Analytiker spår fortsatt tøffe tider: – Riggmarkedet ser utfordrende ut

Selv om betalingen har steget fra bunnivåene etter oljebremsen, går det sakte med comebacket til rigger som opererer på dypt vann, mener analytiker.

FORLENGET KONTRAKT: Mandag ble det kjent at Petrobras forlenger kontrakten på Seadrills boreskip West Tellus med to år, til en verdi av 170 millioner dollar, eller rundt 1,5 milliarder kroner.

Thomas Aanundsen
Publisert:

I et marked der boreselskapene har slitt tungt etter oljekrisen for fem år siden, og børsverdiene har kollapset, har lengre kontrakter vært mangelvare.

Fortsatt er det mange korte kontrakter, ifølge SEB-analytiker Kim André Uggedal.

– I det korte bildet synes jeg riggmarkedet ser ganske utfordrende ut, spesielt på dypvann. Men det kommer en del lengre kontrakter som gjør at markedet kan strammes til når vi nærmer oss 2021, sier han til E24.

Riggmarkedet kan i grove trekk deles opp i kategoriene oppjekkbare rigger, flyterigger og boreskip, der de to sistnevnte typene kan benyttes på dypt vann.

De fire siste kvartalene har analytikeren sett arbeid tilsvarende rundt 20 riggår tildelt per kvartal, nok til å holde antallet dypvannsrigger i arbeid stabilt på rundt 130.

– I dypvannsmarkedet, altså flyteriggene, går det sakte med kontraktstildelingene. Durasjonen har ikke vært veldig lang, det har vært en brønn her og en brønn der, sier han.

Les også

Riggtopp: – Alle hadde håpet at markedet var bedre

Fikk milliardkontrakt

John Fredriksens riggselskap Seadrill meldte mandag om en milliardkontrakt med oljekjempen Petrobras, noe som sendte riggaksjen opp nærmere 13 prosent på Oslo Børs.

Dagen derpå er aksjen ned omtrent to prosent.

– Det er bra med en toårskontrakt, men ratene er ikke noe mer enn de bør være gitt at du låser kapasitet ut 2021, sier SEB-analytikeren.

– Ratene er delt. På korte kontrakter med ganske umiddelbar oppstart ser vi pluss minus 200.000 dollar dagen. På lengre kontrakter som låser riggen ut i 2021 og 2022 har vi sett slutninger på over 250.000 dollar per dag, sier han.

Tegnene til bedring finner analytikeren i anbudsaktiviteten.

– Det har kommet inn en del jobber med lenger durasjon, som vi ikke har sett de siste årene. Det ligger både en femårskontrakt og en fireårskontrakt ute nå. Det hjelper litt.

Les også

Danske Bank barberer kursmålet på John Fredriksens Seadrill til fem kroner

– Dypvannsmarkedet har gått tregere

Kontrakten Seadrill får fra Petrobras i Brasil gjelder boreskipet «West Tellus». Varigheten er to år med en verdi på 170 millioner dollar. Med det som utgangspunkt blir betalingen per dag, eller dagraten, rundt 230.000 dollar.

Ifølge Uggedal ligger driftskostnadene på boreskipet på 130.000 til 140.000 dollar dagen, men i hans estimater trenger Seadrill over 300.000 dollar per dag for at rentekostnadene også skal dekkes fullt ut.

– Vi er ikke der. Dypvannsmarkedet har gått tregere enn vi alle så for oss, men markedet er i klar bedring, sier Uggedal, som viser til at dagratene har steget fra nivået på rundt 150.000 dollar per dag for et år tilbake.

Analytikeren har merket seg at Petrobras, en viktig driver i både oppturen og nedturen i riggmarkedet, har delt ut syv nye kontrakter i dypvannsmarkedet i sommer til lokale operatører.

Ifølge Uggedal falt det brasilianske oljeselskapets riggtall fra 72 dypvannsrigger på kontrakt på toppen i 2013 til 11 på bunnen for noen måneder siden.

Selskapet selv har uttalt at de har en ambisjon om å komme tilbake til å ha noe over 20 rigger på kontrakt, noe de nå nærmer seg med sommerens tildelinger, påpeker analytikeren.

– Det hjelper litt på markedet, sier han.

Rigganalytiker Kim André Uggedal i SEB.

SEB

Her kan du lese mer om