Tankmarkedet

Tallknuser venter børsras for Fredriksen og Fredly i shipping

Tankrederiene til John Fredriksen og Arne Fredly seiler mot en børsstorm, mener analysesjef. Forvalter og tidligere fotballstjerne laster opp med aksjer i hvert sitt rederi.

Milliardærene John Fredriksen (til høyre) og Arne Fredly er begge tankaksjonærer. Førstnevnte er også inne i andre shippingbransjer, slik som tørrlast og gassfrakt.

Håkon Mosvold Larsen, NTB scanpix/Terje Pedersen, NTB scanpix
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:

Cleaves Securities øyner nå et samlet fall på over 20 prosent for tankaksjene meglerhuset har under dekning innen midten av 2021, ifølge beregninger av analysesjef Joakim Hannisdahl på nyåret.

Blant oljefraktselskapene som bidrar mest på den negative siden er John Fredriksens Frontline, Arne Fredlys Hunter Group og Herbjørn Hanssons Nordic American Tankers.

Hannisdahl mener investorer bør selge unna i de tre rederiene hvis man er aksjonær, og holde seg unna hvis man er ute etter å laste opp med nye aksjer om dagen.

  • Frontline har et kursmål på 3,7 dollar, tilsvarende en nedside på 44 prosent.
  • Hunter er gitt et nytt kursmål på 3 kroner, tilsvarende en nedside på 19 prosent.
  • Nordic American Tankers nye kursmål er på 1,2 dollar, tilsvarende en nedside på 60 prosent.

Les alle de nye tankanbefalingene fra Cleaves Securities senere i saken.

Coronatynget på nytt

Mange tankaksjer er allerede i minus dersom man ser ett år tilbake.

Den tyngede situasjonen skyldes at tankmarkedet for øyeblikket ligger skadeskutt, med svært lave leiepriser for skipene i spotmarkedet.

Da coronakrisen inntraff ble det en langt annerledes utvikling for tankrederiene enn de andre sektorene. Skipenes inntjening skjøt til værs på grunn av priskrig og en kraftig økning i produksjon og eksport. Da oljegrupperingen Opec til slutt valgte å kutte i produksjonen sin, falt imidlertid markedet hardt tilbake og siden har det vært skadeskutt.

Cleaves Securities mener dette vil fortsette.

Forklaringen er den nylige økningen i coronasmitte, som har gjort at flere og flere land strammer inn og stenger ned.

– Ny bølge med covid-19 og nye nedstengninger vil nok føre til kutt i oljeproduksjonen og dermed mindre etterspørsel etter frakt av olje. Dermed blir det lavere inntjening i første halvår 2021 og lavere fremtidig NAV (verdijustert egenkapital, journ.anm.) i midten av 2021, forklarer Hannisdahl overfor E24.

Svære tankskip (VLCC) seiler nå inn rundt 10.000 dollar per dag i spotmarkedet. Det er svake tall og betyr at pengene renner ut for rederiene på frakten av olje.

Ali Mohammadi / Bloomberg

– Kan bli vendepunktet

Det er enighet blant flere analytikere om at coronasituasjonen er avgjørende for tankutviklingen.

– For tank handler det nå om Opecs (oljegruppering bestående av ledende oljeprodusenter, journ.anm.) gradvise økning i produksjonen og hvordan oljeetterspørselen utvikler seg. Utfallet i tank er rett og slett avhengig av hvordan verden kommer til å reagere i en periode der man begynner å vaksinere, uttalte Danske Bank-analytiker Anders Karlsen til E24 før nyttår.

Analytikeren tror er normalisering av oljeetterspørselen kan skape et «spennende tankår».

– Om det skal bli kjempebra må man tilbake til normale tilstander, men jeg tror i hvert fall det uansett blir bedre i løpet av året med en gradvis økning i oljeetterspørselen. Ved en normalisering er det nok mer å gå på i aksjekursene, men det er ikke nødvendig å rushe inn. For det kommer nok til å være noen tøffe kvartaler fremover før det snur, sa Karlsen.

Selv om Hannisdahl i Cleaves har salgsanbefalinger nå, mener han det etter første halvår vil åpne seg lønnsomme muligheter for shippinginvestorer i tanksektoren.

– Vi tror at midten av 2021 kan bli vendepunktet. Vi gir råd til investorer om å opportunistisk bruke potensiell svakhet i første halvår til å bygge posisjoner, påpeker han.

Analysesjefen viser blant annet til svært få bestillinger av nye skip, altså en lav ordrebok i sektoren, og forventninger om økt skraping av skip på grunn av den svake inntjeningen.

Analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities.

Cleaves Securities.

Forvalter og tidligere fotballstjerne tar sjansen

Forvalter Martin Mølsæter i First Fondene har nylig puttet penger i tank.

Frontline, som også er notert i USA, utgjør per årsskiftet rundt fem prosent av et av fondene hans, First Generator. Måneden før hadde fondet null eksponering mot Fredriksen-aksjen, ifølge en rapport.

Mølsæter viser til at Frontline-aksjen er «svært» lav priset dersom man ser på aksjekursen i forhold til verdijustert egenkapital (NAV).

– Tank er helt nede for telling, både aksjekursmessig og ratemessig, sier han.

Den tidligere aksjeanalytikeren mener at utsiktene for økte skipsrater er lovende «når coronatiltakene avtar utover våren i år».

I tillegg fremhever han, som Hannisdahl, den rekordlave ordreboken i tanksektoren for øyeblikket.

I Fredly-dominerte Hunter finnes kjente investorer som Sundt-søsknene, Arne Blystad, Fredrik Halvorsen og Haakon Sæter. På aksjonærsiden er også den tidligere fotballspilleren Alfie Haaland, som er far til stjerneskuddet Erling Braut Haaland. Han har den siste tiden kjøpt seg noe opp og er per denne uken 36. største aksjonær.

Les også

Fredriksen-topp: – Helt bonanza i fraktmarkedet

Les også

Oslo Børs-rederier satset milliarder på eksosrensing – så kollapset veddemålet

Les også

Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

Les på E24+

Børskometen med eksploderende rater

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Tankmarkedet
  2. Tankskip
  3. Shipping
  4. Nordic American Tankers
  5. Cleaves Securities
  6. Frontline
  7. John Fredriksen

Flere artikler

  1. Oslo Børs-rederier satset milliarder på eksosrensing – så kollapset veddemålet

  2. Analytikere: Opec-økning ikke nok for bekmørkt tankmarked

  3. Venter full knekk i shipping-vinner

  4. Annonsørinnhold

  5. Analytiker øyner tapersektor i shipping neste år: – Ser ingen grunn til å kjøpe

  6. Herbjørn Hanssons tankrederi i minus