudd på bunnlinjen i 2020 (gitt at Boeings Max-fly kom tilbake i luften rundt september).

Les også

Norwegian kansellerer 22 avganger på grunn av viruset

Nå tør Norwegian altså ikke lenger si at de tror på et overskudd i år. Flere andre flyselskap, inkludert SAS, har også lagt vekk 2020-prognosene.

Selskapet sier det er «for tidlig» å vurdere effekten av virusutbruddet på virksomheten.

– Oppdateringen var ganske på linje med forventningene, men jeg hadde håpet på noe mer detaljer rundt forhåndssalget, sier Sivertsen.

– Dette er nødvendig når etterspørselen svikter, operasjon av Boeing 787 på oversjøiske ruter er kostbart og det er ikke forsvarlig økonomisk å fly denne type fly og ruter når fyllingsgraden kommer under kritisk lønnsomhetsnivå, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Norwegian-aksjen var ned syv prosent på det meste etter børsåpning torsdag formiddag, og ligger litt før 10.30 ned 5,46 prosent.

Aksjen handles 17,215 kroner. Pareto har per i dag et kursmål på 50 kroner på Norwegian-aksjen og en kjøpsanbefaling.

– Norwegian må føle noe av etterspørselssvikten

Mens både SAS, Ryanair, Wizz Air og andre flyselskap har varslet at de kutter kapasiteten på europeiske ruter – Ryanair har sagt opp til 25 prosent – så varsler Norwegian at de skal kutte avganger mellom Europa og USA.

Norwegian skrev i børsmeldingen torsdag morgen at de har opplevd «redusert etterspørsel på noen ruter» de siste dagene, «spesielt på fremtidige bookinger».

Selskapet varslet at de kutter 22 avganger fra 28. mars til 5. mai mellom Europa og USA. Til sammenligning har selskapet rundt 500 avganger hver dag, ifølge selskapet selv.

– Hvorfor varsler ikke Norwegian kutt på kortdistanse i Europa også, slik vi har sett andre selskap?

– Norwegians reduksjon er veldig marginal sett mot peers (andre i bransjen, journ.anm.), men det tror jeg for det første kommer at av de har mindre kapasitet til Asia og Italia, sier Sivertsen i Pareto og fortsetter:

– For det andre tar Norwegian i utgangspunktet ned kapasiteten sin med rundt 15 prosent i 2020, med den største nedgangen i første halvår og en betydelig eksponering i Norden.

Les også

SAS tar corona-grep: Kutter ruter i Europa og til Hongkong

Hans Jørgen Elnæs peker på at Norwegian har langt flere fritidsreisende enn forretningsreisende i sin passasjermiks, sammenlignet med andre selskaper som SAS.

– De forretningsreisende har ofte fleksible billetter som kan refunderes, samt at bedriftene kutter i reisevirksomhet inntil videre. Norwegian er mye mer orientert mot ferie og fritidsmarkedet. Der er billettene som selges i stor grad ikke-refunderbare og inntektene kommer selv om passasjerene ikke møter opp, sier Elnæs og fortsetter:

– Men, uavhengig av dette så tror jeg nok at Norwegian må føle noe av svikten i etterspørselen, spesielt i Sverige, Danmark, Storbritannia og markeder i Europa. Men det er tydeligvis ikke nok til at de reduserer – ennå.

Les også

SAS stanser alle flyginger til Nord-Italia

To vidt forskjellige utfall

Hva som nå kan skje videre er usikkert. For flyselskapene er sommersesongen svært viktig. Den sparkes uoffisielt i gang med påsketrafikken og tar seg deretter opp til et høyt nivå som varer ut i månedsskiftet august/september.

Det er sommersesongen som sørger for flyselskapenes resultater i Europa, mens vintersesongen som regel ender i underskudd for de fleste.

Kenneth Sivertsen i Pareto Securities forklarer at det er for tidlig å si hva som lønner seg når det kommer til hvor mye man kutter.

– Hvis Covid-19s spredning øker så vil jeg anta at flytrafikken blir sterkt begrenset for en periode. Og motsatt, dersom historien gjentar seg, og viruset forsvinner, så vil man nok se en V-form på etterspørselen og rask normalisering, sier Sivertsen.

Han sier det fortsatt er helt åpent hvordan dette vil utvikle seg og hva som dermed blir fasit for luftfarten.

– Etterspørselen mellom USA og Europa kan bli mer påvirket om coronaviruset slår til i land hvor Norwegian opererer, sier Elnæs.

Les også

Ryanair tar corona-grep: Kutter 25 prosent av avgangene

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. luftfart
  3. Luftfart
  4. Norwegian
  5. Fly
  6. Hans Jørgen Elnæs
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Ryanair tar corona-grep: Kutter 25 prosent av avgangene

  2. Kabinforening om krisetiltak i Norwegian: – Vi har en del urolige medlemmer nå

  3. Norwegian kansellerer ikke flyene til Italia

  4. Annonsørinnhold

  5. Norwegian varsler massive nye kutt og permitterer halve arbeidsstokken

  6. SAS tar corona-grep: Kutter ruter i Europa og til Hongkong