Zalando doblet resultatet under coronakrisen

Netthandelsgiganten opplevde kraftig inntektsvekst i andre kvartal. Nå vil selskapet gjøre nye investeringer.

Hannibal Hanschke / X02197
  • Martin Hagh Høgseth
Publisert:,

Flere netthandelsbedrifter har kunnet vise til sterk utvikling gjennom andre kvartal. Så er også situasjonen for tyske Zalando som økte inntektene med 27,3 prosent til 2,03 milliarder euro i andre kvartal, sammenlignet med året før.

Det viser selskapets kvartalsrapport som ble offentliggjort tirsdag morgen.

Allerede i midten av juni opplyste konsernet at det ventet «betydelig vekst» i andre kvartal, noe som blant annet ble forklart med endret handlingsmønster blant kundene, med en økt preferanse for digitale tilbud.

Resultatet før skatt endte på 198,4 millioner euro, en oppgang fra 92 millioner euro året før. Samtidig varsler selskapet at resultatmarginen økte med 4,0 prosentpoeng til 9,8 prosent.

– Vi har kommet ut av første bølge av denne pandemien sterkere enn da vi kom inn som et resultat av vår klare strategi, sterke partnerskap og en ekstraordinær innsats fra de ansatte, sier Zalandos finansdirektør David Schröder i en kommentar til resultatet.

– Mange av våre partnere har intensivert virksomhet på vår plattform de siste månedene, og vi har klart å vokse sammen, fortsetter han.

Les også

Netthandelsgiganten Amazon bekrefter svensk lansering

Nye merkevarer

Konsernet opplyser at 180 nye merkevarer kom inn under partnerprogrammet i andre kvartal. Det understrekes også at det vil satse videre på dette i andre kvartal, blant annet ved å doble investeringen i plattformtransformasjonen selskapet står i.

I løpet av andre kvartal hadde Zalando samlet sett 1,3 milliarder sidevisninger, noe som var en oppgang på 31,4 prosent fra året før. Av dette kom hele 85,9 prosent av besøkene fra mobiltelefoner.

Selskapet opplyser også at det hadde 34,1 millioner aktive brukere, som samlet la inn 46,5 millioner ordre. Disse ordrene hadde i snitt en verdi på 56,90 euro.

Les også

Postnord inngår samarbeid med Amazon

Høye forventninger til 2020

Samtidig som selskapet legger frem kvartalsresultatet for de foregående månedene er Zalando nå igjen klar til å komme med forventninger til hele året.

For hele 2020 venter selskapet en inntektsvekst på 15–20 prosent. Samtidig antas det justerte resultatet å ende mellom 250–300 millioner euro.

Dermed venter selskapet at den sterke veksten fra andre kvartal skal fortsette resten av året.

Inngangen til året ble skuffende for selskapet etter at coronapandemien skylte inn over Europa i mars. Inntektene steg den gang med 10,6 prosent mot året før, mens det justerte resultatet endte på minus 98,6 millioner euro, noe som var en klar forverring fra året før.

Kvartalsrapporten fra selskapet

Her kan du lese mer om

  1. Zalando
  2. Resultatrushet
  3. Aksjelive
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Over tredobling på fire måneder: Vanvittig Boozt-gevinst for Andresen

  2. Lavere omsetningsvekst enn ventet for Orkla

  3. Archer mer enn tidobler resultat før skatt

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Kongsberg Automotive: Kan ordreløft dra coronataperen opp børsstigen?

  6. Aker Solutions venter inntektsfall på rundt 25 prosent i år