Det trønderske teknologiselskapet Norbit har globale ambisjoner

Norbit kaller seg et norsk teknologieventyr, og har økt salgsinntektene med 332 prosent siden 2016 gjennom sonarløsninger til sjøs og trafikkbrikker langs europaveiene. 

ENDELIG PÅ BØRS: Teknologiselskapet Norbit har aner fra 1980-tallet, og ble formelt grunnlagt i 1996 da flere industriselskap slo seg sammen. Her konsernsjef Per Jørgen Weisethaunet (t.h.) og finansdirektør Stian Lønvik (t.v.) foran Oslo Børs den 20. juni.

Foto: NORBIT
Publisert:,

Norbit er kanskje mest kjent som produsenten bak AutoPASS, den norske brikken for automatisk innkreving av bompenger - brikker det Trondheim-baserte teknologiselskapet har levert 2,5 millioner av siden 2006.

I dag har Norbit en markedsandel på 70 prosent – men konsernsjef Per Jørgen Weisethaunet har langt større planer:

– Vi har ambisjoner om å bygge et solid, stort teknologiselskap med fokus på skreddersydde nisjeprodukter, sier Weisethaunet, som først startet i selskapet som utviklingsingeniør i 1996.

Les også: (+) Enklere, billigere, raskere, tryggere: Derfor blør Vipps penger

Store ambisjoner

De siste årene har mesteparten av selskapets vekst kommet fra «Oceans-segmentet», som utvikler sonarløsninger for kartlegging av havbunnen. Slike løsninger blir brukt til flere ulike prosjekter under vann som mudringsoperasjoner, inspeksjon av objekter og konstruksjon av hydrografiske sjøkart.

– Sonarløsningen er så kompakt at alt får plass i en koffert som kan sjekkes inn på fly, forteller selskapet selv i en demonstrasjonsvideo på sine nettsider.

Siden 2016 har Oceans' driftsinntekter før avskrivninger og nedskrivninger (EBITDA) steget med 183 prosent, fra 6 millioner kroner til 17 millioner kroner i fjor, mens omsetningen har steget fra 44 millioner til 190 millioner kroner over samme toårsperiode - en vekst på hele 332 prosent.

Nå har Norbit satt seg et mål om å øke salgsinntektene med 25 prosent hvert år de neste tre årene.

– Fra den første sonaren ble levert i 2013 har vi doblet Oceans-segmentet hvert år, sier konsernsjef Per Jørgen Weisethaunet.

Les også: (+) Børskommentar: Er Børsens kinderegg priset for høyt?

Markedet for sonarløsninger er stort og fragmentert. I børsprospektet til Norbit vises det til analyser som har målt det globale markedet til å være verdt over 23 milliarder kroner.

Blant aktørene i samme segment finner man noen av de største industrigigantene i verden – det amerikanske konglomeratet Teledyne Technologies, den svenske teknologikjempen Saab og norske Kongsberg er blant navnene som nevnes gjennom selskapets prospekt.

Men Norbit vil ikke konkurrere med de langt større selskapene.

– Når vi går inn i sektorer og analyserer markedet så velger vi nisjer hvor vi ser vi kan gjøre en forskjell, sier Weisethaunet.

– Det skal være god skalerbarhet, men ikke for god – er skalerbarheten helt astronomisk finnes det andre som er større enn oss, og som vil ta markedet.

KARTLEGGING AV TRONDHEIM HAVN: Her har Norbit kartlagt både overflaten og havbunnen ved Trondheim Havn. Å se havneområder både under og over vann er nyttig om man skal gjøre planlegge en ombygging eller lignende i havnen, ifølge selskapet.

Foto: NORBIT

AutoPASS og satellittbaserte ferdskrivere

I 2016 hadde Norbit doblet omsetningen hvert år i fire år på rad, og ble dermed rangert som Europas nest raskest voksende teknologiselskap innen maskinvare, skrev NRK.

Da hadde selskapet så vidt begynt storsatsingen på sonarløsninger. Tidligere fikk selskapet mesteparten av inntektene sine fra ITS-segmentet (intelligente trafikksystemer), som produserer ferdskrivere og bompengebrikker.

Les også: (+) Denne grønne aksjen er Børsens soleklare vinner: Slik startet Scanships elleville børsrally

Ferdskrivere er et apparat som monteres i kjøretøy for automatisk registrering av data fra fartøyet og fartøyets kjøretur, noe som tidligere ble sjekket av manuelle kontrollører, men i sommer bestemte EU at dette nå må skje digitalt.

Dermed landet Norbit en storkontrakt med den tyske giganten Continental Automative. I Europa har dekkprodusenten en markedsandel på 80 prosent av alle ferdskrivere i lastebiler.

I tillegg har Norbit fått en kontrakt med tyske Toll Collect på én million moduler for satellittbasert avgiftsinnkreving for lastebiler – og her hjemme kontrollerer Norbit 70 prosent av markedet for teknologiske bombrikker, etter at de landet AutoPASS-kontrakten med Statens vegvesen for noen år siden.

– Kontrakten med Toll Collect gjør at lastebilene kan automatisk betale avgifter per kjørte kilometer, som EU pusher veldig på i stedet for tradisjonelle bompenger. Jeg tror kanskje det er større aksept blant sjåførene å gjøre det slikt, siden det er mer rettferdig enn å betale per bomstasjon, sier Weisethaunet.

PRODUKT FOR DEKKGIGANT: Her bilde av den trådløse enheten Norbit leverer til Continental, som selskapet bruker for å åpne trådløs avlesning av ferdskrivere.

Foto: NORBIT

Vil bli global aktør

Norbit-sjefen ser ikke bort ifra at det kan komme strategiske oppkjøp av mindre selskaper som passer til både trafikksegmentet og sonarsegmentet.

– Det er veldig aktuelt.

I juni hentet selskapet 250 millioner kroner i forbindelse med noteringen på Oslo Børs.

– Det primære fokuset vårt nå er å levere på en iboende kraftig organisk vekst, og utforske strategiske muligheter ved å søke etter mulige oppkjøpskandidater, forklarer Weisethaunet.

– Norbit er et norsk teknologiselskap som har hatt globale ambisjoner fra dag én. Kundene våre finnes over hele verden.