XXLs kvartalsrapport

Resultatfall for XXL etter utfordrende vinter

Sportskjedenes resultater preges av en svak vinter, men XXL er godt forberedt på sommersesongen med nok sykler og sommervarer på lager.

RESULTATER: XXL-sjef Pål Wibe presenterer resultater for første kvartal. Bildet er fra en tidligere anledning.
  • Camilla Knudsen
Publisert:

Sportskjeden XXL omsatte for 1,98 milliarder kroner i første kvartal.

På forhånd var det ventet en omsetning på 2,0 milliarder kroner, ned fra 2,17 milliarder på samme tid i fjor, ifølge Bloomberg.

Ebitda (inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) var ventet på 130 millioner kroner, men endte på 75 millioner kroner, ned fra 207 millioner i fjorårets første kvartal.

– Etter et sterkt fjerde kvartal var vinterforholdene mer utfordrende de første månedene av 2022. Men ser vi på hele vintersesongen fra november til mars har vintersalget vært OK, sier XXL-sjef Pål Wibe.

XXL har vært gjennom en krevende periode etter pandemien, med både forsyningsproblemer og en svak vintersesong.

– Vi er godt forberedt for sommeren, med masse sykler og andre sommervarer på lager, sier Wibe.

Den sammenlignbare veksten (like-for-like) var på minus 8,5 prosent, sammenlignet med minus 0,6 prosent på samme tid i 2021. XXL opplyser imidlertid at inntektene bedret seg utover i kvartalet, med vekst i alle markeder i mars.

Vil åpne nye butikker

– Vi er glade for å ha tatt markedsandeler i alle nordiske markeder. Vår ambisjon er å fortsette å ta markedsandeler over lengre tid, sier Wibe.

XXL vil fortsette å satse på selektive nyåpninger og vekst i netthandel, og ser for seg et investeringsnivå (capex) på 230–300 millioner kroner i 2022.

Fremover forventer XXL at tempoet i butikkutrullingen vil være 3–5 nye butikker per år. XXL har signert tre nye leieavtaler for butikkåpning i 2022, en i Norge og to i Sverige.

Sportskjeden venter å legge ned de to outletbutikkene i Töcksfors og Nordby i Sverige i løpet av 2022. Samtidig vil XXL nedbemanne flere eksisterende butikker, hovedsakelig i Sverige.

På sikt er selskapets mål å stabilisere bruttomarginen (inntjening som andel av omsetning) på over 39 prosent. I første kvartal lå den på 38 prosent, ned fra 40,4 prosent året før.

Vil vurdere driften i Østerrike

XXL har lenge slitt med driften i Østerrike, som heller ikke ble bedre etter omfattende nedstengninger i landet i løpet av pandemien.

I første kvartal økte bruttomarginen i landet likevel til 35 prosent fra 30 prosent, løftet av statlige støtteordninger i landet.

«XXL forplikter seg til å forbedre lønnsomheten betydelig i Østerrike i 2022 og vil sette i gang en strategisk gjennomgang av sin Østerrikske operasjoner», skriver selskapet.

Flere analytikere har spådd at det går mot nedleggelse av driften i Østerrike. Da E24 spurte XXL-sjefen om dette etter forrige kvartalsrapport, svarte han at det var for tidlig å si.

XXL-aksjen er så langt i år ned 26 prosent til en markedsverdi på 2,7 milliarder kroner. Før dagens tall hadde kun to av åtte analytikere en kjøpsanbefaling på selskapet, ifølge Bloomberg.

Her finner du rapporten fra XXL
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. XXLs kvartalsrapport
  2. XXL
  3. Regnskap og resultater
  4. Sportsbransjen
  5. Pål Wibe

Flere artikler

  1. XXL-sjefen går av etter uenighet

  2. Omsetningsfall for sportskjedene i første kvartal

  3. Betalt innhold

    Dette er XXLs største utfordringer fremover

  4. Kraftig hopp i lakseprisene løfter Bakkafrost-resultatet

  5. Kongsberg Automotive mer enn halverer driftsresultatet