Ny æra for varehandel

Milrab passerer en halv milliard i omsetning – vurderer børsnotering

Netthandelselskapet har truffet to megatrender i 2020, smittevern- og turutstyr. Nå banker investorene på døren, og selskapet selv vurderer børsnotering.

Milrab-gründer og storeier, Finn Magnus Torall (til høyre), i samtale med kollegene i selskapets nye hovedkvarter i Oslo sentrum. Selskapet har doblet antallet ansatte under coronakrisen for å ta unna veksten, og teller nå over 40 årsverk.

Sindre Hopland
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Butikken som begynte som et enkeltmannsforetak i 2005 har vokst seg til et landets store netthandelsaktører.

Milrab som opprinnelig slo seg opp på salg til ansatte i militæret har for lengst utvidet og selger nå turutstyr til alle med internett. I tillegg står bedriftskunder, spesielt i det offentlige, for en stor del av omsetningen.

Selskapet har levert markante veksttall flere år på rad, men coronakrisen fikk det hele til å ta av, og Milrab regner med å passere en omsetning på 600 millioner kroner i 2020.

– Vi har vokst med 50 prosent over år over år en stund, men i 2020 ligger vi an til å levere over 300 prosent vekst, sier Finn Magnus Torall, som er en av gründerne og største eier i selskapet.

Han vil ikke spå eksakt hvordan bunnlinjen vil se ut, men mener selskapet vil øke lønnsomheten fra fjoråret. I motsetning til en rekke andre vekstselskaper innen netthandel, har Milrab aldri gått med underskudd.

Les også

Varner investerer i moteselskapet Villoid – verdsettes til 90 millioner

Var klar med smittevernutstyr

For de fleste er smittevern og sportsutstyr to svært forskjellige kategorier, men Milrab har funnet en naturlig måte å kombinere dette på gjennom salg til blant annet politiet som selskapet har utviklet spyttmasker til.

Da coronakrisen traff landet ble ikke behovet for beredskapsutstyr noe mindre, spesielt ikke fra bedrifter og offentlige aktører som utgjør halvparten av Milrabs omsetning.

– I en periode jobbet vi dag og natt for å ta unna etterspørselen og fremskaffe smittevernsutstyr til de som trengte det mest. Det var en ekstraordinær situasjon, sier Torall.

Selskapet har også lansert sitt første egenproduserte produkt – en skjorte med skiløper Emil Hegle Svendsen som er investor i Milrab.

Les også

Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

Vil hente penger – vurderer børsen

Coronakrisen har gjort netthandelselskaper ettertraktede investeringsobjekter, og det merker også Torall.

– Vi merker veldig stor pågang fra finansielle investorer, netthandel er veldig hot om dagen, sier han.

Torall eier selv 57 prosent av selskapet, og sier når man nå jobber med en ny femårsplan, er et av alternativene man vurderer en notering på Oslo Børs – nærmere bestemt Merkur Market.

– Det skjer mye i gråmarkedet om dagen, spesielt innen fornybart og teknologi, sier Torall som tror timingen for en notering kunne vært god:

– Vi har blitt vant til å kaste et stort tall foran oss for så å jakte på det.

Han sier selskapet har kunnet vise til sterk vekst over flere år, og har allerede rapportert kvartalsmessige resultater til sine investorer de siste to årene.

– Basert på de initiale signalene vi har fått er noen av de due diligence-løpene vi har sett på vært mer krevende enn en Merkur-notering, sier Torall som sier ingenting er avgjort.

Les på E24+

Pengene renner ut av Spar Kjøp: Har tapt 290 millioner på fem år (+)

Analytiker: Børs gir mening

En av analytikerne som følger varehandel og netthandel tett er Markus Heiberg i meglerhuset Kepler Cheuvreux. Han sier det gir mening at Milrab tenker på børsnotering.

– Milrabs fordel er at de er spesialister i sitt segment. De har sterke merkevarer og kan vise til god vekst, så jeg vil absolutt si at det er interessant, sier Heiberg.

Han henviser likevel til svenske Sportamore, som var en ren merkevarespesialist på nett, som ikke gjorde det spesielt bra før det ble kjøpt opp og tatt av børs.

– Derfor er det viktig å bygge EMV (egne merkevarer journ.anm.) og få flere bein å stå på.

Han sier det er positivt at Milrab også leverer stort til bedriftsmarkedet.

– Er dette også en oppkjøpskandidat for de store sportskjedene?

– Jeg tenker det definitivt er aktuelt for aktører som Sport1. Det er litt for langt unna XXLs kjernevirksomhet, men Sport 1 har spesialister som for eksempel Milslukern, sier Heiberg.

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Sport 1
  3. Kepler Cheuvreux
  4. Netthandel
  5. Varehandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Varner investerer i moteselskapet Villoid – verdsettes til 90 millioner

  2. Sportsbransjen har aldri gjort det bedre enn under corona

  3. Norske selskaper inntar Amazon før lansering i Norden

  4. Annonsørinnhold

  5. Andresen-familiens sportskonsern vil åpne butikker i de store byene

  6. Meglerhus rir børsbølge: Honorarfest på 870 mill.