Svinedød i Kina skaper bekymring for shippingbransjen

Handelskrigens konsekvenser kommer i andre rekke. Nå uroer tørrlastmarkedet seg først og fremst for et mulig bortfall av 40 millioner tonn soyabønner, ifølge ekspert. 

VOLDSOM PEST: Den afrikanske svinepesten ble først påvist i Kina i august i fjor. Siden den gang har over en million griser dødd som følge av sykdommen som har spredd seg til de fleste av landets provinser, samt naboland. Bildet viser en Sørkoreansk svinebonde som sprayer desinfiserende midler på grisene sine.

Foto: Lee Jung-hoon AP
Publisert:,

I Kina herjer en svinepestepidemi så omfattende at opp mot 200 millioner griser kan måtte bli avlivet. Det gjør at shippingselskaper som frakter tørrlast kan komme til å få dårligere betalt for arbeidet.

Hvorfor? Fordi soyabønner, som Kina importerer i store kvanta, brukes til grisefôr.

– Det er en reell fare for et bortfall av 40 millioner tonn soyabønner fra tørrlastmarkedet som følge av svinepesten, sier kjøp- og salgssjef Nicolai Hansteen i det norske skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco.

Med mindre å frakte, blir konkurransen hardere mellom shippingselskapene. Da faller ratene.

Svakere flåteutnyttelse

Baltic Dry-indeksen, som viser hva det koster å transportere lasten, falt som en sten på starten av året, men har nesten doblet seg siden bunnen i februar. Men tørrlastmarkedet sliter fremdeles, slår Hansteen fast.

SER USIKRE TIDER: Nicolai Hansteen i Lorentzen & Stemoco sier det er tøffe tider for tørrlastmarkedet.

Foto: Privat

– Det har det gjort i hele år. Utnyttelsen på flåten har falt med nesten tre prosentpoeng i forhold til samme tidspunkt i fjor, sier han.

Vale-ulykken i Brasil merkes fremdeles godt. I januar brast en demning ved byen Brumadinho sammen.

Flere hundre døde og det digre anlegget ble stengt ned. Det har siden sørget for et betydelig bortfall av jernmalm fra markedet og dermed press på fraktratene.

– Alle i markedet setter nå sin lit til at Vale klarer å få opp produksjonen og utnyttelsen ved andre gruver. Klarer de det, vil det redusere jernmalmprisene mye og vi får reversert dynamikken tilbake til normalen. Dette styrer alt annet nedover i produksjonskjeden, sier Hansteen.

Rykter om kinesisk boikott

Det er heller ikke til å stikke under stol at den stadig eskalerende handelskonflikten mellom USA og Kina har negative konsekvenser for selskaper som livnærer seg på frakt via sjøveien.

Og ifølge skipsmeglerselskapet Clarksons er det tørrlastsegmentet som merker dette hardest, blant annet gjennom redusert lønnsomhet for korn og stål.

De beregner at kornfrakten i år vil falle med 5,2 prosent per tonn-mil sammenlignet med fjoråret, mens stålfrakt vil krympe med 0,7 prosent per tonn-mil.

En tonn-mil representerer frakt av ett tonn last over én mile, tilsvarende 1609 meter.

Les på E24+ (for abonnenter)

Vil handelskrigen trappes opp? Slik kan samtalene mellom USA og Kina utspille seg

I en rapport fremhever Clarksons også at det er en betydelig nedsiderisiko tilknyttet ytterligere oppskalering av handelskrigen.

– Det har vært rykter om at kinesiske myndigheter kan komme til å tvinge statlige kornimportører til å boikotte amerikanske landbruksprodukter, heter det ifølge TradeWinds.

Uante konsekvenser

– Det kan så være, og det kan komme toll på andre varer også, men jeg tror ikke det er det som bekymrer mest for de mellomstore skipene. Det gjør derimot svinepesten som vi foreløpig ikke vet hvor store konsekvenser vil få. Men at det betyr mindre import, ikke bare fra USA og Canada, men også fra Brasil, er det ikke tvil om, sier Nicolai Hansteen.

Kina er det overlegent største markedet for brasiliansk soyabønne-eksport. I årets fire første måneder ble det fraktet 13 prosent mindre enn samme periode i fjor, ned fra 23,08 millioner tonn til 20,07 millioner tonn.

Dårlige nyheter teller dobbelt

På Oslo Børs er det registrert en håndfull tørrlastrederier.

Belships er ett av dem. De opererer i segmentet med skip i supramax/ultramax-størrelsen. Det vil grovt sett si skip med en kapasitet på rundt 60.000 dødvekttonn.

Belships-sjef Lars Christian Skarsgaard forteller at markedet egentlig har vært overraskende bra tatt i betraktning den generelle uro som råder i verden.

– For å si det litt overfladisk, så virker det som gode nyheter ikke teller om dagen, mens dårlige nyheter teller dobbelt. Vi tror det kan snu i løpet av året, sier han.

Her kan du lese mer om