La frem svake tall: Ryanair venter senere levering av «ulykkesflyene»

Ryanairs 737 Max-fly er først ventet tidligst i januar neste år, skriver selskapet i kvartalsrapporten som viser en svært svak sommer for lavprisselskapet.

Ryanair-sjef Michael O'Leary har slitt med svake resultater, omfattende streiker og utfordringer knyttet til MAX-flyene. De siste to årene har selskapets børsverdi halvert seg.

Foto: Tolga Akmen AFP
Publisert:,

Det irske lavprisflyselskapet Ryanair la mandag morgen frem tallene for sitt regnskapsmessige første kvartal 2020, som innebærer månedene april til juni.

Det viste resultatsvekkelse, slik selskapet tidligere har meldt om.

  • Resultatet før skatt endte på 262 millioner euro, ned fra 345 millioner euro året før.
  • Driftsinntektene ble 2,3 milliarder euro, mot 2,1 milliarder euro samme periode i fjor.

Utsetter forventet levering av ulykkesflyene

Samtidig melder Ryanair om at leveringen av de fem første 737 Max-flyene det har på bestilling fra Boeing mest sannsynlig er utsatt til tidligst januar neste år. Flyselskapet forventer nå også å kun motta 30 stykker innen sommersesongen 2020, ned fra tidligere 58 stykker.

«Det vil kutte Ryanairs veksttakt i sommersesongen 2020 fra syv prosent til tre prosent», fremgår det.

Alle verdens Boeing 737 Max-fly ble satt på bakken tilbake i mars i år etter to fatale flyulykker med flymodellen. Til sammen 346 mennesker mistet livet i ulykkene i Indonesia i oktober og Etiopia i mars

Boeing meldte nylig at det fortsetter å jobbe med sivile luftfartsmyndigheter for å sikre at 737 Max-flyene er trygge å ha i luften igjen, og pekte på at det er disse myndighetene som bestemmer når dette vil skje.

Økte kostnader

Ryanair ser trafikkvekst på syv prosent til over 152 millioner for regnskapsåret 2020, litt lavere enn tidligere enn den tidligere guidingen på 153 millioner, som følge av utsatt Boeing 737 Max-leveringer.

I forbindelse med forrige kvartalsrapport guidet selskapet en trafikkvekst på åtte prosent til 153 millioner.

Kostnadene vil øke med 450 millioner euro, og som tidligere guidet venter selskapet at enhetskostnaden eksklusive drivstoff vil øke med to prosent.

Guidingen forblir betinget av utviklingen i billettprisene inneværende kvartal, som er regnskapsmessig andre kvartal, prisutviklingen i andre halvår, ingen negativ brexit-utvikling i andre halvår, samt fravær av sikkerhetshendelser, opplyses det.

Selskapet fastholder guidingen om et resultat etter skatt på 750–950 millioner euro for helåret.

Ryanair eier skriver at de eksisterende svake billettprisforholdene har fortsatt inn i regnskapsmessig andre kvartal, og selskapet venter at prisene for første halvår vil være ned rundt seks prosent.

«Med nesten null visibilitet for andre halvår" venter selskapet at prisene vil komme inn i den lave enden av det guidede intervallet på ned to prosent til pluss en prosent for regnskapsåret 2020».

Sterk utvikling for tilleggsinntekter fortsetter imidlertid å støtte en vekst i inntekt per passasjer på 2–3 prosent, mot tidligere 2–4 prosent, heter det videre.